Pelletsen "släcker" lågan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tolvan
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 21:59
Ort: HUSKVARNA

Pelletsen "släcker" lågan?

Inlägg av Tolvan »

Jag hade problem med att få min Viking Bio att tända ordentligt, ett par minuter efter låga så slocknade lågan och brännaren gjorde ny tändnig. Jag härledde detta till att det blev ett veck på slangen från skruven ner till brännaren och där la sig en del sågspån och stoppade upp pelletsen som la sig i slangen och inte åkte ner i brännaren. Ibland lossnade hela "kakan" och nära på släckte lågan som senare aldrig repar sig. Jag åtgärdade detta med att korta av slangen så det blev lite mer "backe rätt ner" i brännaren samt kollade att skruven lutar 40 grader.

Efter detta så går brännaren i alla fall utan några stopp. Jag får en stor och fin låga en stund efter tändningen, den syns i "hela" titt-glaset. Sen helt plötsligt så verkar det som om nästa "giv" med pellets halv-släcker lågan och det ser ut i titt-glaset som om lågan försvann och det far en massa "gnistor" ut ur brännarröret. Lågan repar sig en aning, nästa giv gör ingen skillnad, lågan tar sig mer och mer och är strax "full" igen - och så kan det vara 5-10 giv med pellets, sen börjar det om från början, nästa giv nära på släcker lågan....

Men SÅ ska det väl inte vara... :?: Upplever det som om det går åt för mycket pellets. Kan det vara så att den matar för mycket pellets som visserligen blir uppeldat men mest glöder bort istället för att under perfekta förhållanden brinna som det ska? Det finns i princip ingen direkt oförbränd pellets i pannan (i askan).

Kanske ger skruven ojämn matning av pelletsen och att det för det mesta kommer för lite (mot vad den kan ge); och då brinner det bra; men sen kommer det en "normal" laddning som nästan släcker lågan?

Åtgärd? Ska jag minska/öka pelletsmatningen? Andra förslag?
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Vad jag läste att du hade 40 grad lut, prova att justera till 43 och 45 grad, och se om det blir någon bättre.
För jag upplevde det med olika lut grad. hade 40 grader så åker upp mycket pellets orsakad av mycket dos så slockade det.

Är din skruven från värmabaron när du köpt samband med vikingbio så skall du inte justera matning eftersom dom har ställt rätt. och vad de rekommendera bästa 43-45 grader.

Hoppas att det stämmer och bli bättre.
:wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det är en brist i systemet med skruv som vi har till Viking Bio att matningen tyvärr blir ganska ojämn. Jag har för tillfället problem med lite för mycket spån i pelletsen, vilket förvärrar problemen. Jag skall prova att borra lite små hål i undersidan på matarröret för att se om det kan fungera som "spåndränering"..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Hej
Jag har nästan samma problem. Jag får dock inte stora "kakor" av spån. Men skruven matar ojämt. Ibland kommer det bara några få pelletsar, men ibland rasar det ner massor. Upplever också att lågan nästan slocknar. Efter ett par matningar så kommer lågan igång igen.
Jag fyller med säck så det blir inte så mycket spån, men kan det hjälpa att "dränera" skruvröret?

Micke
Johan
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 20 feb, 2005 21:15

Inlägg av Johan »

Jag har samma problem med min skruv,det matar väldigt ojämt.
jag tycker inte det skulle bli så dålig matning bara för att det är lite spån i pelletsen.
Värmebaronen Viking Bio i Värmebaronen Star
Dick
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 03 okt, 2005 10:47
Ort: Sundsvall

Inlägg av Dick »

Tycker personligen att "standard-brännarskruven" är av en störtlöjlig konstruktion. Funktionen är ju helt klart bristfällig. Det fungerade inte klockrent ens när jag testade med i princip dammfri 8mm-pellets från Såbi i små(16kg)säck. Klart att en del spån ställer till det yutterligare, då spånet har svårare att följa med och bara ligger och "snor" längst ned och förhindrar pelletsen att åka med.

Jag tror att brännarskruven skulle ersättas med ngn form av transportband med "portions-lådor" på, då brännaren är så känslig för dosen. Jag skall ut i verkstan och fundera lite... :D

Nåväl, det verkar ju fungera hyfsat ändå i de flesta fall, men jag skulle verkligen vara i behov av minst 20 av de utlovade 20 kW:en :D
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Sänkte vinklen på min skruv till ca 40 grad och justerade om brännaren enligt instruktionsboken genom att titta på lågan och röken.
Efter det har funkar min utmärkt.
Kör förvisso min på så gott som spånfri säckpellets.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

GoForIt Pellets skrev:Det är en brist i systemet med skruv som vi har till Viking Bio att matningen tyvärr blir ganska ojämn. Jag har för tillfället problem med lite för mycket spån i pelletsen, vilket förvärrar problemen. Jag skall prova att borra lite små hål i undersidan på matarröret för att se om det kan fungera som "spåndränering"..
Blev lite nyfiken på om det fungerade med hålen? Har också problem med mycket spån. Kör med pellets från SÅBI :roll:
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Danneman skrev:
GoForIt Pellets skrev:Det är en brist i systemet med skruv som vi har till Viking Bio att matningen tyvärr blir ganska ojämn. Jag har för tillfället problem med lite för mycket spån i pelletsen, vilket förvärrar problemen. Jag skall prova att borra lite små hål i undersidan på matarröret för att se om det kan fungera som "spåndränering"..
Blev lite nyfiken på om det fungerade med hålen? Har också problem med mycket spån. Kör med pellets från SÅBI :roll:
Japp, det fungerar mycket bra. Började först med 40 st 6 mm hål, men har sedan utökat till cirka 80 hål. Dock blir det fortfarande spån kvar längt ner i skruven/botten på silon, så under senaste månaden har jag testat att ta bort "bottenpluggen" på matningsröret för utsugning av spån vid rengöringen (tom silo..), då jag har kört upp de sista 5% av bulkförrådet. Där har det varit en pellets/spånblandning.. eller spån/pelletsblandning kanske är mer rätt uttryckt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ante
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 10 mar, 2005 16:27
Ort: Borås

Brännarproblem

Inlägg av Ante »

Kolla så att den lilla plåtbiten som sitter längst bak i brännarröret, där pelletsen kommer neddansande från fallröret sitter kvar.
Otroligt vanligt att den lossnat och följt med ut vid en uraskning
Om den saknas ramlar pelletsen ut och av rostret så att förbränningen sker längre fram i brännarröret med taskig lufttillsättning etc som följd, eller många och oregelbundna "misslyckad start"
Felet kan sannolikt ochså bidra till att brännarröret på Biking Bio håller så dåligt.

Jag väntar ivrigt på "Viking Bio 2.0" som inte har problem med pelletsbromsen, innerrörets & rostrets livslängd eftersom de är utförda i värmetåligt gjutjärn :)
Nibe City & Värmebaronens Viking Bio
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Brännarproblem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ante skrev:.... Jag väntar ivrigt på "Viking Bio 2.0" som inte har problem med pelletsbromsen, innerrörets & rostrets livslängd eftersom de är utförda i värmetåligt gjutjärn :)
Var det bara önsketänkande, eller är det dags att planera ett byte..? :)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar