Mycket aska o pelletsförbrukning i bionan???!!!???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Mycket aska o pelletsförbrukning i bionan???!!!???

Inlägg av André »

Nu har jag kört bionan i två veckor.
Efter första veckan var pannan full me aska. Drygt en halv grovis blev det. Askan var beige/brun o det var mycke glöd i den. Så jag ringde t Jörgen på mbio o vi kom överens om att öppna luftskruven på askluckan så allt skulle bli förbränt.
Har både rökgasfläkt o dragbegränsare. Har provat nu me både öppen o stängd luftskruv. Askmängden var densamma. Färgen var vitgrå på ytan men under beige/brun. Askans konsistens är som............vaniljsocker???
Det har blivit en full grovis på två veckor!! :evil:
Ifjol från 1/12-03 till 1/7-04 så gick det 5 ton pellets o det blev 4 fulla grovisar av det! Körde då med 72:as Norrahammar oljepanna, med extremt litet askutrymme..... typ 1/4 jämfört med nu, och en 96:as Janfire. Hade då en avgastemp på mellan 240-330 grader, beroende på utetempen. Hade ingen dragbegränsare då! Då körde jag 1-1,5 vecka mellan sotning/asktömning.
Jag har provat att köra skruven manuellt och det kom 212 gram/minut. Matningen ligger på mellan 38-42 %. Vi säger ca 40 % i snitt. Då blir det 85 gram/minut eller ca 5 kg/timme. Brännaren har gått 88 timmar på två veckor. Alltså borde det ha gått 450 kg på två veckor. OBS!!! Nollgradigt ute!! Utom 3 dygn.......då det var ca -10 grader. Vilket betyder att det borde ha gått 32 kg/dygn nu.....??!! Ifjol i december gick det 33 kg/dygn i snitt.....då var det -10 grader i 3 veckor o -25 i en vecka.
Ack.tanken ska rymma 30 kW och det tar 2 timmar att höja temperaturen 50 grader. Alltså 10 kg pellets = 48 kW. Nu har jag en avgastemp på 125-135 grader.
Jag har eldat med ved i höst och där blev det långt ifrån såna askmängder!!!
Jag kör på Solett nu.......gjorde det även ifjol.

Ska det bli så här mycke aska o hög pelletsförbrukning är det åt h-vete!!!
:evil: :evil: :twisted: :twisted:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Låter ju lite skummt.

Slår lågan i nån plåtdel?

Jag upplever att askan komprimerar sig själv ju längre den går, efter ca 1000minuter ser det ut som det är fullt, men det ser likadant ut efter 2000min.....

När jag satte in min brännare tyckte jag att det var lite hög förbrukning, så jag satten in en eldfast skiva i "bortre" väggen och tryckte i turbolatorer (hemmagjorda). Jag "tror" att förbrukningen minska ca 25%
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Det skall nog finns tips av någon här som kör vedpanna+pelletsbrännare.

Bara Jag som uppfattning är att vedpanna har större eldstadvolym än oljepanna innebär brännare kämpa sig för att bli uppvärme i eldstadrum. Därför det kan ta lång tid för då går förbrukning mer än oljepanna. Tycker jag men kanske inte stämmer.

Eller kan vara fel på träpellets dålig från leverantör. Som jag minns har mött en bekant en tag sedan och han berättade att det sämsta är att några företag som tillverka pellets köper av återvinning trä gör sig mycker ask än de från ren skog eller sågverk.

Jag undrar mig själv varför inte man kan (kanske) prova att lägga in flera stentegel o staplar inne eldstad rum så att få förminska volym då går snabbare bli uppvärme ju man har lite rum.
Nä, kanske är lika ta långtid att bli uppvärmning pga tegel kylar sig. Hmm..
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

primär/sekundärluft

Inlägg av snillet »

Jag har märkt att man kan få underliga fenomen om man har för mycket drag. Även med för lite förstås men åt det hållet är mindre problem för bionan.

Verkar som om förhållandet mellan primär/sekundär luft blir åt h-vete med för mycket drag ? då spottar brännaren ur sig kol innan det är förbränt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

hmmmm!!!!!!!!!11
Jag har prövat med både lite o mycke drag de blir lika mycke aska...
Eller aska vete fan om de ä skulle nog kalla de oförbränd pellets. Igår när ja askade ur pannan 6 timmar efter brännaren gått kändes askan sval/ljumen men efter ca 5 minuter i hinken va de fullt av glöd o hinken ordentligt varm o de började lukta som när de ryker in...Pellets rök..
Askan har samma färg kom ja på som pelletsdammet....
hmmm o eldstadsvolymen ä ju bara 55 liter inte stor för att va en vedpanna......
Är fallet så att de ä eldstaden som de beror på ska dom på Mbio för f-n inte rekomendera att man skulle köpa denna pannan heller... :twisted:
Lågan slår inte i någon plåt heller... Sen så pellets kvaliten ä då inget fel på om man ser till testet som va i råd&rön i sommras där va sollett bland dom bästa... 5kw/kg enligt test över 4,8 kw lovar dom...
Körde i fjol samma men prövade ett annat märke men 600 kg där räckte 3 dyngn mindre än solletten vid -10 ute ...
Så nu har jag fått 25% av mängden aska från hela förra vintern (7 mån dec-juli) på två veckor... :twisted:


Roli har samma panna men Ecotec a3 Brännare..
Han har ja då inte sett att han klagar på dessa problem.....( han har ju slussvingarna :) )

Jag har brännare nr 365...
Blir till o ringa Jörgen på Mbio efter helgen o då ska de fan fixas annars pengarna tillbaka o köp av annan brännare.......Då är Bionan ett riktigt botten napp.... som mr.pellets sa
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Du skriver att du har en rökgas temp på 120-130 grader? om det är direkt efter pannan så lär den ju gå på jätte låg effekt, och då blir verkningsgraden sämre

Kan du se lågan? Hur "stor" e den? Har du motdragslucka? (så fall testa sätt ner den så tills du får utslag, så kan du se vilket drag du har)

En annan sak är att jag tror inte man kan räkna på matningen på det sättet. Har testat själv och det verkar inte stämma riktigt...

