Mycket aska o pelletsförbrukning i bionan???!!!???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Det är en fruktansvärd skillnad nu mot förut med sot i själva
brännaren,körde 4 dgr o sen var det till att gräva ur själva
brännaren. Jag tror att snillet har sett bilder på det o kan
intyga att det var igenbeckatt.
Sen har det blivit betydligt mindre aska i pannan oxå.
För att justera kvarnen tänkte jag så här att svetsa en rullad
plåt på kvarnen som passar inuti det fasta hjulet
"som skydd o styrning o sen pinnbult i det fasta hjulet
istället för skruv,sen sätta fjädrar mellan huset o kvarnhjulet.
För att erhålla ett stort avstånd från början svarvar man bort
5mm på den fasta distansen mellan det rörliga hjulet o lagret.

mvh christer
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Christer,

Bara så jag missförstår dig rätt? :)

Vilket avstånd har du nu?
Blev det bättre/sämre?

Beskriv gärna din kvarn modifiering med bilder när den e klar :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

såg ut som ..fy...

Inlägg av snillet »

De såg hemskt ut i christers brännare ja....
huga...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Ringde till biona idag för att få ett mm mått på vad det skall
vara mellan topparna på hjulen,svaret jag fick var tvetydligt???
citat"ja ungefär 1-5mm :shock:
tja vad skall man säga...
Avstånd jag har mellan topparna är idag 1,5mm
och om det var bara det som gjorde att den går
bra el om det är en kombination av att jag höjde
rotorn ca:3mm,tror själv att rotorn gjorde det mesta.
Det är nämligen mycket "lugnare" i kammaren nu.

mvh christer
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

testar

Inlägg av snillet »

Jag testar fr.o.m nu att höja rotorn.

Som sagt, det är mer än enkelt att göra, lossa skyddet på undersidan av brännaren, vrida rotorn tills man kommer åt låssskurven , lossa den å sen peta upp rotorn så mycket som man känner för att testa.

Höjde min ca 2.5-3mm. Så att underkanten på "röret" är jäms med undersidan på lagringen.

Få se i morrn hur nattens kurvor ser ut :D, och hur rent det är i brännkammaren.

Ser det bra ut så testar vi så ett tag å ser om det blir någon förbättring.

Jag har ca 2.5mm mellan spetsarna på kvarnhjulen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: testar

Inlägg av ason »

snillet skrev:Jag testar fr.o.m nu att höja rotorn.

Som sagt, det är mer än enkelt att göra, lossa skyddet på undersidan av brännaren, vrida rotorn tills man kommer åt låssskurven , lossa den å sen peta upp rotorn så mycket som man känner för att testa.

Höjde min ca 2.5-3mm. Så att underkanten på "röret" är jäms med undersidan på lagringen.

Få se i morrn hur nattens kurvor ser ut :D, och hur rent det är i brännkammaren.

Ser det bra ut så testar vi så ett tag å ser om det blir någon förbättring.

Jag har ca 2.5mm mellan spetsarna på kvarnhjulen.
inte så svårt, jag gjorde så här..
tog bort sintringslådan, öppnade brännaren, snurrade på rotorn så låsskruven kom framåt pannan och släpp på skruven....
:arrow: men ta inte i rotorn när brännaren precis stannat, det gjorde jag :lol: engång när det var som mest driftstörningnar hos mej före jul..
men hade en grov handske på mej som tur var, inte dom där tunna montage handskarna som jag har annars när man mekar :wink:
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

helt klart

Inlägg av snillet »

Helt klart en skillnad.... matningen steg 5-10% utan att jag ändrade något annat än att höja rotorn.

Får se hur det gått i eftermiddag när man kommer hem :D.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

rätt igenom...

Inlägg av snillet »

Såhär blev det....

Matningen ökade ju som sagt 5-10%. Uppenbarligen blåste de 5-10%:en rätt igenom brännaren för nu blev pannan full med kol, ser ut som pyttesmå grillkol på ett ungifär.

Så rotorn sänktes ned till bottenläge igen.

Jag har en idé. Bionan justerar ju bränslemängden för att hålla ett visst förgasningsförhållande i brännkammaren. Men den saknar en detalj som de flesta andra brännare har. En grundinställning för förhållandet mellan primär (brännkammaren) och sekundärluft !

Det skulle nog behövas för det känns som att det är i den balansen det blir fel hos många. Med olika mottryck m.m. i olika pannor är ju grundförutsättningarna lite olika för att få rätt primär/sekundär luftmängd.

Så om dom la till något spjäll eller liknande för att kunna göra en grundinställning av det förhållandet vid installationen så tar styrningen hand om att justera in brännaren efter olika bränslen sedan.

Bara en tanke som slagit mig att det förhållandet brukar vara justerbart men är det inte på bionan.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Frågan är var det skall justeras med den nuvarande konstruktionen..

Min aska är kanske lite mörkare nu än innan.. Men där är ju mycket mindre av den.... och det måste ju vara bra.

kör 4500min mellan uraskningarna nu

Ska försöka montera min "stos" till brännaren imorgon.

Hur många millimeter sitter din rotor från botten?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

plattan

Inlägg av snillet »

Ringen som rotorn är svetsade mot ligger dikt an mot bottenplattan i förbränningskammaren. Vet inte exakt vad det blir för avstånd men nära botten är det :-), 3mm gissar jag med ögonmått....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Snillet, du spånar lite om fördelning mellan primär och sekundärluft, kolla mitt inlägg om eldstadstryck. Tror du det kan påverka?
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det gör det säkert..

Förbränningstemperaturen är ju inte hela sanningen..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

:-)

Inlägg av snillet »

Jo, det är ju klart att det påverkar.

När man t:ex ser hur bionan är utformad så inser man att kanalarean är mycket större för sekundär/tertiärluften än för den in i förbränningskammaren.

Då inser man ju också att högre undertryck i eldstaden innebär mer sekundärluft, inte sant ?, borde vara så iaf.

Jag har sedan jag installerade min brännare fått intrycket att styrningen fungerar kalasbra, brännaren klarar olika fraktioner av pellets väldigt bra MEN :!:. Den BÖR ha konstant och "småkraftigt" drag för att fungera bra.

Det hänger troligen ihop med detta med luftmängderna. Vet att innan jag hade justerat in fläkten/dragbegränsaren och svarvat av fläkthjulet så att rökgasfläkten kunde arbeta på ett högre varvtal med stadigare sug så äkte draget mer jojjo upp och ned.

Då fick jag problem med att brännaren dog ibland under eldning och började få det där "jetplansljudet" som vi pratade om här för ett tag sedan, när jag kikade in i pannan när detta hände spottade den ur sig glödande kol utan någon låga.

Men det försvann efter jag fixade jämt drag. Blev ännu bättre efter jag tätade glipan mellan fläkten i brännaren och brännkammaren. Men det gjorde jag s.a.s "på eget ansvar". Funktionen blev iaf bättre.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sotarn va hit i måndags o skulle sota min nya anläggning för första gången o hon blev förvånad då det satt en thermia i pannan..

Då jag sa att bionan funkade inte alls så sa hon direkt att "va det problem med mycke aska o glöd/oförbränt" för det va en till i komunen som har biona med dom problemen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det är som jag sagt tidigare inte så lätt att INSTALLERA bionan som Mbio säger... alltid.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar