Elbilar får bättre batterier

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Elbilar får bättre batterier

Inlägg av Snapphane »

https://samnytt.nu/kinesisk-uppfinning- ... e-rackvidd
Det är bra. Hur kommer det att påverka dagens elbilars andrahandsvärde?
Finns det en 50000-kronors bil till mig?
När påtaglig teknikutveckling väntas, är det kanske klokt att inte köpa de första generationerna…….
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Elbilar får bättre batterier

Inlägg av Echo Foxtrot »

Tänkte skriva att precis som alla andra nya batteritekniker kommer den här inte heller att komma någonstans, men det är ju inte helt sant. För att bryta ner det har jag tappat räkningen på hur många nya batteritekniker jag har läst om sedan introduktionen av LiFePo som kommer att lösa kapacitets- och åldrandeproblemen som aldrig kommit någonstans. Jag placerar det i "tror det när jag ser det"-lådan.
Sedan kan man ju roa sig med att räkna på hur mycket energi vi måste få från elnätet, samt kapacitet för att ladda dessa fina batterier, samtidigt som sagda elnät blir mer och mer oförutsägbart på grund av rådande energipolitik.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Elbilar får bättre batterier

Inlägg av Snapphane »

Instämmer helt.
Elbilsbranschen har all anledning att göra allt för att hålla modet uppe på elbilsvurmarna och skapa framtidstro.
Jag har också en d:o låda för dylika utsagor. Northvolt och Green Steel har en hedersplats i botten på lådan. De fick även ett eget förseglat mellanlock. Plomberat….
Måtte inte Toyotas ammoniakmotor hamna i lådan!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar