Mycket aska o pelletsförbrukning i bionan???!!!???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Svårt

Inlägg av snillet »

Kan vara svårt å få de exakt också medger jag....
Askan sjunker ju ihop så fort man rör i den, Ska mäta en gång till på mer aska lite mer noggrannt än igår. Fler kan ju roas sig med detta :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

ÄFAB

Inlägg av snillet »

Läste igenon Råd&Rön/Äfab testen av pellets, en gång till(välläst nu). Snubblade till på en liten grej som Herr Löfgren nämner där, nämligen att undermatade brännare generellt sett producerar mindre askvolym än andra typer.

Än en gång har jag fått vatten på min misstankekvarn om att Ecotec/Bequem principen är förbränningsmässigt bäst :!:

Sedan vet jag att jag får märkbart mer aska av den sydpellets jag kör nu jämfört med Såbi/kronpellets/agrol.

Mätte från en askhink som stått ett tag alldeles nyss, 125gram/liter. I höst när jag körde på kronpellets och i våras på såbi fick jag drygt halva askmängden.

Tror också att jag drabbas av asksmältning med denna pellets, askan klumpar ihop sig i sega klumpar, ljusa och fina men...klumpar.

Fast förbrukningen och drifttiden är helt ok.

Sydpellets skall helt klart undvikas framöver. Asksmältning är INTE bra.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Är askmängden då samma även om man har dåligförbränning? (Jag menar då inte så dålig att där ligger saker som inte förbrännt alls)

Rent instinktivt tycker jag askan ska va ljusgrå, men även när man eldar med ved så är den ju inte så alltid.

hmm :)

och är den "fluffig" så kan den ju ha rätt storvolym för att sedan falla ihop en del ... (skulle gissa på att den blir mindre fluffig med undermatad än med framåt brinnande.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Nu har jag lånat av min mors brevvåg och vägde.
Så gjorde jag som sagt 1,4 dl igår men det visade sig har sjunkit ihop sig till 1,1 liter idag.
- Alltså när man sopar och fyller i sin egen "mätburk" så det blev blandad med luftig, därför tror jag så få man vänta en tag eller att skakig så det försvinner luftig. Då blir det rätt.
Då har jag skrapa bort 1 DL. och vägde den 263 gram.
Alltså min Såbi var 1 liter = 263 gram efter har kört ca 4 säckar.

Då betyder att min förbrukning pellets aska har blivit ca 0,4 viktprocent då är bara bra och va nöjd.

Jo det är inte lätt vad man säga så och si. Bara det inte få vara över 0,7% (112 gram av 16 kg), än vad det står på fakta att aska få vara max 0,7% beror pellets tillverkar som har angivit efter deras provning.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Japp

Inlägg av snillet »

Det är lurigt med askmängden när man skiftar mellan olika kvalitéer. Som äfab testen visar kan det vara vissa skillnader vilket jag också upplever och fler med mig tror jag ?

Sen det där med volym/vikt..., egentligen skulle man väl försöka "kompaktera" askan på nåt sätt om man skall mäta vikt/volym korrekt ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Något bra förslag? Någon??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Tro eller Tyck

Som skrev från Snillet och Tobben att det är beror på kvalitet och vem tillverkar ifrån, samt varifrån trä, mjuk och hård. Olika panna och brännare, väder och luftdragar osv...

Det är upp till dig själv. Det kan man inte va lika för alla att avgöra.

När man har kört en eller fler säckar och sen uppsamlar aska och väger för att se om det är mindre eller mer än vad det stå i uppgiften, då kan man förstår att den brännare är okej med mindre aska, skulle det va för mycke än vad det står uppgiften då kan va någon inte rätt installation dvs luftdragen eller nån annat.

Det var vad jag tro eller tyck så.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

manin skrev: När man har kört en eller fler säckar och sen uppsamlar aska och väger för att se om det är mindre eller mer än vad det stå i uppgiften, då kan man förstår att den brännare är okej med mindre aska, skulle det va för mycke än vad det står uppgiften då kan va någon inte rätt installation dvs luftdragen eller nån annat.
Det kan ju också vara fel information från pelletstillverkaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

o ja

Inlägg av snillet »

Sånt händer förstår jag. Fel info från tillverkaren alltså.

Har som sagt fått indikationer från pålitliga källor att det jag själv upptäckt med sydpellets gäller även när man kör dem i t:ex PellX brännare, fina rökgasvärden men en kraftigare sotning invändigt i pannan.

Har även hört från ett mindre pålitligt håll att man fick ned sotningen i pannan med denna pellets men då var det något i rökgasvärdena som blev tokigt ?, var med en iwabo. Men detta vågar jag inte stå för :D

Så att jag får mer aska tar jag med ro. Skall låta bli den kvalitén i fortsättningen bara, obekvämt att aska ur ofta.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Hur är det med tempen i lågan? Den måste ju komma upp i 850 grader C innan allt kolet i bränslet brinner upp.
Tycker mig se uppgifter i olika trådar på att ni har 650-750 grader.
Eller är det någan annan temp?

Om du inte kommer upp till 850 grader C så resulterar det väl i mer aska och lägre verkningsgrad.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

MP

Det är tempen i brännkammaren där man har för lite syre (enligt mbio)

Man blandar till mer syre i flera steg sen och förhoppningsvis ökar tempen då :)

Men egenligen vet jag inte vad lågan har för temp, men den har ju en normal färg osv, och ger inga sot avlagringar eller så.

Brännaren har ju sin förbränningskammare inuti själva brännaren och inte i pannan som dom flesta andra. Så det skiljer lite där.

Så jag tror det är ok.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Tobben

Det var inte så jag tänkte. Jag har uppfattat det så att lågan efter primärluften skall ha minst 850 grader C. Om primärförbränningen sker inne i brännarens brännkammare och den temperaturen inte kommer upp till 850 grader C,
då kan väl inte allt kol förbrännas.

Se www.energifirman.com
Fullständig förgasning
För att förgasningen ska bli så fullständig som möjligt, måste förgasningstemperaturen, dvs den temperatur som kan mätas på rostret i glödbädden vara minst 850 grader.
Som jag ser det så får ni inte full förbränning vid dessa temperaturer och då får man de problem som tidigare beskrivits.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Den mätpunkten som anges sitter inte i lågan, utan i taken på förbränningskammaren, det är svårt att veta vad temperaturen är på själva rostret, men helt säkert är den högre. Men tittar man på aska och lågans färg ser det ut som alla andra brännare tycker jag.

Man kan ju titta på test data som finns och då är dom ju i klass med alla andra brännare..

Temperaturen styrelektroniken försöker hålla vid mätpunkten är 740grader (original inställning)

Det hade varit kul att veta vad tempen är på rostert, men jag har inte nått att mäta med :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Ja men det är ju så att trådskrivaren beskriver sitt problem med att han får för mycket aska och sämre verkningsgrad än han förväntade utifrån sina erfarenheter från sin tidigare brännare.

När det gäller testdata för Bionan så har jag ej sett några sådana som är jämförande med andra brännare så att man vet att testförutsättningarna är lika som för övriga brännare.
Har ej hittat någon sådan hos ÄFAB eller SP. Vad är det för testdata du refererar till?

Givetvis skulle det vara intressant att veta temperaturen i rosterlågan. Eftersom det vid pelletsförbänning är en av de viktigaste temperaturer så är ju frågan varför man inte mäter den temperaturen. Svårt, dyrt eller omöjligt? Jag har inte kunskap om detta men är givetvis intresserad av svaret. Borde inte Mbio har klara besked hur mycket det brukar skilja sig i temperatur mellan mätpunkten och lågan.

När det gäller aska och lågans färg. Är det verkligen så att man där kan se att man fått en fullständigt total förbränning.

Borde inte du kunna göra en enkel test med att sätta ned förbränningstemperaturen med 50-100 grader, då kommer du säkert under de 850 graderna så att det går att konstatera om lågan + askan beter sig annorlunda.
Bionan:s styrsystem är väl ypperlig för en sådan test. Bör väl kanske göras i ett antal mindre stegvisa sänkningar så inget oförutsett händer.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Mer aska kan ju bero på det som diskuterats innan om att frammåtbrinnande normalt har ger mer aska. (enligt afab iaf), verkningsgraden är ju bara uträknad med hjälp av ett värde som displayen visar (som är % av puls+period, där andré räknade bara på den ena, så den är missvisande) sen känns det som det är något fel på andré s brännare. Vi får se när han får en ny.

Undra om jag minns fel om testdata,, får ta och leta lite.

När det gäller temperaturen borde mbio ha det svaret, men jag har inte frågat.. Snillet kanske har?. Jag tror oxå det är svårt att få en temperaturmätning som håller vid den temperaturen i längden, därför mäter man nog i "gasen" istället.

Aska och färg, hmm du kan iaf se att det inte är helt fel. Om jag minns rätt så skriver afab killen att så länge det inte ryker och sotar så är det rätt så bra förbränning. Men med kontinuerlig mätning kan det naturligvis bli bättre.

Fördelen med att ha en brännkammare är att man har mycket mer koll på förutsättningarna. När man har ett roster i pannan borde man ha fler osäkra faktorer.

Jag vet inte riktigt om man kan verifiera temperaturen på ett enkelt sätt, och så fall var man skall göra det. (i brännkammaren, i brännarröret?)

Jag har en fundering, eftersom sintring verkar helt obefintligt med brännaren... Vid vilka temperaturer inträffar sintringen? är det så att bionan har väldigt kontrollerad temperatur i förbränningen och det är därför, eller är det nått annat (typ som mh skriver, att tempen skulle va fel? de flesta andra verkar ha lite sintring iaf)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Skriv svar