Är det lönt utan bidrag?

Här diskuteras solceller (som ger el)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Är det lönt utan bidrag?

Inlägg av rod02 »

Det verkar som att bara bidragen håller solceller +-0. Blir det nån vinst om bidragen försvinner?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Är det lönt utan bidrag?

Inlägg av Snapphane »

Bra fråga. Har Du räknat på det?
Man skall alltid vara skeptisk till megatrender och haussade åtgärder.
Här är en kille på YT som räknar och tänker:
https://youtu.be/kFBqiwhEqmQ?si=z3ZKnw3SV-UQBMC5
https://youtu.be/FJVJx1rL-Qo?si=jQxmTz1RbhnxYsgW

Både vind och sol belastar elnätet vid produktion.
Personligen har jag inte råd med stor solcellsanläggning och även om jag skulle ha råd, så faller de bort. Om man ska sätta en kravspecifikation på en uppvärmningsanläggning, så anser jag att en hybridanläggnings komponenter, var för sig ska kunna värma vid DVUT ÄVEN vid strömavbrott - om än inte helt optimalt mht t elpris, nätavgift, pelletspris, COP osv.
För min del kokar det ner till att LVVP+pellets+nödström för pellets, är en bra kombo.
Har svårt att se solceller som en frälsande faktor. Eftersom teknikutvecklingen drivs av efterfrågan, tror jag att utvecklingen av solceller kommer att öka exponentiellt. Det sammantaget med antagligen ändrat scenario gällande bidrag, skatteregler osv gör att jag fn är helt ointresserad av solceller. Däremot skulle ett par solfångare vara välkomna.
Det staten gör nu är att, med inledningsvis sockrade villkor, få flest möjliga på kroken. De har koll på antal anläggningar, kapacitet, var i landet samt hur mycket de producerar. När antalet fastighetsägare nått en punkt där vissa kalkylvärden uppnåtts, kommer staten att korrigera reglerna innebärande ekonomisk försämring för fastighetsägarna men ökande intäkter till staten. Solcellsägarna är då fast i ruljansen, har inget val och kommer förstås att ha fördelar av sin anläggning men inte till den grad vi sett. Det är en killgissning.
Staten gör inget som i längden gynnar fastighetsägarna på statens bekostnad, så de gyllene tiderna för solceller tippar jag snart är slut.
Glöm inte solfångare….
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Är det lönt utan bidrag?

Inlägg av Snapphane »

Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar