Problem med varmvattnet i Biomatic 20+

Skriv svar
PerSta
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 nov, 2023 10:46

Problem med varmvattnet i Biomatic 20+

Inlägg av PerSta »

Jag har en 20 år gammal Biomatic 20+ pelletspanna. Jag har haft varmvattnet avstängt under ett halvår och då använt en elektrisk varmvattenberedare. Nu när kopplar tillbaka till pannan så kommer det bara några liter varmvatten innan det blir kallt. Min teori är att den inbyggda cirkulationspumpen inte startar som den ska efter stoppet. Jag har testat med att slå på strömbrytaren för pumpen (vilket inte ska behövas eftersom den styrs av en flödesbrytare) och att trycka på säkringen som hör till pumpen. Jag har erfarenhet av att cirkulationspumpar kan fasta om de får stå under sommarhalvåret och att de går att lirka igång genom att vrida på motoraxeln några varv. Nu till min fråga:

Är det någon som vet om detta går att göra med denna pump? (Jag har haft kontakt med servicefolk men ingen som vet)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med varmvattnet i Biomatic 20+

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det en stor skruv med mejselspår i pumphusgaveln, så är det den man skruvar bort för att komma åt pumpaxeln, som också har ett mejselspår.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
PerSta
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 nov, 2023 10:46

Re: Problem med varmvattnet i Biomatic 20+

Inlägg av PerSta »

Fixat på 10 minuter! Jag lossade två skruvar och fällde ner frontpanelen och där innanför satt en likadan Grundfos cirkulationspump som jag har två av till centralvärmen. Jag tog bort täckskruven till motoraxeln och ruckade på axeln med en stjärnskruvmejsel och problemet var löst. Lärdomen är att även denna cirkulationspump skall köras då och då via strömbrytaren. Det kommer jag säkert ihåg till nästa sommar.
Skriv svar