Byte av internskruv A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
magnuss62
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 11:19

Byte av internskruv A3

Inlägg av magnuss62 »

Hej på er... :D
Jag undrar hur många som har fått byta internskruv pga. att den har gått av?! :evil: (den är ju 12mm). Återförsäljaren hävdar att jag har ej slaggat ur årdentligt, har sotat & tagit bort koks var 14dag samt fixat luftspringor med bågfilsblad enl anvisning.
Jag använder såbi påspellets & den har funkat fint i alla år förutom...

:roll: Samt ja undrar om det fins några smarta tips för att sänka röksagtemp i min panna Alpha1 -83 (ca 250g).

magnuss62@hotmail.com
Alpha 1 1983 A3 år 2000
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Inte vad jag vet har någon skruv av 14mm behövt bytas.
Däremot den gamla 10mm kunde gå av utanför brännkoppen, där "påskjutaren" till kuggringen sitter.
:idea: Hur som helst då det gäller pannan så har jag i två fall kapat till en baffelplåt med full bredd, som läggs på luckramen i övre luckan.
Ca 50 mm öppning längst bak i pannan lämnade jag
Sedan bockade jag till en vinkel som hängs upp i taket på pannan, där rökgaserna går ut. Svetsade fast vinkeln på plåten också förstås
Syrafst rostfri 2mm, men det går att använda vanlig plåt, men med grövre dimension, och den kan behöva bytas efter ett antal år.
Man skulle kunna kapa till en plåt som har 10mm öppning på sidorna och baktill, men då kan det bli svårt med balansen på plåten, och man får svetsa på en vikt i framkant, så den inte tippar över.

Gäller Alpha 1 panna med rökgasutgången upptill. Med en underförbränd panna är det svårare.

Svårt att beskriva, men jag hoppas du förstår
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar