Ni som har A3 brännaren....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Ni som har A3 brännaren....

Inlägg av LO »

Ni som har A3 brännaren, vilken matning har ni på internskruven?
Jag körde på 70% matning, med pellets som hade enerigiinnehåll 4,9 kW. Leverantören pressade pelletsen hårdare, så att den nu innehåller 5,1 kW. Följden blev att lågan "sotade" och så småningom blev fotocellen svart och brännaren stannade. Jag ställde ned matningen till 60% och resultatet blev jättebra. Fin låga, ingen sotning :)

Tänkte nu, om man ställer ned matningen ännu mer när det blir vår och sommar, går antagligen brännaren längre tid. Skulle man då få mindre tjära (eftersom underhållsglöden tydligen genererar tjära) ?

Hur låg matning har ni kört med?

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag vet inte vad jag har för matning? Kan inte tyda ut det från microbrytarna på kortet och det framgår inte i bruksanvisningen till brännaren. Jag har en programbeskrivning från 1996-05-06 där man kan justera brytarna för 18 eller 15 kW drift och då går skruven om jag tyder siffrorna rätt 48/0 resp. 40/8 där första siffran ger gångtid och andra stopptid??
Min inställning är för 15 kW:s drift och processorbeteckningen är A002.


Har du någon förklaring till vad inställningarna på microbrytarna innebär. Jag vet att det är olika innebörd beroende på vilken version av brännare och program som man har. Min brännare blinkar t.ex inte med dioderna vid olika typer av stopp, dvs äldre modell av program.

MatsH:

Vad händer om man matar denna brännare med "den norska Vestmannapelletsen" som är hårdare och har högre "värmevärde", 5,1 kW/kg, än "vanlig pellets med värde 4,8-4,9 kW/kg?? Kommer den då att sota??

Jag vill byta till den hårdare kvaliteten eftersom den skulle kunna vara bättre för mitt luftmatningssystem, hård pellets = mindre spån och damm. Dvs luftfiltret i dammsugaren tätnar inte lika fort.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Har du någon förklaring till vad inställningarna på microbrytarna innebär.
Roli,
försökte skicka pm till dig, men misslyckades. Har skickat mail till dig istället, med 2 bif pdf filer, en bild på min styrbox och en på de olika inställningarna.

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
ecoteckrille
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 19:48
Ort: Värmland

Inlägg av ecoteckrille »

Vore intressant att ta del av då jag har samma processor.

Tack på förhand.

Krille.
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ecoteckrille skrev:Vore intressant att ta del av då jag har samma processor.

Tack på förhand.

Krille.
Var det min "beskrivning" till A002 som du ville ta del av?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ecoteckrille
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 19:48
Ort: Värmland

Inlägg av ecoteckrille »

Ja det var det, tack på förhand

Krille
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ecoteckrille skrev:Ja det var det, tack på förhand

Krille
Har du någon mejladress dit jag kan skicka en pdf på bladet?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ecoteckrille
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 19:48
Ort: Värmland

Inlägg av ecoteckrille »

Det är ordnat med adressen i min profil.

Krille
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Skriv svar