Pellets fabrikat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Pellets fabrikat

Inlägg av matso59 »

Hej någon kunnig. Jag bytte pelletssort och då gick matningen ner från 55-60% till 40-48% innebär det att det går åt ca 10% mindre pellets. Jag använde Laxå pellets förut men nu kom jag över pellets med mycket spån och damm i och den var 35% billigare man är ju lite snål. Jag har inte ändrat några inställningar och rökgastempen är oförändrad ca 180-190 grader. Mvh Mats
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Jag har märkt samma sak. Pellets kan tydligen innehålla olika mängd energi mätt i volym. Därimot tror jag inte att skillnaden är så stor om man mäter efter vikt. I ditt fall får du troligen in mer per varv som skruven går eftersom du har en hög andel spån inblandad.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Jag tittade i mina anteckningar och förra året vid samma tid var åtgången ca 23kg/dag och i år ca 15kg/dag. Det är ju en stor skillnad men det har att göra med vädret det har ju varit varmt i höst. Det känns i alla fall som om det går åt betydligt mindre pellets varje gång den går. Mvh Mats
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Pellets fabrikat

Inlägg av matso59 »

I torsdags var jag och köpte pellets då hade dom slut på 2 sort pellets jag köpte prima vara (Ekobriketter Hällefors) den var bra inget spån och luktar trä. Har kollat brännaren hela helgen och nu ligger matningen mellan 30-40% går jättebra. Tidigare i år köpte jag några små säckar Laxå pellets då steg matningen till ca 45-55%. Nu undrar jag vad är det som händer hur kan det bli sådan skillnad mellan olika pelletssorter. Mvh Mats.
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Inlägg av Hille »

Min matning sjönk ca 15% när jag bytte från Såbi till Agrol så det verkar skilja en del i energinehåll Mindre förbrukning och finare aska jag tänker inte byta tillbaka
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Pellets har alltid en specifik volymvikt som ofta anges i kg/m3 eller g/liter.

Värmevärdet på de flesta pellets är ganska likartade ,cirka 4.75 till 4.9 kWh/kg.

Däremot kan volymvikten variera en hel del, de siffror jag sett varierar mellan cirka 550 till 750 kilo (på en hoft men ganska så exakt).

Därför kan två olika pelletsfraktioner som har samma värmevärde i kWh/kg men olika volymvikt ge helt olika matningsbehov.

Hög volymvikt tycker nog de flesta om...då tar pelletarna midre plats ju :D.

Min matning har varierat från att likka runt 50% på Såbi, till runt 40-45 på Laxåpellets (och följaktligen samma på sydpellets/kronpellets och tror jag också, Statoilpellets men det sista är jag inte säker på. Även OKQ8 skall tydligen oftast köpa sitt från Laxå). Till cirka 30-35% på Vestmarka och nu senast 10-22 !!!!! % på Gausdal 6mm. De övriga var 8mm.

Så nog varierar det en del :lol: :lol:

Brinner lika fint gör det dock i vilket fall. Först trodde jag dock att det blivit något fel när jag började köra gausdal och brännaren stannade för "ingen låga detekterad" fel. Då iakktog jag den under en hel körcykel och upptäckte att den vill ned under 20% i min matningen så då fick den sänkas till 10%...

Har jag mycket spån i botten på förrådet har jag också märkt att det är bra med en låg (vanligen 15% då) min matning.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
matso59
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 20:43
Ort: Hasselfors Närke

Inlägg av matso59 »

Hej snillet och alla andra jag tackar för ett bra svar. Det är verkligen skillnad på pellets och pellets. När jag körde Laxå pellets då var det rätt så mycket oväsen från kvarnen så bytte jag till Ekobriketter Hällefors (andra sort. med mycket spån) då började det gnissla istället, nu kör jag prima vara från Ekobriketter och kvarnen är nästan tyst Jag är nöjd med min biona den har gått sen aug 2004 och har inte rört något bara sotat. Kollade mina anteckningar har använt 4200kg sen 20050901 det är jag nöjd med. Mvh Mats
Diom topp o Biona. Numera Bio Björn Kör pellets året runt.
Skriv svar