Vill renovera luckan på min Värmebaronen Comet. Visst ska det sitta ett glasfiberrep? Hur fäster man det?

Skriv svar
luckrekond
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 nov, 2023 00:24

Vill renovera luckan på min Värmebaronen Comet. Visst ska det sitta ett glasfiberrep? Hur fäster man det?

Inlägg av luckrekond »

Har en Värmebaronen Comet med Viking Bio 20. Förra vintern märkte vi att det ibland kunde ryka in lite. Just nu har jag så billig el och så dyr pellets och så mild vinter att jag bara kör den på el. Men kallare tider och dyrare el väntar ju.

Jag håller på gör en översyn av luckan. Den är verkligen i dåligt skick. Hjälp en som är ny så jag tänker rätt.

1. LuckplåtVisst är det denna som sitter innerst så att säga mot pannan? Den jag har är helt bucklig nämligen. Vet inte hur förra ägaren burit sig åt. https://www.eldkraft.se/produkt/Luckplat-Varmebaronen

2. Isolering Denna känner jag mig rätt säker på, det verkar vara en sån som sitter även om den som sitter är rätt skadad den också. https://www.eldkraft.se/produkt/luckiso ... -280053857

3. Luckpackning Denna sitter bakom isoleringen så att den kläms mellan luckan och pannans hölje, inte sant? https://www.eldkraft.se/produkt/Varmeba ... ckpackning Hur fäster jag luckpackningen?

4. Glasfiberrep Visst har det suttit ett sådant? Jag hittar det inte någonstans men har ett minne av att det satt ett, och jag tycker mig se ett ljust spår i luckpackningen efter att det suttit något där. Eller? Hur och var sätter jag glasfiberrepet, om det alls ska vara något? https://www.eldkraft.se/produkt/Glasfib ... -per-meter
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vill renovera luckan på min Värmebaronen Comet. Visst ska det sitta ett glasfiberrep? Hur fäster man det?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Du har helt rätt i dina slutsatser.
Vår Joker (identisk med Comet med undantag för styrningen) är 20 år om en månad och där tror jag allt sitter kvar från installationen, med undantag för glasfiberbandet. Så man får ändå säga att det är bra hållbarhet. Det är ju höga temperaturer som frestar på materialet.

Glasfiberband finns även att köpa hos Biltema, komplett med anpassat lim, 87-473.
Det sitter mellan inre och yttre röret. Mitt sitter limmat på det yttre.

På Värmebaronens webbsida, numera under proffs-fliken, kan du ladda ner broschyren Servicekatalog och reservdelar där det mesta finns utförligt beskrivet med både text, artikelnummer och bilder.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
luckrekond
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 24 nov, 2023 00:24

Re: Vill renovera luckan på min Värmebaronen Comet. Visst ska det sitta ett glasfiberrep? Hur fäster man det?

Inlägg av luckrekond »

GoForIt Pellets skrev: fre 24 nov, 2023 17:29 Hej, och välkommen till forumet..

Du har helt rätt i dina slutsatser.

På Värmebaronens webbsida, numera under proffs-fliken, kan du ladda ner broschyren Servicekatalog och reservdelar där det mesta finns utförligt beskrivet med både text, artikelnummer och bilder.
Ahh tack för svar, mycket nyttig info! Konstigt, jag trodde jag inte fått något napp här för jag kunde inte se att jag fått någon notifikation eller något, men ditt svar är ju över en vecka gammalt nu.

Hur sätter man fast luckpackningen? Också något lim?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vill renovera luckan på min Värmebaronen Comet. Visst ska det sitta ett glasfiberrep? Hur fäster man det?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har inte bytt min luckpackning, så jag kan inte garantera, men jag skulle tro att den bara sitter klämd med skruvarna mellan pannluckan och luckplåten.

Vill du ha notifieringar när någon svarar, så kryssa för den rutan i Alternativ under rutan där du skriver texten.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar