Motor till matarskruv

Skriv svar
Harriet
Frö

Motor till matarskruv

Inlägg av Harriet »

Hej på er, hoppas på lite hjälp... :?

Jag har en Viking Bio 20 i en gammal kombipanna (brännaren sitter där oljebrännaren satt förr om jag förstår rätt), ett veckoförråd på andra sidan om en vägg och en matarskruv däremellan.

Matarskruven orkar inte längre dra pellets, jag har förstått att det skulle kunna vara kondensatorn som gett sig men även med hjälp (alltså att jag drar runt skruven för hand när motorn tuggar) hoppar och bråkar den istället för att dra runt jämnt. Så jag gissar på mer fel än trött kondensator? (Jag har öppnat kåpan och kondensatorn som sitter där har inte snälla små stift som de som finns att köpa ser ut att ha, utan låååånga, tunna ben instuckna någonstans jag inte kan komma åt - mao antagligen bortom min kompetens att byta också. 😅) Så, en ny motor gissar jag...

Motorn jag har nu är en SPG 15W, behöver det vara en identisk motor eller spelar det mindre roll? Det finns SPG-motorer på 25 och 40 watt som verkar vanligare? Jag hittar 15-wattsmotor också, men på bilderna ser den ut att inte ha samma inkoppling till brännaren som min motor har (en helt vanlig stickkontakt)... Det håller på att vara rätt kallt, och som ni säkert märker på min beskrivning är det här inte mitt starka område. :roll:
Harriet
Frö

Re: Motor till matarskruv

Inlägg av Harriet »

I tillägg verkar jag inte ens kunna räkna ut hur jag får loss skruven från motorn/växellådan... Skruvarna rakt igenom till en fästplatta var tydligen det som höll ihop motor och växellåda.

Det sitter en skruv på själva axeln(?), men att lossa den gjorde ingen skillnad. Någon som vill berätta hur jag gör?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Motor till matarskruv

Inlägg av Stegatorparn »

Det sitter en liten låsskruv på axeln från skruvens lager som du skruvar upp ett par varv. Använd en 3 mm sexkantnyckel s.k. insexnyckel.
Du behöver inte skruva ur den helt, bara ett par varv. Skruven går ner i ett kilspår på växellådans axel, vilket orsakar en deformation av kilspårets kanter vilket försvårar demonteringen. Man kan behöva en kraftig skruvmejsel för att bända isär delarna.
Sedan får man fila till axeln så den går lätt att montera tillbaka igen.

När kondensatorn är dålig brukar motorn stå och surra och har svårt att starta. Enligt din beskrivning kan skruven kört fast.
När du fått bort motor med växellåda, testa att köra motorn och se om den går jämnt.
Hur lång är skruven? Går den att dra runt med handkraft?

15 watt eller 25 watt har ingen betydelse, men köp en med rätt kontakt
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar