Hur går det med fjärrvärmen?

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Hur går det med fjärrvärmen?

Inlägg av rod02 »

Säkert inte samma pris överallt. Men är det prisvärt?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Hur går det med fjärrvärmen?

Inlägg av Echo Foxtrot »

Ska på inget vis påstå att att jag har en bred reportoar av exempel, men där jag har sett tenderar fjärrvärmepriset att följa elpriset med en viss tröghet och inte alls samma volatilitet. Jämfört med värmepump är det således dyrt. Under gångna år har det varit en viss trend att koppla bort fjärrvärmen till förmån för värmepumpar. I branschtidningen Kyla + Värmepumpar har det varit en del sådana artiklar.
Fjärrvärmeförespråkarna brukar ju hävda att det är bekymmersfritt, samtidigt som det går bra att fortsätta köra på om man har gamla radiatorsystem dimensionerade för hög temperatur vilket värmepumparna inte klarar.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Hur går det med fjärrvärmen?

Inlägg av Snapphane »

Svårt att hävda att fjärrvärme/FV generellt sett är prisvärt.
För motsvarande anskaffningskostnad ger VP ofta lägre värmekostnad men kan ha effektproblem vintertid.
Möjligen kan man hävda att FV har hög beredskapsfaktor.
Min bedömning är att kombo pellets/LVVP på att bra sätt - kanske får många bästa sätt, löser kostnadseffektivitet-effektbehov-beredskapsfaktor, men men men …….. det kan förstås vara en felaktig hypotes.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar