Panntempraturgivaren är ju hysterisk!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Panntempraturgivaren är ju hysterisk!

Inlägg av Abbe »

Hej alla på detta eminenta forum!

Jag har en CTC 1100 Ekonomi med ca 130L vatten i panna plus 1L värmeväxlare och köpte en VikingBio brännare i början på förra veckan. Med CTC satsen följer panntempraturgivare med som jag har försökt placera på alla möjliga ställen... :evil:

Problemet är; när inget varmvatten tappas slår brännaren till vid 38C och vänder vid ca 64C, den slår av vid ca 79C och stiger av eftervärmen till ca 81C...perfekt tycker jag! Men när varmvatten tappas kan brännaren gå igång redan vid 80C trots att det finns gott om varmvatten att tappa (jag kan ta en dusch när tempen är 59C!) och tappet kan vara så lite som att öppna en varmvattenkran för att tvätta ansiktet!

Hur har ni satt denna givare för att tröga ner den...eller är det överhuvudtaget inte möjligt? Tydligen går chipet på 2C på 20sek för tillslag...verkar inte riktigt ok!? Snacka om korta gångtider och slöseri med pellets!

mvh
Abbe
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Så ska det inte vara...
Har satt min i dykröret där dem andra termostaterna finns.
Verkar nästan som du har satt din på returledningen från värmeväxlaren.
Du har väl satt givaren så den mäter panntemp, den ska inte mäta varmvatten temp.
Fredrik
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jodå, jag stte den först i det enda dykrör som finns på den här pannan men det var då det var som värst! Nu har jag tejpat den på andra sidan pannan mittemot dykröret...bättre men långt ifrån ok, den kan fortfarande slå till vid 75C trots att inget mer tapp görs...

mvh
Abbe
Nifelhem
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 08 mar, 2005 13:33
Ort: Bjuråker

Inlägg av Nifelhem »

Jag har en sån brännare i en växlarpanna. Har dock ingen "snabb-temeratur-falls-givare". Tänkte bara säga att det funkar ändå hos mig.
Prova utan?
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Kontakta värmebaronen något måste var fel,jag har sån givare på min brännare men tycker nästan min för trög.

när inget varmvatten tappas slår brännaren till vid 38C och vänder vid ca 64C, den slår av vid ca 79C och stiger av eftervärmen till ca 81C
Startar pannan först vid 38C det är lite väl låg temp, vad menar du med vänder?
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Samma panna/brännare och samma problem

Inlägg av CTC1100Viking »

Hej pelletsvänner
Jag har sett precis samma sak hos mig, ibland går brännaren direkt från avsvalning till att starta igen om någon så mycket som öppnar varmvattenkranen. Har nu bytt dykrör, hoppas det blir åtminstone mindre dåligt. Ser fram emot en replik från Värmebaronen.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Jag ringde Värmebaronen och fick veta att det enligt dem är ett helt normalt och eftersträvat beteende från brännaren...Nåja, kanske om man har ett extremt varmvattenuttag typ hyreslägenhet men knappast annars?

Med "att det vänder" menar jag där tempen vänder på pannan efter att den fått låga och bränner på. Det gör ju sin startprocedur tidigare än när pannan börjar bli varmare igen!

Jag tänke så här: jag köper en bra termostat där jag kan ställa både tillslagstemp och frånslagstemp så får jag det som jag vill ha det! :twisted:

mvh
Abbe
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Med "att det vänder" menar jag där tempen vänder på pannan efter att den fått låga och bränner på. Det gör ju sin startprocedur tidigare än när pannan börjar bli varmare igen!
Ok jag misstänker att du menar 68 C då inte 38C som du skrev.
Min panntemperaturgivare är inte alls lika hysterisk, kan nog bero på att vatten volymen i Nibepanna är lite störrre ca 200L.
Jag har problem att fylla mitt 300 l badkar med vatten då det tar för långtid att för brännaren att starta.
Så min panntempgivare kunde gärna varit lite snabbare.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Frippe28
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 10 nov, 2005 22:57
Ort: Karlstad

Inlägg av Frippe28 »

Hur mycket mer pellets på en vecka gör den över med?
ctc 1200fam 2004, viking bio hemgjort förråd
Norsk pellets Kåk från -53 på 75m + källare.
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Inlägg av CTC1100Viking »

Håller på med ett långtidstest just nu där jag varierar mellan två dykrör, ett "helt hysteriskt" och ett mindre känsligt. Återkommer när det finns ett resultat att presentera.

En tanke som slog mig i samband med den här diskussionen: Varför inte en ack tank? Någon som har erfarenhet av CTC1100 med ack tank?
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Inlägg av CTC1100Viking »

Hej igen
Det verkar göra en dryg säck/vecka med det mindre känsliga dykröret.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Ser att du också har en CTC 1100 *Ekonomi*! Var hittade du det mindre hysteriska dykröret någonstans på pannan? Satte du i det själv? Om så, hur?

mvh
Abbe
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Inlägg av CTC1100Viking »

Jag har använt ett dykrör med något större diameter än övriga. Vad jag får då är lite lugnare reglering...tror jag. Frågan är om det är variationer i utomhusklimatet eller om verkligen regleringen blev bättre. Har sett att frågan behandlas av Värmebaronen och att man skall kunna slippa den "hysteriska" regleringen genom ändrad regleringsstrategi i styrprogrammet.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Skriv svar