Om man tittar i pelconfig så ser det ut som om matningen är 40% så matar den 40% av pulstiden 5,97sek.

om man ska räkna tid då, så blir det Puls+Period 5,97+2,76 = 8,93 x 0.4

Sen måste man räkna bort en del av tiden i uppstarsfasen..


Och jag tror inte du har mindre volym än min panna..

Min är som en stor grovis... och det funkar..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nu gav du mig en ny ide till mitt program..

Man måste ju kunna lägga in värdet på antal gram pellets per minut och få ut förbrukning..

Jag kör med säck just nu så det borde va enklare att kolla..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

mäta av

Inlägg av snillet »

Då måste man nog mäta upp hur stor vikt just den anläggningen och pelletsen man själv kör på matar fram och mal ned under en given tid.

Skiljer nog lite mellan skruvlängder, du själv som har dubbla motorer har ju säkerligen stabilare matning än mig även om jag har bara 2.5 meter skruv.

m.m.

Men det skulle vara en himla käck funktion !!

Förresten... det gäller att hitta ett lagom förhållande mellan undertrycket och flöde i skorstenen. Andre har väl en RF300 va ?, jag själv på mitt 3.5m 125mm stålrör en ZRS170 med nedsvarvat fläkthjul, den hade VÄLDIGT mycket för stor kapacitet i det arbetsområdet den jobbade stabilt original så jag svarvade ned hjulet och kör med ett varvtal på den där den jobbar bra.

En RF300 är ju ÄNNU kraftigare än en ZRS170 har jag för mig.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Frågan är om en frammåtbrinnande får mer aska än en undermatad över lag?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

risk

Inlägg av snillet »

Jag har förstått att risken är stor med framåtbrinnande att bränsle "hoppar ur" brännaren innan det brunnit upp. Med uppåtbrinnande UNDERMATADE har du inte den risken. Som ecotec.

Så har jag förstått det hela.

Men överlag verkar framåtbrinnande kräva mindre brännarunderhåll. DET JAG HAR HÖRT, och upplevt själv, skall tilläggas. Finns alltid undantag från saker och ting ju 8).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har ställt in dragbegränsaren så att den öppnar vid 15 pa sedan har ja steglösvarvtalsregulator till fläkten...
Fläkten är inställd så att den håller dragbegränsaren lite öppen hella tiden..
Då o då flammar det upp eld i slangen o de gör de oavsett hur ja ställer in dragbegränsaren... Börjar bli svart i slangen dom 15 cm närmast brännaren.. Ska de va så??? kört ca 100 timmar nu...
Rökgastempen ä direkt efter pannan ja har lyckats få upp den i 145 grader med 25 pa drag men då va askan svart...
Såg att Roli hade samma avgas temp som jag o vi har samma panna..
Har 125 mm insatspipa på 7 meter..
Har bara 7-8 pa drag med kall pipa.. så där av fläkten...
Apropå ask mängden sa Jörgen på Mbio att de inte berode på för mycket drag inte med 25pa el mindre iaf...
Effekt verkar den ge iaf för annars skulle den inte ladda acken på 2 tim
de ä ju 30 kw + husets förbrukning ca 6 kw vid nollgrader ute..
Hur många timmar går era brännare per dyngn???
Janfiren gick mellan 6-16 timmar per dyngn oxå men de va mindre aska i pannan efter ett dyngn med den än 2 timmar med Bionan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

MBIO

Inlägg av snillet »

Min går 3-5 ggr per dygn, strax över en timme varje gång. Laddar halva 500L acken varje gång från 58-92 grader. På sommaren går jag ned till 52 grader innan jag värme extra. Fast med elpatron MITT i sommaren då.

Du skulle nog behöva mer support från MBIO om detta. Jag känner inte igen just det DU har råkat ut för.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snillet
Vi verkar då ha samma drifts tid iaf...
Har du oxå mycket glöd oförbränt i askan???
Både strumpan i grovisen o påsen i dammsugaren brann upp föra ur askningen fast brännaren då ståt i 7 timmar.. :evil:
I fjol väntade ja bara en timme innan jag sög upp askan utan problem..
Matningen ligger rätt konstant på 40% tills den gått i en timme ca då tvär rasar tempen till 725-730 grader o matningen ner till 28-30% några minuter för att sedan gå jämnt igen.......
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

jodå

Inlägg av snillet »

En timme... jag vet att jag får ett ständigt återkommande "fenomen" ca 3000 sekunder efter varje start där driften blir lite orolig men den stabiliserar sig igen efter en eller två svängningar i tempen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Mava
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 21:57

Inlägg av Mava »

Alltså låg rökgastemp kan ju även tyda på dålig förbränning! Har du gjort någon form av rökgasanalys? Dålig förbränning = för lite eller för mycket luft vilket som.
Skriv svar