Udda fel på brännare

Skriv svar
Jonki
Ungskog

Udda fel på brännare

Inlägg av Jonki »

Hej, har fått ett udda fel igen, när jag vrider ner önskad temp på tanken så pannan ska stanna så tar det exakt 40sekunder så börjar fläkten på brännaren gå igång vilket det inte ska såklart. Vad kan det bero på?

Brännare Roslagsbrännaren RB20
Pannan calmarpannan opex
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Udda fel på brännare

Inlägg av Stegatorparn »

Hur många grader vrider du ner termostaten?
Vrider du ner tills brännaren eldar ur?
Har du koll på hysteresen, temperaturskillnaden mellan tillslag och frånslag?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonki
Ungskog

Inlägg av Jonki »

Ett tillägg, ibland känns det som pannan bara går o går utan vila?. Om tanken e 70c kanske jag vrider ner till 60c, spelar dock ingen roll då det blir samma om jag sänker till 1c,
Innan när vi sänkt termosaten har pannan stannat och inte gått ingång fören tempen gått under önskad temp vilket den inte gör längre.
Ska jag vara ärlig veta inte vad hysteresen är för något, kanske vet vad det är men inte namnet, ställer man önskad temp på 70c brukar den kanske sjunka 5-10c innan den går ingång igen om jag minns rätt
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

När du sänker börvärdet upphör bara värmebegäran till brännaren, oavsett om du sänker till 60 eller 1 grad – där spelar hysteres ingen roll.

Det som händer därefter låter som en helt normal stoppsekvens i RB20, med utbränning och en efterfunktion (t.ex. efterluft/renblåsning). Att fläkten startar efter exakt samma tid varje gång pekar på en programmerad funktion, inte ett fel.

För att komma vidare skulle jag föreslå att du låter bli att justera termostaten ett tag. Ställ den på t.ex. 70 grader och låt anläggningen arbeta helt ostört. Sätt dig och observera hur brännaren beter sig över några hela cykler utan att pilla på inställningarna.

Titta särskilt på om fläkten går en stund efter stopp och sedan stannar helt, och om brännaren därefter förblir avstängd tills temperaturen faktiskt sjunker igen och nytt värmebehov uppstår.

Om det fungerar så, då är detta sannolikt helt normal funktion som alltid funnits men kanske inte varit uppmärksammad tidigare.

Om du däremot är helt säker på att detta är ett nytt beteende som inte förekommit tidigare, då behöver man gå vidare och titta på styrningen – men utifrån det som beskrivs nu låter det fullt normalt.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Skriv svar