Rensa luftspringor i brännarkopp på A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

Rensa luftspringor i brännarkopp på A3

Inlägg av palm_i_ulvsby »

Hej!

Nån som har ett bra tips på verktyg/metod för att rensa luftspringorna i brännarkoppen på en A3?

//Palmen
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

Ett bågfilsblad har funkat för mig i 8 år.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
palm_i_ulvsby
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 21:24
Ort: Ulvsby (Karlstad)

Inlägg av palm_i_ulvsby »

Jo, jag har också i ett antal år kört med bågfilsblad. Det fungerar om man håller efter kontinuerligt, men nu har jag vart lite slarvig så det verkar ha blivit slagg i springorna. Undrar om det går att "såga" upp dom.

//Palmen
CTC EcoFlex i 250 kvm gammal Värmlandsgård i Ulvsby en mil norr om Karlstad.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

palm_i_ulvsby skrev:Jo, jag har också i ett antal år kört med bågfilsblad. Det fungerar om man håller efter kontinuerligt, men nu har jag vart lite slarvig så det verkar ha blivit slagg i springorna. Undrar om det går att "såga" upp dom.

//Palmen
Det går alldeles utmärkt att "såga upp" springor som tätnat med "koks".

Har själv gjort det några gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

Om det är mycket "skit" i och vid springorna så kan du ju lyfta av de roterande ringen (kan behöva "bända" undan elslingan, försiktigt)och sedan skruva bort övre delen av brännarkoppen så blir den lättare att göra ren. Den sitter med två skruv, en insex ovanifrån och en med mutter på undersidan (kommer inte ihåg exakt för det var många år sedan jag hade loss den och just nu så kan jag inte kolla på brännaren), då blitr det lättare att göra en storrengöring.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

per-ole skrev:Om det är mycket "skit" i och vid springorna så kan du ju lyfta av de roterande ringen (kan behöva "bända" undan elslingan, försiktigt)och sedan skruva bort övre delen av brännarkoppen så blir den lättare att göra ren. Den sitter med två skruv, en insex ovanifrån och en med mutter på undersidan (kommer inte ihåg exakt för det var många år sedan jag hade loss den och just nu så kan jag inte kolla på brännaren), då blitr det lättare att göra en storrengöring.
Så kan man också göra, lite jobbigare bara men det blir renare.
Dock så är det tre skruvar, en insex och två spårskruvar med mutter.
Ditt minne var inte "helt uppdaterat" :wink:

Eller den kanske sitter fast med olika antal skruvar på olika årsmodeller av brännare :?:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar