är det någon

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
d.persson
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 06 jan, 2006 03:13
Ort: IGGESUND

är det någon

Inlägg av d.persson »

som har testat med 10 mm pellets om så hur fungerade det priset är mycket lockande om det fungerar.
biona i nibe city vx. i iggesund
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Vart har du hittat 10 mm pellets?
Thermia Biomatic 20+
d.persson
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 06 jan, 2006 03:13
Ort: IGGESUND

hos

Inlägg av d.persson »

Stocka Pellets
ska ha till mycket bra pris men har inte kollat med dem än tänkte höra om någon provat först
biona i nibe city vx. i iggesund
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

I manualen på sidan 3 står det:

Bränsle
Biona-pelletsbrännare är beräknad för normalkvalitet på de på marknaden förekomna träpelletsleveranser. Pelletsstorlek 6 – 10 mm (normalstorlek 8mm).
Brännaren är okänslig för mängden finfraktion och därmed inte känslig för hanteringen av bränslet.
I framtiden kommer nya bränslen som vi kommer att pröva i Biona-brännaren och informera om eldningsmöjligheterna för våra kunder.

Vilket innebär väl att skruven - som jag ser kritiskt i detta - borde klara av det.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

finfraktion

Inlägg av snillet »

Jga har fått en liten erferenhet om det där med finfraktionen. Som vanligt med biona markandsföringen är det en något tilltagen sanning.

Du kan fortfarande får "grottbildning" i botten på förrådet innan intaget, då kommer det INGENTING fram till brännaren. (gäller alla pellets system)

Dessutom ,jag rensade nyss ur botten på mitt förråd, det var cirka 40cm :!: ovanför intaget med enormt stor andel finfraktion(DAMM!), detta gjorde att matningen blev väldigt ojämn då mängden pellets som kom med per skruv varv blev väldigt ojämn.

Men visst, det fungerade, blev inte STOPP pga det. Inte mer aska eller så heller så man ska inte klaga för mycket tror jag.

Men ändå 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar