Har Ecotec A3 eltändning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
andreas123
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 09:59
Ort: Stockholm, Stuvsta

Har Ecotec A3 eltändning?

Inlägg av andreas123 »

Har Ecotec A3 eltändning + fotocell så att den kan starta upp själv efter ett strömavbrott eller endast manuell tändning. Jag blir inte riktigt klok på detta. Kan det vara så att det finns på en del men inte andra, dvs årmodellberoende?
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ja, den kan tända upp efter ett elavbrott. Den elspiral som sitter vid brännarkoppen skall endast vara vid bruk dvs tända brännaren igen efter ett längre elavbrott som fått glöden av slockna.

På de tidigare modellerna (iallafall före -97) användes elspiralen oftare men då höll den inte utan "brändes slut" relativt snabbt. Där efter ändrades programet i brännaren så att spiralen endast "går idrift" efter det att matningsspänningen har varit borta (= att man slår ifrån huvudbrytaren på brännaren). Så här fungerar i allafall min brännare från -97 som tog idrift april -98.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
per-ole
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 dec, 2004 10:54
Ort: Karlstad

Inlägg av per-ole »

Ja utrustningen finns som ovanstående inlägg anger. Har haft min A3 sedan 97 men detta med eltändning har jag övergett eftersom det aldrig fungerade, pelletsen hann aldrig börja brinna förrän den matats över kanten på brännarkoppen. Hederlig tändvätska har gjort tjänst hemma hos oss nu i 8 år och så får det bli även i fortsättningen. Det finns ju en orsak till att den inte finns kvar idag. Däremot så har det heller knappt varit några driftstörningar under åren och boende i tätort så är man bortskämd med ytterst få elstörningar så A3:a den går och går...
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

per-ole skrev:Har haft min A3 sedan 97 men detta med eltändning har jag övergett eftersom det aldrig fungerade, pelletsen hann aldrig börja brinna förrän den matats över kanten på brännarkoppen. Hederlig tändvätska har gjort tjänst hemma hos oss nu i 8 år och så får det bli även i fortsättningen. Det finns ju en orsak till att den inte finns kvar idag.
Eftersom elspiralen sitter alldeles vid kanten på brännarkoppen så måste ju pelletsen "rinna över" för att spiralen skall ha möjlighet att tända. Kanske inte världens bästa lösning/placering men den fungerar. Jag har gjort prov men använder inte funktionen när jag skall tända brännaren efter en rengörningen eller slocknad glöd. Då är det, som Per-Ole skriver, tändvätska som gäller.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
andreas123
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 09:59
Ort: Stockholm, Stuvsta

Inlägg av andreas123 »

Aha, det är så det ligger till. Tack för att ni rede ut det hela.
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Nike
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 11:47
Ort: Spelvik - Nyköping

Inlägg av Nike »

Jag har en A3 ifrån -98 och har &så testat eltändningen och den funkar väll men den flödar över några pellets som sagt tidigare. Jag har även noterat att jag ibland får stänga av och slå på brytarern igen efter någon halv timme om det inte hunnit tända.

Själv så brukar jag stäng av brännaren, ta några nävar pellets och lägga i koppen och sedan tänder jag med Gasol. Det funkar klockrent men det är lite trångt för gasol flarran inne i Pannan :-))
/Niklas

Ecotec A3 i en CTC El-Kombi
Skriv svar