Biona - styrsystem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Biona - styrsystem

Inlägg av ztz »

Har testat att köra PelConfig mot min Biona. Tror jag förstår det mesta. Men är det någon som vet vad följande reglerparametrar har för funktion:

K-värde täljare
K-värde nämnare
Ti.Integrator
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

japp

Inlägg av snillet »

Det fick jag mala lite på MBIO för att få reda på. Men enkelt förklarat är det så att täljare/nämnare är ju ord från matematiken.

t:ex 8/4=2 , där är 8nämnare och 4täljare. du ställer in hur mycket brännaren skall höja och sänka matningen när den går utanför den inställda "önskad temp".

Ti. Integrator är ett värde för hur långt tillbaka i driften den skall titta och kompensera för.

Jag har inte fått så väldigt uttömmande svar om detta från MBIO, kanske för att det är i vissa delar en patentansökan som inte gått igenom än ? eller för att de är rädda för att "hemmapulare" som jag själv skall spränga pannan i luften *hehehe* :shock: :lol: .

Men jag har själv "provat" lite olika försiktiga ändringar på olika värden och sett vad som händer. Det man skulle behöva för att förstå EXAKT vad som händer är ju en rökgasanalysator.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Joker
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 00:41
Ort: Stockholm

Re: japp

Inlägg av Joker »

snillet skrev:t:ex 8/4=2 , där är 8nämnare och 4täljare.
Ehrm, nu vaknade mina slumrande matematikunskaper.... :?
8=täljare, 4=nämnare i exemplet ovan, enligt ihågkommen minnesramsa, täljare tak, nämnare ner.

Allt m.v.h. avdelningen märka ord..... :wink: :wink: :wink:
BlueFlame i CTC 1100
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

eh..

Inlägg av snillet »

Sorry :oops:

Så e de ja.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar