Mycket aska o pelletsförbrukning i bionan???!!!???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag läste om Biona, låter lite intressant med att koppla med dator.

Det jag mesta undrade var, varför Biona bygger en malning.
Så är att Biona inte klara med standard 8 mm träpellets, utan malning ner till finflis som muslin för att bättre fart och brinner riktig lätt.

Då förstod jag direkt varför de klagar på för mycket aska och mer pellets.

Jag tror självklart är mycket skiljer mellan dvs pressad brikett och flis att jämför.

Flis brinner snabbt "POFF" och blir bara ask. medan briketter som är pressad så det brinner lite längre så den håller glöd kvar, mycket het så den bränna upp nästa helt och blir bara lite mängd ask..

Ju vet jag som jag har även ni som brukar grilla ute på sommar med lövkol, brikett eller klyvflis. Så ni kan se jämför själv eller testa då.

Jag vet inte riktig om Biona som ägaren. Ni har Biona, kan den inte köra med vanlig pellets utan att mala. och i så varför inte ????????
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Större bränsle bitar = ojämnare bränsle tillförsel (instabilare värden på förbränning)
Minde bränsle bitar = jämnare bränsle tillförsel (stabilar värden på förbränning)

Men din uppgift om askan är intressant.... :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

André:
Har bara skummat lite snabbt igen denna tråd för andra gången,
det slog mej att jag hade problem för drygt ett årsen, men då löste den ut på överhetningskyddet i fallröret,
det som då hände var att luft spjället inte gick igen ordentligt för en skruv satt löst vid armen från solonoiden till luftspjället

Bild

då började röken sticka uppåt, om din nu stänger lite mer än vad min gjorde så kanske den inte löser ur på övertemp men rök stiger upp och sotar igen.
Vet inte om detta kan påverka din oförbrända aska, men värt en titta iaf.

En fråga vad har du för matning ungfär?
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

De kollade jag förra veckan efter ja pratat med Jörgen..
Men de va inget fel på luftspjället.. Som Jörgen hoppades att de skulle va..
Nu finns de inget mer att prova för min del...
De ä ju bara draget som man kan mixtra me å de spelar ingen roll om man har mycke el lite el rätt drag... :cry:
Börjar tro mer o mer på mr.pellets att denna funkar bara bra i teorin... :twisted:
Skulle va kul att se rökgasvärdena på denna... :D :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

fotocell

Inlägg av snillet »

Å på den bilden ser man fotocellen som vi pratade om på ett annat ställe :D.

Nä ,jag har inte frågat Mbio om detta faktiskt, frågade idag om man behövde kalibrera om tempgivaren men det hade dom inte haft problem med, jag skall pilla isär brännaren någon dag nu för "12 månaders" service och rengöring.

Tydligen är fläkten högst väsentlig att göra ren vid denna genomgång, värt att notera för er andra.

Men det står ju i manualen :wink: .

Nu eldar jag polsk pellets igen, härligt. Mycke skräp o sintringslådan men högt energivärde !!

Kostar 2kr kilot men det går mycket mindre av den.

Det är ju i GASERNA som lämnat förbränningskammaren tempgivaren sitter, precis innan de blandas med sekundärluft och eldar in i pannan. Temperaturen i glöd/eld bädden på rostret är nog en helt annan och man kan ju spekulera i om principen bygger på att ha en kontrollerad temperatur på 740 grader i gaserna som när de antänds tillsammans med sekundärluften har visat sig ge låga emissioner ?

Måste ju vara så det är tänkte att fungera. Men det skulle vara intressant att veta tempen på glödbädden. Kan ordnas förvisso, ska fila på de ... :D

Har ju dom där "fallrörsfotocell" rören som går in i matningsröret, i botten på de är ju rostret... så det borde gå att "peta in" ett typ K element där på något fiffigt vis.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tycker då inte att man ska behöva börja rengöra efter 170 tim 3 veckor..
Denna skulle ju VA SÅ BRA enligt reklamen bara till syn en gång/år jojo...
Kompisen som köpte janfire´n va förbi o kollade i dag han blev shokad :shock: över hur mycke aska de blev hos mej...
Han trodde jag överdrivit nå jävulskt när ja berättat tidigare...
Men tyckte de va värre än jag sagt... :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

olika...

