vattenmantlad braskamin som komplement

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
danne74
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 20:44

vattenmantlad braskamin som komplement

Inlägg av danne74 »

Hej, Har funderat på att köpa en vattenmantlad braskamin (märke:Selmac-Cream23) + 500l acktank. effekten ligger på ca17kw effekt vatten+vatten volym 32liter. Värmer huset primärt med Janfire flex a kopplad till en jämä oljepanna konverterad till pellets, och har tänkt använda vattenkaminen som komplement värmekälla till att få ner på pelletsåtgången som nu är 5-6000kg/år.( pellets har blivit jävligt dyr här i Finland, priset har stigit med 100%!! en 15kg säck pris är nu 8.50€ )Huset jag bor i är i södra Finland byggt 1980 och är ca220m2 två vån , boyta är ca 150m2. Resten av 70m2 håller jag med uppehålssvärme 14-15c° med en tegelkamin. Har nu en braskamin i nedre våningen i gillestugan, har tänkt byta ut den mot en vattenmantlad kamin som jag skulle koppla till pelletspannan+acktank( pannrummet ligger på andra sidan väggen ). Shuntar ut nu 48c°vatten vid -10c°/retur temp är 38c°. Inne temp 18-20c°.  Ved får jag från egen gård + förmånligt av en kompis. Nu undrar jag, räcker 500liter acktank till eller behövs det en större? Blir jag att elda som en dåre för att hålla värmen i huset, vad måntro vedåtgång blir?  Är det en lösning att få ner pelletsförbrukningen på vintern? Eller är min ide helt åt he..te. 
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: vattenmantlad braskamin som komplement

Inlägg av Eldvin »

Jag skulle kolla vilken rökgastemperatur kamin ger. Hur lång tid tar det att ladda en 500 liters tank som rymmer 30 kWh??
Skriv svar