Internförrådet på a3 compact blir tomt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ilmioorso
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 22:58

Internförrådet på a3 compact blir tomt

Inlägg av ilmioorso »

Hej
Har en ecotec a3 compact, den har varit i drift sedan 98.

Har problem med att internförrödet blir tomt varför brännaren stannar.

Knackar jag på internförrådet med skaftet till en skruvmejsel så startar externskruven igen. Brännaren går därefter några timmar eller upp till en vecka innan felet återkommer.

För ett år sedan bytte jag den infraröda sändaren och brännaren har fungerat 1 år innan felet återkomm.

Vet någon vad detta beror på?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Skulle gissa på att det kanske är något av följande fel: Glappkontakt i anslutningen mellan IR och kabel eller att det lägger sig spån/damm på IR inne i internförrådet (är det mycket finmaterial i din pellets?).

Glappkontakten kan man bli av med genom att rengöra kontaktytorna där det är möjligt, böja isär dem lite så att de "spänner" bättre i kontakten, dra kontakten fram och tillbaka för att bli av med oxid.

Spån/damm i pelletsen? Byt fabrikat. Skall nog vara väldigt mycket för att ställa till problem.

Skulle gissa på att det är glappkontakt som orsakar dina problem. Bägge felen kan försvinna om man "knackar" på internförrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ilmioorso
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 22:58

Fel lutning på skruven?

Inlägg av ilmioorso »

Jag botaniserade lite på siten igår och min teori är att det är spånet enbart, jag har ibland plockat isär internförådet och gjort rent.

Jag har prima pellets men det har slagit mig att min skruv står mycket upprätt och då blir det rimligtvis en större mängd spån än om dess lutning understiger 45 grader.

Skall prova att luta om den!
Skriv svar