Inlägg av snillet »

Uppenbarligen är Bionan en "saab900 brännare" alltså ojämn i kvalitén... men grundkonstruktionen är ju samma så det måste ju handla om olika ihopmontering.

Saab 900&99 var ju kända för att vissa bara var ett rent helvete och andra gick 35000 mil med vanlig service och slitdelbyte.

Hade öppen hela min brännare idag, skulle ju vara viktigt att rengöra fläkten SÄRSKILT väl påstod Jörgen på Mbio när man gör "årsservice" på den.

Ta mej fan om jag hittade nåt i den... nä..

Det enda stället som var lite tjockare beläggning på (ca 3mm) var på baksidan om "ejektorröret" Nr 41 i sprängskisslistan i manualen.
Så nog måste det skilja på dom alltid..

Förresten så verkar det som om tempen i bionan mäts i VÄGGEN på förbränningskammaren.

Alltså borde tempen därinne vara duktigt hög om den är 740 grader på utsidan :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag funderade lite på det manin sa innan..

Om man skulle montera bort kvarndelen? :)

Jag tänker lite så här..

Små bitar av pellets lär kunna flyga ur brännkammaren innan dom är färdig förbrännda?

Hela pellets väger lite mer och bör inte åka ut förrän dom förbrännts lite mer kanske? Vad tror ni pojkar (och kanske flickor) :?:
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tanke

Inlägg av snillet »

Jag skall nog säga att tanken har slagit mig också.

Styrsystemet finns där ju för att kompensera för olika kvaliteer som ger olika förbränningsresultat.

Behöver man verkligen MALA ned pelletsen då ?

hmm. Fråga MBIO om detta kanske ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Micke Vesala
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 22:36

Inlägg av Micke Vesala »

Typiskt Biona att generera stor askvolym. Och det beror på konstruktionen med kvarnen. Den river sönder pelletarna för att få en "homogen bränslebädd" som det heter. Bra tänkt bengt.. men i praktiken får detta bieffekter. En hel del rivs till i mitt tycke allt för små particklar som blir så lätta att de följer med flamman ut ur brännaren innan de brunnit upp. Tittar man på en sådan partickel i förstoring så ser man att de ser ut som små kolbitar!
Det betyder att man har fyllt sin panna med fluffigt koldamm. Det behövs sedan inte mycket glöd i askhinken vid uraskningen av pannan för att det ska ligga och pyra i dagar...
Micke Vesala
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tror att du micke ä inne rätt spår...
Tycker att de blir så mycke som bara ser ut som fint damm när de kommer från kvarnen o de är ju inte så konstigt efter som att spån bark mm mals ner till väldigt små partiklar 1-3 mm vid tillverkningen..
Och jag tror att en HEL DEL åker in oförbränt i pannan för annars skulle inte askan börja ta sej o börja glöda efter 7 timmar....I askan ska de inte va nå brännbart kvar...
Hörde av sotarn att man bör stanna brännaren 1,5-2 tim innan hon kommer... Men de går då inte här iaf då ä de fullt med glöd kvar i askan..
Då blir hon utan dammsugare...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag ska fanimig testa utan kvarn :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Så, nu maler den inte mer..

Men man måste tweaka tändningscykeln, då den inte får fjutt på hela pellets lika enkelt som spån...

Nån som vet hur länge varmluft osv går på en vanlig brännare? (allså ungefär sådär ungefär) :wink:
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Spänning !!

Inlägg av snillet »

Jag avvaktar med spänning resultatet !!!

Tändelementet i bionan är ju rätt kraftigt jämfört med andra brännare så det skall nog inte vara några problem att tända.

Så länge fläkten blåser så överhettar man ju knappast elementet heller GISSAR jag.

Men du kan nog dubbla tiden. Sedan behöver nog inställningarna i upptändningen justeras rejält ...gissar jag också :D

Mycke gissa....

Som t:ex hur rotorn arbetar under upptändningen med hela pelletar etc etc. på till exempel PellX och VikingBIo och Eurofire. För de har väl rotor de med har jag för mig..

Släng ut en almän fråga om detta på PELLETS forumet vet ja ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Fortsätter just det det där med mala/inte mala i en annan tråd :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar