Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Brodenmax
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 okt, 2019 17:59

Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Brodenmax »

Hej!

Jag har haft en flex-a i säkert 4 år nu, köptes begagnad. Har inte bytt kretskort eller fläkt under denna tid.

När jag har sotat pannan och ska dra igång brännaren igen, går fläkten igång men bara på ett väldigt lågt varv och ger ifrån sig ett konstant kurrande ljud. Den övergår till fullt flås förr eller senare, men jag upplever att det tar längre och längre tid för den att göra det för varje gång jag startar upp brännaren igen. Första gången jag märkte det, "kurrade" den bara på låga varv i någon minut innan blåset var i full gång.

Idag krävdes det uppstart på "3", några tryck på stoppknappen och en uppstart till på "3", för att den skulle börja blåsa fullt. I någon minuter växlade den också mellan låga och höga varv, tills att den tillslut blåste fullt och fungerade som vanligt.

Vad kan detta bero på, och låter det som att det är kretskortet eller fläkten som är defekt?

Tack för svar!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Stegatorparn »

Sannolikt den lilla ytmonterade kondensatorn som behöver bytas.
https://www.pellets.info/viewtopic.php?t=19709
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Brodenmax
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 okt, 2019 17:59

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Brodenmax »

Okej tackar! Sökte lite snabbt bland trådarna men dendär hittade jag inte.

Fasen, ska man våga sig på något sånt där tro.
Kommer det sannolikt bara bli värre och värre? Är det någon fara att köra den nu när den varit igång en stund eller kommer fläkten funka bra tills strömmen bryts igen?

Tänker ifall det kan hända något ifall elementet blir varmt och fläkten inte presterar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Stegatorparn »

Risken är att tändelementet kan bli överhettat om inte fläkten fungerar.
Det går ju också att koppla ur tändelementet och köra manuellt med lite tändvätska.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Brodenmax
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 okt, 2019 17:59

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Brodenmax »

Ja, det är väl bäst att försöka sig på detta ändå.
I den andra tråden skrivs det om en lämplig X2-kondensator som var slut i lager vid tillfället ni skrev.

Tänkte att jag köper hem med en sån också, men har du koll på vilken som var den lämpliga varianten av x2 kondensatorn som inte länkades i förra tråden?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Stegatorparn »

Electrokit säljer inte X2-kondensatorer i den storleken längre.
Föreslår några kondensatorer från ELFA istället.
Du måste mäta rasteravståndet på kortet, alltså avståndet mellan hålen, för att få en passande kondensator. De finns med 22,5 mm och 27,5 mm.
Klicka på " Visa detaljer" så kommer en lista fram med bl-a. rasteravstånd. https://www.elfa.se/sv/search?q=X2+kond ... MoNk1xlxFk

Här är förslag på lämplig elektrolykondensator https://www.elfa.se/sv/passiva-komponen ... s=28800000
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Brodenmax
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 okt, 2019 17:59

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Brodenmax »

Sedär ja, ska kika på det så det blir rätt.

Tusen tack för hjälpen!

Specifika brännarproblem tas under resp. brännarfabrikat, inlägget flyttat/ Moderator
Brodenmax
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 okt, 2019 17:59

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Brodenmax »

Nu var det dags för en rengöring igen, och nu har det gått två timmar då fläkten bara "brummar" och aldrig kommer igång. Grejerna är beställda men anländer inte förrän efter nyår.

Vad är att rekommendera här? Det är egentligen inget alternativ att bara vänta på grejerna, utan vi måste få igång brännaren.

Finns det någon quick fix som skulle få igång maskineriet en sista gång?
Är det någon idé att pröva med elektronikspray eller liknande?
Eller ska man helt enkelt köpa en ny elektronikbox och sedan ha den i reserv när man lagat den gamla?

Jag har elpatroner i kombipannan som small till när jag råkade komma åt med en plåt mellan de två patronerna(har klippt upp plåten pga tidigare läcka från pannan och hade glömt att dra ur kontakten). Är det "farligt" att dra igång elpatronerna och testa eller är det bara att köra? Vad är det värsta som kan hända?

Tack!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Stegatorparn »

Gick det någon säkring när du kortslöt vid elpatronerna, så bör det räcka att byta den.

Finns tyvärr ingen genväg förbi kondensatorerna.

Är väl inte helt fel att ha en elektronikbox i reserv men ett dyrt alternativ. Kan du få tag i en box på stört?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Brodenmax
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 okt, 2019 17:59

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Brodenmax »

Jag testar patronerna, jag har ett svagt minne av att säkringen gick. Det värsta som kan hända är att den går igen?

Jag bor nära Åmål där Janfire ligger, jag har hört med dom förr och dom säljer helst inte utan återförsäljare, men det kan gå i nödfall.

Men med en ny box krävs en del inställningar vid installation va? Går det att köra utan att göra några specifika inställningar eller är det ett måste, och är det svårt för en oerfaren pöjk?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-a fläkt konstigt beteende

Inlägg av Stegatorparn »

Det brukar gå att få igång brännare med fabriksinställningar, men sedan får man finjustera i efterhand tills förbränningen inte ger mörk rök i skorstenen eller svart sot i eldstaden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar