Biona 2000 till värmebaronen ELO 20K

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ahagman
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 18 jan, 2006 16:23

Biona 2000 till värmebaronen ELO 20K

Inlägg av ahagman »

Hej på er!

Jag är ny här så jag inleder med en fråga.

Har någon provat att använda en Biona 2000 till en värmebaronen ELO 20K från 1987?

/
Anders
ahagman
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 18 jan, 2006 16:23

Inlägg av ahagman »

Jag svara själv eftersom ingen annat verkar ha varit med om denna kombination.

Jag fick min biona driftsatt idag och det verkar funka bra, det jag oroar mig för är hur ofta jag ska behöva aska ur pannan.
JanneL
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 14 feb, 2006 23:28
Ort: Karlskrona

Inlägg av JanneL »

Kör sedan en vecka Biona2000 i en Värmebaronen Duomax.
Nu har jag inte fått det att fungera 100% (väntar på en rökgasfläkt) men vad jag ser så här långt så verkar det som om jag åker på att aska ur 2ggr/vecka...
Får se hur det blir med lite bättre förbränning.
Biona 2000 #1098 ombyggd till Active (2009)
CTC 1100 (Innan dess Värmebaronen Duomax)
Rökgasfläkt RF300...
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Gamla vanliga råden regerar...

Eldfast tegel/sten i bakkant av förbränningsutrymmet , tillräckligt bra drag så att brännaren inte går "ned" och börjar låta jetmotor. Den skall ge ett ganska jämt sus ifrån sig i drift (förutom kvarnen då förstås). När den dyker ned och måste kompensera upp hela tiden har den en tendens att spotta ur sig ofrörbrända partiklar.

Detta kan inträffa även med för mycket drag då den försöker kompensera ned det med mycket matning och rätt som det är kan det bli lite för mycket å då händer samma sak.

Så, bra drag, men inte överdrivet så brukar det löpa fint för mig iaf.

Hos mig pratar vi iaf om ett spann på 20-30pa inom vilket brännaren fungerar väldigt bra så det är inte så besvärligt å få till det.

Tänk bara på att inställningen av dragbegränsaren INTE är samma sak som undertrycket i eldstaden. Brännaren sitter ju trots allt i eldstaden :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

>tänk bara på att inställningen av dragbegränsaren INTE är samma sak >som undertrycket i eldstaden. Brännaren sitter ju trots allt i eldstaden

Hur mycket brukar det skilja mellan draget vid motdragsluckan jmf. med vid brännaren? Jag brukar ha 10 pa på motdragsluckan eftersom det är minsta undertrycket som brännaren skall ha. Kanske skall öka lite?
BlueFlame sedan -05
ahagman
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 18 jan, 2006 16:23

Inlägg av ahagman »

Nu har jag askat ur första gången efter 40 timmars drifttid. Brännaren är nu igång igen 50% matning och 700 grader.
Skriv svar