Problem med fläkt på b16

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Problem med fläkt på b16

Inlägg av Mattias.F »

Hej hämtade min b16 förra helgen allt gick bra i 3dar sen gick fläkten sönder ringde till bionordic dom sa att det var fel på vissa fläktar så dom skickade en ny som jag fick dagen efter jag monterade den och brännaren gick som vanligt igen. Men imorse när jag vaknade var det 14grader inne gick och kollade pannan och så var fläkten sönder igen. Ska inte en fläkt hålla mer än 3dar inge kul ska ringa imorgon igen och se vad dom säger annars får dom skicka en låda med fläktar så man har :) . Är det någon här som har haft samma problem?
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
Harry
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 18 dec, 2005 18:57

Inlägg av Harry »

Hej
Även jag har råkat ut för samma problem med fläkten.
Forskade lite och fann att värme baronen har en likadan fläkt,som leveras från Oem i Tranås.så lite nyfiket ringde jag dit ,och fick som svar att ett parti fläktar som lev v41 till bla BioNordic var defekta.
så jag fixade en ny fläkt via Värme baronen som min installatör fick stå för.
Efter det har det ej varit några problem..
B16 FANTAST
JockeB
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 11:15
Ort: V-ås

Inlägg av JockeB »

Hej
Det där med att fläktarna dör låter inte lovande.
Har kört min brännare nu i ca 1,5 dygn, så man får väl se om den håller
veckan ut....

/Jocke
******************
Viking B16 GL / CTC 1100 Economi
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Re: Problem med fläkt på b16

Inlägg av Mattias.F »

Fick nya grejerna idag kretskort plus en ny fläkt och nu går brännaren igen hoppas att den kommer att fungera nu :)
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
Fritz
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 23:39
Ort: Sydnärke

Re: Problem med fläkt på b16

Inlägg av Fritz »

Det där hände mig också. Fläkten lade av, och hela anläggningen stannade. BioNordic skickade en fläkt som var framme dagen efteråt. Jag bytte fläkten och och sedan dess har pannan gått felfritt.

Det var något fel med tyristorerna på fläkten. De drog tydligen för mycket ström, vilket påverkade styrboxen, som fick för lite. Intressant nog fick jag ställa om styrboxen när jag installerat den nya fläkten. Varvtalet blev högre, så att lågan blev för kall.

Hursomhelst skötte BioNordic och VT Biovärme sin del av det hela klanderfritt. Förutom att de skickade en ny fläkt snabbt utan tjafs, fick jag också telefonsupport under bytet. :)

Fritz
BioNordic Viking B16
Albin Futura
Mafa Midi
Boo-Forssjö pellets
Trähus 125 m2 från 1937
JockeB
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 16 dec, 2005 11:15
Ort: V-ås

Inlägg av JockeB »

Bytte fläkt nummer 3. Den höll i 5 sekunder. SUCK!!!
Bara att ringa och få en ny skickad.
Tre fläktar på en månad, det kallar jag otur.
******************
Viking B16 GL / CTC 1100 Economi
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Tråkigt!

Inlägg av Bio-Mek »

Hej Mattias!
Tråkig strart du fick,Du är nog tyvärr inte ensam! Fläktarna har trasslat hela vintern. Vissa går och vissa inte.
Förra veckan fick vi hem nya fläktar och Oem har lovat, nu håller dom!
Så kontakta Bionordic igen så får dom skicka av den nya sändningen!
Hoppas det går bra hädanefter.
Jag har kört min B 16 GL i4månader nu utan driftstopp. Jag kan tipsa dig om att kolla om de små fjädrarna på skruvmotorn är borttagna. De sitter under den runda plattan på toppen,Ta bort två stycken diagonalt. Problemet är att motorn går för trögt om de sitter där.

Mvh Stefan!
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Re: Problem med fläkt på b16

Inlägg av Mattias.F »

Hej!
Nu har brännaren fungerat bra men jag tycker att det blir mycket aska kvar i brännarkoppen även fast jag har gjort allt som man skulle när man installerade brännaren har även gjort rökgasanalys och den var helt okej. Någon som har några förslag för att minska på askan håller på att kolla vad det kostar att bygga om den till en GL
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
atvmicke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 14:32
Ort: Askersunds trakten

Inlägg av atvmicke »

jaha..då var det min tur...har kört med min brännare i 1 1/2 vecka totalt nu och skulle ikväll dra igång igen, men då hände det som inte jag hade hoppats på fläkten står still och "durrar".. ringde min Åf och vi ska mötas upp ikväll..tur..
Osby -65 kombipanna men körs på ved
Viking B16 som körs var 3:e vecka.
Skriv svar