A3 typ års.98 standard...?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jalexsj
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 dec, 2005 21:07
Ort: LYSEKIL

A3 typ års.98 standard...?

Inlägg av jalexsj »

Tjenare har precis köpt villan...
A3 i CTC -75.
Jag undrar om det finns några enkla förbättringar man kan göra för bättre drift? den fungerar ju kanon men...
Lästa någonstans om xtra luftmatning från externförråd osv.
Jag tar gärna emot tips.
Vet någon hur man kan eliminera gnisslet från kransen ovanpå brännkoppen?
kopparrören från fläkt till brännarkopp, var kan man köpa dessa?

nybörjare med stort intresse Alex :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A3 typ års.98 standard...?

Inlägg av Roli »

jalexsj skrev:Jag tar gärna emot tips.
Vet någon hur man kan eliminera gnisslet från kransen ovanpå brännkoppen?
kopparrören från fläkt till brännarkopp, var kan man köpa dessa?

nybörjare med stort intresse Alex :)
Gnisslet från den roterande kransen minskas med lite spissvärta mellan den och brännkoppen. Om man lyfter på kransen så ser man på brännarkoppen var kransen "skaver", där lägger man lite spissvärta så blir det genast lite tystare.

Om luftröret består av flera delar så är kopparrören vanliga rör och krökarna är sådana man använder vid lödning. Så ser min A3:a ut och den är från -97. Tror nog att modell -98 ser lika ut. Annars får någon med bättre vetande höra av sig.

Vad är det för fel på rören eftersom du frågar var man kan köpa dessa? Har de gått sönder?? Eller vad har hänt?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jalexsj
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 08 dec, 2005 21:07
Ort: LYSEKIL

Inlägg av jalexsj »

Ok jag får testa med svärta..tack för tipset..
Kopparrören börjar bli lite slappa och montageskruven under kransen fäster dåligt i rören...
:?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

jalexsj skrev:Ok jag får testa med svärta..tack för tipset..
Kopparrören börjar bli lite slappa och montageskruven under kransen fäster dåligt i rören...
:?
Monterar du ofta loss rören eftersom skruven fäster dåligt? Jag har haft loss mina rör tre gånger på över 7,5 års driftstid.

Ett tips angående skruven, är att ta loss röret från brännarkoppen och försöka knacka lite inne i röret där skruvhålet är, för att "vika" in lite material i skruvhålet så att det blir "mindre" och därmed få lite mer material för skruven att fästa i när man skruvar in den.

Att rören är lite "slappa" i skarvarna tror lag inte gör så mycket. Men läcker de luft så kan man väl alltid täta dem med t.ex lite pannkitt. Se bara till så att det inte blir förmycket. Dessutom kan kanske denna tätning ge problem med att ta loss rören vid ett senare tillfälle. Jag har för mig att man måste kunna vinkla/vrida rören i sina skarvar för att få loss dem. Och har man då täta ordentligt med pannkitt så är det väl riska att de sitter "ihop för gott".....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar