Bakeld ecotec A4 något att tänka på.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndreasRydell
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 okt, 2005 13:08
Ort: Rydell

Bakeld ecotec A4 något att tänka på.

Inlägg av AndreasRydell »

Kom hem och hörde att brännaren larmade, gick ner och konstaterade att det hade blivit bakeld. Brännaren var så varm att den gick inte att ta i. Slussvingarna hade smält ner och nivåvakterna likaså. Efter en nogrann internutredning så fann jag en M8 mutter i brännkoppen. min teori är då att denna lilla mutter har hindrat internskruven från att skruva fram bränsle och att styrsystemet inte har fattat att skruven inte har snurrat vilket har medfört att det har börjat brinna baklänges. Självklart har termokontakten för bakvärme löst ut men i samma läge som den löser ut så ska internskruven börja gå vilket då inte hände pga för denna lilla jä__a mutter.
Mitt påstående är då detta:
Borde det inte finnas någon slags överlast skydd/gívare på intern motorn som larmar när den tvångs stoppas?

Var denna mutter kom ifrån har jag ingen aning om. Det kan vara allt från att den var med i pellets leveransen till att min lilla flicka på 2år har pillat i den.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Klarade sig internskruvsmotorn eller tog den också stryk när skruven fastnade pga muttern?

Jag har också eldat upp mina slussvingar samt optovakt en gång. Men det tror jag berodde på att vi fick ett elavbrott samtidigt som glöden vandrade bakåt i brännaren och vi var bortresta......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
AndreasRydell
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 okt, 2005 13:08
Ort: Rydell

Inlägg av AndreasRydell »

Ja. Internmotorn klarade sig. Nu ska jag inte svära på att det var muttern som orsakade detta. En M8 mutter är så pass liten att den ska normalt utan problem kunna åka igenom brännaren.
Detta kan också bero på att internmotorn i de första A4 brännarna var dåligt åtdragna med påföljd att dom bara var still och brummade. Ett tipps till er alla med en A4 brännare är att provdra skruvarna på internmotorn så att dom verkligen är åtdragna ev att använda gänglåsning.
Skriv svar