Jul godis

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Jul godis

Inlägg av pitch »

Nu ska ni få lite "Jul godis" från en av BIONA-pessimisterna.

http://pellets.buskas.org/koks/index.html

Eftersom jag är en så medioker fotograf måste jag även lägga till lite kommentarer...
Bild 1-3 visar "fallröret" före "rengöring"
Bild 4-10 visar efter rengöring med mejsel och hammare...jag vet att jag missade vissa bitar men de satt så hårt att jag var rädd att förstöra hela brännaren.
Bild 11-12 visar det som kom ut ur fallröret.
Bild 13 visar de "svärtade" pelletar som ramlat ur mitt veckoförråd...se även svärtan, soten på kopplingen från förrådet.
Bild 14 2/3 av sintringskoppen fylld efter ca 10 säckar á 16 kg
Bild 15-20 Den vackra "Jul godis"-skörden

Detta upptäkte jag nu när jag hållt mig hemma en tid och vågat ha pannan igång med maximalt drag, ca 40...
Jag har sett tidigare att det blivit beläggningar i fallröret men de har jag kunnat ta bort med en viska utan problem.
BIONA manualen säger ingenting om att man ska rensa fallröret, bara att "knacka på slangen", men det vet ni ju redan :wink:

Denna brännare funkar MYCKET dåligt i vissa pannor/system och det borde det informeras bättre om.
De pannor som MBIO nämner på sin hemsida om "Översikt över olika pannor som Bionabrännaren är monterad i "
handlar inte om att dessa pannor verkligen fungerar med deras BIONA brännare bara att de är monterade i vissa brännare.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

:shock: oj!
Thermia Biomatic 20+
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

fy f-n

Inlägg av snillet »

Fy f-n rent ut sagt.... det där såg otrevligt ut. Det har ju uppenbarligen brunnit upp i matningen mer eller mindre.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Re: fy f-n

Inlägg av pitch »

snillet skrev:Fy f-n rent ut sagt.... det där såg otrevligt ut. Det har ju uppenbarligen brunnit upp i matningen mer eller mindre.
Jag är tacksam om fler av er BIONA ägare/proffs kan bistå mig när det snart är dags för tingsrätt i första målet.
Det är ju trots allt ni som verkligen kan denna brännare.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Instämmer med snillet fy f-n...
Det har nog inte varit många sekunder ifrån bakbrand.
Det ser ut som det är baksug från förrådet o konstigt
att inte den svarta slangen har smällt då tänker
jag på dom svarta pelleterna.

mvh christer
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Och vad tycker Tobben eller ztz eller andra välsinnade BIONA-ägare?

Låt mig få en dräpande kommentar för tingsrätten...
För det ska väl inte se ut såhär?

pitch vs FORCO

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Skall fungera

Inlägg av snillet »

Det behövs väl inga dräpande kommentarer.

Brännaren skall fungera.
Det skall inte vara fara för hus, hem och liv.

Inget av ovanstående kan väl vara uppfyllt i ditt fall.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har likande tendenser... Men när jag plockat ur alla mina turbulatorer så verkar det försvinna.. (Har du testat det?)

Jag har en likadan panna som du, så det borde va liknande för dig..

I vilket fall som helst är det inte bra.

Har även fått byta pannlucka, då den är i aluminium och efter lite mer än en säsong så hade den slagit sig rejält.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Skall fungera

Inlägg av ztz »

snillet skrev:Det behövs väl inga dräpande kommentarer.

Brännaren skall fungera.
Det skall inte vara fara för hus, hem och liv.

Inget av ovanstående kan väl vara uppfyllt i ditt fall.
Kan väl bara instämma med Snillet.

Om det beror på kombinationen brännare/panna eller felaktigt installation/inställning eller en kombination av dessa, borde inte spela någon roll. Om någon levererar och installerar en brännare måste de rimligen garantera funktionaliteten.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

I övrigt kan man konstatera att kombination brännare/panna/skorsten är helt olika från fall till fall.

Jag kör t.ex på ett drag (i skorsten) kring 15-20, skulle möjligen kunna gå ner lite till. Har ingen rökgasfläkt, 113 mm insatsrör och 6,5 m skorsten. Jag verkar dock ha en panna som låter rökgaserna flyta på bra igenom (har max turbolatorer i).

Pitch, har din installation aldrig fungerat? Du har tidigare i inlägg (sep-05) sagt att du fick problem när du startade upp din brännare. Var det efter sommar uppehåll eller var det premiär då?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Tobben skrev:Jag har likande tendenser... Men när jag plockat ur alla mina turbulatorer så verkar det försvinna.. (Har du testat det?)

Jag har en likadan panna som du, så det borde va liknande för dig..

I vilket fall som helst är det inte bra.

Har även fått byta pannlucka, då den är i aluminium och efter lite mer än en säsong så hade den slagit sig rejält.
Skulle jag plocka ur turulatorerna har jag genast en rökgastemp uppåt 300 ºC
Ang luckan så påvisar det ytterligare att pannan inte är lämplig för denna brännare eller...?

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

pitch skrev: Ang luckan så påvisar det ytterligare att pannan inte är lämplig för denna brännare eller...?

/Pitch
Det där är nog brännarneutralt...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

snillet skrev:
pitch skrev: Ang luckan så påvisar det ytterligare att pannan inte är lämplig för denna brännare eller...?

/Pitch
Det där är nog brännarneutralt...
Det har du förmodligen rätt i.
Hur många brännar-installatörer/tillverkare påpekar detta.
Det borde skickas med en hel del tätningsmateriel för att åtgärda problemet med kalldrag genom pannan eller , som i mitt fall, rökfyllt pannrum och sovrum.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

:shock: :shock: :cry: :( :twisted: :evil: :shock:

Nu är väl ändå måttet rågat med denna brännare... Forco borde väl ändå inse att de är helt åt helvete med din biona el hoppas dom att ditt hus ska brinna upp o du ska va kvar i huset så dom slipper dej i fortsättningen.. :twisted:

Jag trodde att min biona va ett extrem fall med nära till bakbrand då det flamade upp 10-15 cm i slangen men hos dej är de bara tur att inte hela huset brunnit.. Vart är säkerhetssystemen på denna brännare då de till o med pyrt i förrådet????? :shock:
Killen från länsförsäkringar (tyvär kommer ja inte ihåg vad han hette) som va o såg min brännanre i drift gick i taket då han såg flamorna i slangen o bad mej omg. att stanna brännaren så han fick se hur den va konstruerad.. Han blev inte direkt på bättre humör då han såg att spånet (inte pellets) föll rakt ner i elden med tanke på vad som brukar hända på sågverk.. Spåndamm i kombination med gnista vet väl alla vad som händer sa han, Då är det en klar risk för en damm explotion..
Han trodde även att de va löngn att brännaren klarat p-märkningen tills ja visade honom att den va de o då undrade han om dom mutat till sej de då han ansåg att den va direkt livsfarlig...

Kan bara konstatera att bionan är tvärt mot vad mbio skriver i reklamen "brännaren som funkar i ett fåtal pannor".. Eller är det ett fåtal brännare som fungerar.. :?:

Tycker du ska ta hem nån från ditt försäkringsbolag som får se hur de ser ut då kan du kanske få hjälp även från dom då de borde va i deras intresse oxå att slippa bygga dej ett nytt hus..

Du borde även slå en signal till mbio(Jörgen) o maila bilderna dit så dom får se hur det ser ut..

Jag blir så shockad då jag ser dina bilder så jag vet inte riktigt vad man ska säga mer än att de borde inte va några problem att vinna detta mål om rättsväsendet i sverige fungerar.. Med andra ord de är bara för Forco att ta tillbaka brännaren o pengarna åter med ränta...

MVH/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Bara för att förtydliga så "klistrar" jag lite...denna tråd handlar ju egentligen om samma sak som tråden "Inte så HÄRLIGT"...

Jag hade en sotarmästare hemma hos mig idag för besiktning av eländet och han dömde ut hela systemet...
...ett utlåtande som borde väga väl så tungt...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Skriv svar