Färg på rök, eller hur bolmar er skorsten?
Färg på rök, eller hur bolmar er skorsten?
Min bolmar mer eller mindre hela tiden nu är det är kallt och gott ute.. Vit fin "fluffig" rök.. Pannan går på min läge oavbrutet för att tillgodose elementen varmt vatten. Är det så det skall se ut? Eller skall den inte synas, den skall ju knappast vara blå som grannens oljerök. 

100 grader, då blir det till att byta ut det utslitna rostfria röret i skorstenen emot ett nytt! Jag var lite inne på att helte enkelt bara ta bort det gamla och köra utan, men med de låga temperaturerna kommer det aldrig att gå förstår jag.
För att återknyta till ämnet så är det väl knappt att att det finns något kondenserat vatten kvar i röken, med de låga temperaturer det rör sig om
Men bra verkningsgrad blir det!
För att återknyta till ämnet så är det väl knappt att att det finns något kondenserat vatten kvar i röken, med de låga temperaturer det rör sig om

Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Det kommer bara rök när brännaren går.. så troligen rinner kondensvatten ner i skorstenen där den möter det ca 100 gradiga röken o kondenserar.. vilket man sedan ser ovan för skorstenen ca 50-100 cm rökpelare beroende på ute förhållande..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De får inte bli mycke sot på givaren för att de ska misstämma.. Har kollat med annan tempmätare o då stämmer de när brännarens är ren o hela givaren inne i rökröret.. Har man den så de sticker ut 1 1/2 cm så felar den ca 20 grader för lite..strandan skrev:enligt min installatör så visar den inbyggda rökgasgivare inte så rätt.....min fick man lägga på ca: 50 grader sen han kollat med en annan givare
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Samma för mig och det har ingen betydelse om jag gör ren givaren från sot, den visar alltid runt 50 grader för lite.strandan skrev:enligt min installatör så visar den inbyggda rökgasgivare inte så rätt.....min fick man lägga på ca: 50 grader sen han kollat med en annan givare
Men det gör ingenting för jag hittade en riktig godbit i mina gömmor.
En NOS del för att tala bilspråk (New Old Stock), det är en oanvänd rökgastermometer från 60-talet med blänkande kromsarg och fin gammal Esso logga på mätartavlan

/Danne
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bara inte kondensvattnet kommer ner till pannan för då får pannan inte så lång livslängd..Per-Erik skrev: så troligen rinner kondensvatten ner i skorstenen där den möter det ca 100 gradiga röken o kondenserar.. vilket man sedan ser ovan för skorstenen ca 50-100 cm rökpelare beroende på ute förhållande..

Du skulle haft en kondensfälla i botten på pipan innan pannan..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
För att de ska bli utan vatten i röken/pipan måste den kylas till max 30 grader innan den går in i pipan.. Då kör man med kondenserande drift o du få en verkningsgrad på 107-112% beroende på om man har vatteninsprutning innan rökgaskylaren..carpelux skrev: För att återknyta till ämnet så är det väl knappt att att det finns något kondenserat vatten kvar i röken, med de låga temperaturer det rör sig om

107-112% verkningsgrad går få ut ur en ctc265 med rökgaskylare..
Mmmm... rökgaskylare skulle man vilja ha.. det vekar ligga i framtiden.
Det är också ett alternativ till fastigheter som han halvera sin förbrukning av olja/gas...
Dock verkar det inte finnas någon som säljer & installerar det hela till vanliga villor...
Lite info dock
http://www.ecoenergi.se/lambda.html
Men som sagt var har man självdrag bör man kanske tänka lite till..
Det är också ett alternativ till fastigheter som han halvera sin förbrukning av olja/gas...
Dock verkar det inte finnas någon som säljer & installerar det hela till vanliga villor...
Lite info dock
http://www.ecoenergi.se/lambda.html
Men som sagt var har man självdrag bör man kanske tänka lite till..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Här är en som uppfunnit en rökgaskondensor/rökgaskylare på sidan 16 http://www.miljoforum.n.se/mtt2003/2003 ... lowres.pdf
Hittar inte vart jag läste om test med ctc 265 o janfire med rökgaskondensor...
Hittar inte vart jag läste om test med ctc 265 o janfire med rökgaskondensor...