Blockering pellets efter byte till 6mm pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Thorsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:53
Ort: Helås

Blockering pellets efter byte till 6mm pellets

Inlägg av Thorsson »

Eftersom nu världen bestämt sig för att enbart köra 6mm pellets så har även jag fått hem det nu i förrådet.
Den första veckan gick det fint så jag tänkte att allt gick bra utan att ändra några inställningar.
Men nu verkar matarskruven till brännarkoppen köra fast.
Felmeddelandet är blockering pellets och när jag tittar i koppen så är den nästan tom.
Motorn orkar inte dra runt skruven utan lyckas bara ca 2mm fram innan den ger upp och försöker backa lika mycket igen innan den försöker framåt igen osv.
Jag skruvade loss koppen kopplade av kedjan och vred skruven manuellt med en polygrip och fick ut en del brända och halvbrända pellets och fortsatte tills den gick lite lösare igen och skruvade ihop allt och startade igen.
Men det blev samma igen. Koppen i princip utbränd och motorn orkar inte.

Är det sliten skruv eller lagret i kugghjulsänden som spökar?
Skall matningen ändras så att det kommer mer pellets så att koppen inte brinner tom och börjar bränna pelletsen i skruven, eller är det för att det inte kommer fram pellets som ger att den bränner tom.

Nu står jag här gött handfallen inför julen 👍

Någon som kan ha en bra idé?
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blockering pellets efter byte till 6mm pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thorsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:53
Ort: Helås

Re: Blockering pellets efter byte till 6mm pellets

Inlägg av Thorsson »

Tack för tipset, det skall jag kolla.
Det som jag märkte nu när jag var nere precis innan du svarade var att skruven går trögt att snurra även när den är tom på pellets.
När det är pellets i skruven har jag inte en chans att rotera den utan verktyg.
Hur lätt skall den gå?
Den översta internförrådsskruven går väldigt lätt, slussen går lite trögare och brännarskruven går så att jag måste ta ett rejält grabbatag med hela handen om kugghjulet för att kunna snurra den.
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blockering pellets efter byte till 6mm pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Skruven ska gå lätt att vrida när den är tom. Kontrollera lagerställena var det kärvar, koks i koppen kanske.
Ta ur skruven och kontrollera om den är rak eller blivit skev. Inga svetsar som släppt. Putsa lagerytor med fin smärgelduk. Lite kopparpasta i lagringen i koppen är inte fel.
Passa samtidigt på att rensa det lilla röret mellan fläkthuset och brännarskruvröret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Thorsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:53
Ort: Helås

Re: Blockering pellets efter byte till 6mm pellets

Inlägg av Thorsson »

Hade ur skruven igen och fick bort lite koks på den i kopp-änden och skruvade dit den och fick den att snurra lätt.
Det såg inte ut som om den var sned eller att det var någon deformation på skruvdelarna heller.
Det jag noterade var att den verkar ha slitits precis där den går in i det sista hålet i koppen så att axeln var något smalare där.


Nu gick den lätt för hand när den var tom.
Körde skruven i 10min med pellets och det gick fint.
Skruvade ihop och startade och då precis i slutet av matningen i startfas 1K så börjar skruven kärva och motorn orkar inte dra den igen.

Skall försöka lägga på kopparpasta i koppen och se om det hjälper men det känns som om skruven får för mycket av slussen och att det blir fullpackat efter ett tag men jag kan ju inte få slussen att mata mindre.

Det känns ju lite dyrt att chansa på att t beställa hem en ny brännarskruv också.
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blockering pellets efter byte till 6mm pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Vanligt att axeln blir smalare i koppen, normal förslitning får man väl kalla det.
Går att lägga på med svets eller ny skruv när det inte fungerar längre.

Tror att pellets kläms fast mellan spiralen och röret och har sannolikt inte med doseringen att göra.
Stort glapp i kopplagringen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Blockering pellets efter byte till 6mm pellets

Inlägg av CPMS »

"Blockering Pellets" betyder att internförrådets givare inte fått indikation att pelletsnivån sjunkit under givarnivån fast doseringsskruven gått en viss tid.

Kolla förresten så att inte stopplåten för doserinsskruven håller på att lossna eller blivit böjd, den sitter fastsvetsad i två små hål i locket på brännaren.
Lossa på locket och kolla på undersidan, det hände för mig och då larmade den i tid och otid på blockering eller saknas. Om det är samma fel så böj tillbaka den i vinklerätt läge och svetsa fast den ordentligt.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar