A4/CTC 1100

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

A4/CTC 1100

Inlägg av Jp »

Har förstått på denna sida att A4 och CTC ej är en bra kombination, min installatör sa att de är OK, men att man behöver aska ur den oftare pga den lilla eldstaden. Vad finns det mer för negativa saker och finns det åtgärder att göra? Har kört en tid, inte helt problemfritt.."ingen låga" kan dyka upp ibland tom 12 timmar efter uraskning och "städning", sen kan den gå en vecka perfekt. Tacksam om någon har tips!
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

vet inte men hur många turbolatorer har du kvar i pannan ? ..kanske hjälper det att plocka ur ett par stycken
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

Inlägg av Jp »

Jag har plockat ur efter hand så att bara 4 av 9 pipor har turbolatorer i sig. Märkte igår att snabbfästena för brännaren var slappt justerade, efter jag spännt dom har pannan fungerat fint och den låter bra. Troligen var det inte tätt. Om det fungerar nu tror jag att jag börjar plocka in turbolatorer igen
palle_77
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 20:18

hur funkar det nu?

Inlägg av palle_77 »

tjena, är inne på att sätta in en viking bio lr en ecotec bioline20...men du hade problem med din ett tag...hur går det nu?
mvh palle
Peter603
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 09:50

Rengör optovakten

Inlägg av Peter603 »

Hej,

Kör en A4 i en Nibe City VX.

Har problem med "ingen låga"

Börjat med rengöring av optovakterna sedan dess har det funkat.

Verkar inte ha med pannan att göra, men testa !

Mvh, Peter
Peter603
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 20 nov, 2005 09:50

Ursäkta !

Inlägg av Peter603 »

Nivå vakterna skall det vara !!!!!!
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

Inlägg av Jp »

Har funkat 40 timmar nu, har just kompetterat med ytterligare en turbolator (har nu 5 av9), för att öka effektiviteten och sänka rökgastempen. Försiktikt optimistisk :wink:
Samulen
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 02 jan, 2006 23:21
Ort: Jönköping

Har fungerat bra!!(peppar,peppar)

Inlägg av Samulen »

Hallå, jag kör sedan 1/12-05 en A4 i en ctc110 och har bara haft ett stopp. Det berodde på att pelletsen var slut i tunnan :oops:
Har askat ur 3 ggr sedan start och har gjort av med i snitt ca 2 säckar om dagen. Har 6 turbolatorer i pannan. I början hade jag lite "sotig" rök men nu puffar den på fint.

/Samuel
Ecotec bioline 20 i en CTC1100 med eget byggt bulkförråd.
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

Inlägg av Jp »

I vilka rökgångar har du inga turbolatorer? Jag har fortfarande problem med "ingen låga" ibland, trots att det brinner utav H-e.. optovakten ren som snö.Misstänker att den är dålig (instabil).
Samulen
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 02 jan, 2006 23:21
Ort: Jönköping

Inlägg av Samulen »

Jp skrev:I vilka rökgångar har du inga turbolatorer? Jag har fortfarande problem med "ingen låga" ibland, trots att det brinner utav H-e.. optovakten ren som snö.Misstänker att den är dålig (instabil).
De tre första rökgångarna från pannans framsida har jag inga turbolatorer.

XXX
XXX
OOO

Från början hade jag mittengångarna fria men fick då mkt hög rökgastemp. (ca 260 gr)

XOX
XOX
XOX

Förresten, en liten reflektion.... Bafflar och Turbolatorer är det samma sak? Känns som det skulle vara så.

Hls Samuel
Ecotec bioline 20 i en CTC1100 med eget byggt bulkförråd.
Jp
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 16:01
Ort: Växjö

Inlägg av Jp »

Tack för tippset, skall prova med detta :!:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Samulen skrev:Förresten, en liten reflektion.... Bafflar och Turbolatorer är det samma sak? Känns som det skulle vara så.

Hls Samuel
Jag tycker inte att baffel och turbulator är riktigt samma sak. De uträttar i princip samma sak, att gå rökgaserna att avge mer värme till pannan, men på olika sätt.

En turbulator skulle jag vilja kalla en veckad eller skruvad plåt som sitter i rökkanal/röktub och ger rökgaserna en turbulent gång. Dvs blandar om rökgaserna så att de lättare kan avge mer värme till plåtväggarna i kanalen/gången.

En baffelplåt skulle jag vilja kalla den eller de plåtar som oftast sitter i t.ex förbränningsrummet och av skärmar detta för att ge rökgaserna en längre vägg att gå och därmed avge mer värme till väggarna.


Har någon några invändningar mot dessa påståenden så rätta mig gärna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Håller med roli.

Kan väl lägga till ytterligare ett begrepp som är "retarder", som har till uppgift att bromsa rökgasens framfart och styra rökgaserna mot rökgastuberna.

Kanske man kan säga att en retarder är en samma funktion som en baffel i rökgastuberna ??

Bäst att stoppa där...........
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar