För liten dragbegränsare? Hur bytar man?

Skriv svar
Adkit
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 17 mar, 2019 14:18

För liten dragbegränsare? Hur bytar man?

Inlägg av Adkit »

Jag har en Viking Bio 20 och en Värmebaronen Comet. På dessa sitter en Tigex 25.

Bild

Denna står alltid helt öppen, även om man sätter den lilla vikten så långt bak man kan. Vad jag förstår betyder det att den är för liten för min skorsten som är någonstans runt 8 meter. Ska jag köpa en Tigex 50 och bara skruva på den istället för Tigex 25an? Passar den i samma hål/med samma skruvar? Eller behöver jag någon form av adapter och i så fall hur vet jag vilken?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: För liten dragbegränsare? Hur bytar man?

Inlägg av Stegatorparn »

Börja med att kontrollera om den är rätt justerad.
För Viking Bio 20 räcker det med 10 Pa undertryck, alltså 20 mm från inre stopp.
Max rekommenderad skorstenshöjd för Tigex 25 är 6 meter, men 8 meter borde inte rättfärdiga ett byte.
Blåser det kraftigt står alla dragbegränsare öppna.
https://www.spxflow.com/assets/original ... -im-sv.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Adkit
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 17 mar, 2019 14:18

Re: För liten dragbegränsare? Hur bytar man?

Inlägg av Adkit »

Den står helt öppen oavsett var stoppet sitter och oavsett om det blåser eller om pelletspannan går. Den rör sig fritt så den sitter inte fast. Om den inte är "sönder" på något sätt.

Citering borttagen / Moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: För liten dragbegränsare? Hur bytar man?

Inlägg av Stegatorparn »

Den ska inte stå helt öppen om skorstenen är kall. Finns det en skorstensfläkt som går ständigt?
I denna allmänna avdelningen måste man lägga upp bilder på en bildsajt som man länkar till. I fabrikatdelen ska det gå att lägga upp bilder direkt där de blir kvar på forumet. Länkade bilder försvinner efter en relativt kort tid.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Adkit
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 17 mar, 2019 14:18

Re: För liten dragbegränsare? Hur bytar man?

Inlägg av Adkit »

Jag tror inte det finns någon sorts skorsstensfläkt. Om den alltid står öppen, tror du då det är något fel på den? Typ att den är installerad snett eller fel? Eller är den helt enkelt för liten?

Citering behövs inte när man svarar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen / Moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: För liten dragbegränsare? Hur bytar man?

Inlägg av Stegatorparn »

Har svårt att tro att den står helt öppen när brännaren inte går och skorstenen är kall och det inte blåser ute.
Kan du ta ett foto på den och lägga upp här https://pellets.info/viewtopic.php?t=20124
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: För liten dragbegränsare? Hur bytar man?

Inlägg av nyman »

Antagligen har du monterat dragbegränsaren uppochned eller då pekar regleringsarmen utåt i stället för inåt mot skorstenen. Köp ingen Tigex50, den är trögdriven och passsar bäst för vedeldning enligt uppmätningar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar