Ecotec A4 vad ska man ge?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Ecotec A4 vad ska man ge?

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Vad ska man ge för en Ecotec A4 brännare med installation?
Väntar offert idag eller imorgon. Skulle vara intressant att se vad ni som installerat den har fått ge. Frågan är även, fungerar den bra? Kan ni rekommendera den? Har valt mellan PX21 och A4.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hittade prislista här men de kan ju finnas dom som ä billigare..
http://www.bioenergilulea.se/own_docume ... -10-17.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Carla
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 11:24
Ort: Linköping

Inlägg av Carla »

Välj Iwabo istället, mindre driftstörningar, inga för att vara exakt.... :P
Iwabo Villa S-1 i Diom 25 panna, modell äldre
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

inte dum

Inlägg av snillet »

A4:an verkar inte dum alls... får se om lite folk återkommer med driftsinfo.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Har idag fått pris på PX21 med 1,7meter skruv, veckoföråd samt installation i min gamla Eryl panna. Kalset slutade på 19.300:- inkl.moms.
Vad jag kan förstå ska väl det vara ett hyfsat pris eller ?

Frågan är hur stor skillnad det blir på Ecotec´en....

Ska även bli kul att se vad sotarn´säger när han besiktigat rökkanalen idag... Kanske slutar med att det inte blir någoting alls.. Vem vet!

God Jul allihop!
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Då jag inte har någon A4 själv kan jag inte svara helt säkert, men de jag hittils monterat så fungerar dem snäppet bättre än A3. Varmlufttändningen fungerar mycket bra och tänder väldigt snabbt, och sedan tycker jag att PLC-styrskåpet är en klar förbättring
jämfört med det gamla. Nu finns allt i klartext
(larm, driftstemp, vilken fas brännaren är i).
Matningen justeras enkelt på menyerna(Man behöver inte in och mickla med brytare som på A3).
Sedan ingår det ju en elektroniskt termostat med givarkabel, så de problem som kan uppstå när man kopplar om den gamla
dubbeltermostaten från oljedrift till pelletsdrift är ur världen. Driftstermostaten klarar ibland inte att bryta lågspänning,
om den jobbat mot en oljebrännare där den bryter 230V.
Det finns en utgång på PLC för larm, som man kan koppla till ett relä som startar elpatronen och samtidigt tänder en lampa uppe i huset, om man glömt att fylla på pellets...

Den går ju även att köpa med lambdasond om man vill ha O2 styrning.

Kort sagt så känns det som att A4 kommer att fungera ännu bättre än A3.
De brännare från EcoTec(A3, A4, B1, AgroTec och TYR-Kaminen) jag monterat har alla gått klockrent. De återbesök jag varit på
har varit hanteringsfel och en del gånger har pelletskvaliten varit allför dålig.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
martar
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 17:14

Inlägg av martar »

Jag betalade 27 000. Då ingick skruv och veckoförråd (300 l spirotunna) samt svängarm. Detta var för en A3 i april. Dessutom pant på förrådet om man köpte större bulkförråd senare.

Brännaren har fungerat klockrent, ena driftsavbrotten har varit för att pelletsen i tunnan tagit slut. Men numera har jag bulkförråd.

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det fel som verkar återkomma på EcoTec A3 (tror det är lika i A4:an) är väl att slussvingarna inte håller mer än 1-2 år sedan byte.

Har själv A3 sedan -98 och är inne på min fjärde uppsättning slussvingar.

De är förvisso inte så svåra att byta och kostar 250:- (om jag inte minns fel) men det är ändå nått att tänka på. Kanske att EcoTec/Sahlins skulle ta fram ett bättre material som har lite bättre (läs längre) livslängd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

NU!

Har jag fått offerten på Ecotec A4 brännaren och installation.

Priset blev 28.000:- inkl. moms. Då ingår: Brännare, 3meter flexskruv, Installation och efterkontroll samt ev. motdragslucka.

Blir lite mer än PX21 som jag ju fick för 19.300, dock med en 1,7meters skruv.

Hmmmm... Får ta mig en funderare omm det kan vara värt det! 8)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tunsta skrev: Har jag fått offerten på Ecotec A4 brännaren och installation.

Priset blev 28.000:- inkl. moms. Då ingår: Brännare, 3meter flexskruv, Installation och efterkontroll samt ev. motdragslucka.
Är det utan lamdasond? Har du fått något pris på den?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Nog tycker jag det är lite fel på Ecotec A3, jag har kört lite över 3 år och har endast bytt slussvingarna 1 gång. 240 kr på 3 år i reparationer tycker jag är helt överkomligt. Dessutom tycker jag den är så bra på det sättet att man bara sotar den 1 gång/månad. Skulle jag köpt brännare idag, hade jag köpt ecotec A4, eftersom mina erfarenheter av A3:an är så bra.
STBORJJO
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 29 nov, 2004 11:41

Inlägg av STBORJJO »

24000 kr för A3 inkl installation, skruv o 10st 16kg säckar i juni -04. Har gått utan problem sedan dess. Haft ett "stopp" pga av låg nivå i behållare (200 liters plast-tunna).
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Gav 19500:- för min dec 2001, det var inklusive adapterplatta mellan pannan o brännaren, samt installation och injustering.
2st driftstörningar sen det, 1:a natten hade slangen mellan skruven o brännaren packats full med pellets, för att den var för lång och böjd.
Andra drifstörningen hade jag i våras, då vingarna i slussen började vara dåliga. Annars har jag inte haft något som helst problem med den, sotar pannan 1 gång/v och brännaren ca 1gång i måpnaden, ibland mindre också.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Ecotec

Inlägg av snillet »

Det här med priset på lambdastyrningen, någon som fått info om den biten ?.

Hade jag stått i valet mellan PellX och Ecotec A4 hade JAG valt A4:an och kollat upp priset på Lambdastyrningen. Det som det kostar kan det definitivt vara värt i bekvämlighet gissar jag !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Nix! Någon Lambdasond var det aldrig tal om...

Vad exakt gör den? Någon som kan, eller har en trevlig länk?
Skriv svar