LVVP CTC lovordas

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

LVVP CTC lovordas

Inlägg av Snapphane »

På ett VP-forum har en entreprenör uttalat:
” Tappvattnet förvärmd i slinga i nedre tank. I övre tank spetsvärms det till tspptemp. 250 växlar mellan övre o undre tank. Värmepumpen växlar i undre o övre tank med hjälp av växelventil. Returvattnet till värmepump tas från botten av pannan och tilloppet går in antingen i nedre till värme eller övre till spets. I övre tank sitter en 9 kw elpatron som spetsar vid behov. Shunten är en bivalent shunt som tar från nedre tank till mitten av shunten. När det blir större temp behov öppnas för övre tank och då går elpatronen i. O stöttar vid värmebehov . Det sitter en skiktplåt med hål i mellan övre o undre. Konstruktionen i 550,555 250och 255 mfl inkl gamla ecoel är en av de flödessäkraste konstruktioner som finns. Kvittar i princip vilken himpadimpa det sitter andra sidan shunten så funkar värmepumpen. Sen hur mycket elspets som behövs för att det är ett kasst värmesystem det är ju en annan sak. Ecoel o Ecozenith med bivalent shunt är väldigt driftsäkra.”

Frågar man t. ex. en NIBE-företrädare så nedvärderas CTC kategoriskt. ”Som en gammal oljepanna”.
Jag kör CTC men andra pumpar finns med bättre värden.
Synpunkter?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: LVVP CTC lovordas

Inlägg av portuffe »

I övre tank sitter en 9 kw elpatron som spetsar vid behov!
spetsar inte 9kw elpatronen kontinuerligt ? Värmepumpen kommer väl inte upp i den temperaturen som önskar utan
Legionella ? hur ofta måste systemet uppnå +60 grader VV. En del pumpar verkar köra upp temperatur en gång i månaden/veckan
Det bästa i min värld måste vara en tekniktank där man shuntar in från olika system Ved,Pellets.Värmepump.

Glad Påsk
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: LVVP CTC lovordas

Inlägg av Snapphane »

Elpatronerna i tankens topp/botten har inte jobbat sedan LVVP-installationen sept -21.
Börvärde 58 på vv-delen. Nedre gräns 51. Legionella hinner knappast växa till i slingan men med tiden bildas en biofilm. Vid semester/bortavaro håller övre tank ca 35 grader vilket är mumma för Legionella, så det är viktigt att värma övre tank i god tid (timmar) före ankomst efter semester. Vid pelletsdrift hålls 75-77 gr.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: LVVP CTC lovordas

Inlägg av Snapphane »

Portuffe: en annan fråga - ser att Du kör Ecotec vilket jag också gjort i många åt. Hur har Du det med koksning? Det är brännarens akilleshäl för min del. Behövt knacka koks i stort sett varje vecka året runt och aldrig kunnat bli av med det.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: LVVP CTC lovordas

Inlägg av portuffe »

Jo är så här med !
Koksning har nog ökat mer med tiden ,kanske sämre kvalite på pellets ? jag har provat olika fabrikat ingen skillnad.
men mycket nöjd med den brännaren
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: LVVP CTC lovordas

Inlägg av Snapphane »

Aha. Koksningen är en rejäl belastning. Jmf med PellasX Revo - finns en person på FB som bränt 28 ton på 21 månader utan rengöring. Brännaren håller sig helt ren.Därav lät jag en PellasX Revo 26 kW ersätta min Ecotec i fasta bostaden, men fritidshuset har Ecotec sedan 20+ år.
Antar att Du hastighetsreglerar fläkten som anges i 3006.Jag skal prova det på min, men är tveksam till att det hjälper. Misstänker att koksningen kommer efter avslutad gångcykel då resterna medges pyra och självdö. I så fall kan renblåsning kanska hjälpa. Optimalt vore väl att brännytan/elden alltid är högt uppe i koppen och att den aldrig tillåts krypa ner mot botten och skruven.
Intressant att se effekten av att när gångcykeln är klar, lägga ett tätt lock över brännkoppen så att luften stryps vilket förhoppningsvis gör att glödbädden inte orkar krypa ner i koppen som därmed bör slippa koksen. Hjälper troligen inte.
Har provat att minimera matningen för att hålla längst möjliga gångcykler med avsikt att hålla brännytan högt i koppen samt minska pyrglöd efter gångcykel. Det hjälpte ej.
Experiment med att mata pellets i en liten konservburk som i botten fläktanslutes, visar att det brinner helt rent utan minsta rest. Det blir bara ett stoft som blåser iväg och burken är i stort sett ren efter några hundra gram uppbrända pellets.
Då är frågan vad som sker om man i Ecotecs kopps botten, gör luftinsläpp med luftströmmen riktad framåt/uppåt. Då kanske pelletsrester efter gångcykeln bränns upp fullständigare än nu. Det bör gå på ett fåtal minuter och inte skada skruven.

Brännaren är helt ok f.ö. men bör modifieras i flera avseenden för att optimera skötsel, felsökning mm. Om koksningen fås bort minskar behovet påtagligt att byta ut brännaren, men wifi är nästan obligat idag. Har Du försökt fjärrstyra mha 3006? Finns någon port (”seriell” el annan) som man kan hämta data genom? En kamera som visar displayen är en enkel lösning som kan hjälpa.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar