Ett kallt element

Skriv svar
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Ett kallt element

Inlägg av Sachs340 »

Har problem med att jag inte får värme i ett av mina vattenburna element.
Sitter ensamt på en slinga som är kopplat ut från huvudledning med en t-koppling.
Huvudledning är både till och från ledningarna varma men där t-koppling till det kalla elementen sitter är ledningarna till och från element kalla.
Är det element som kan var felet eller kan det vara luft eller skit vid t-kopplingen.
Har provat att lufta element flertalet gånger och kommer vatten som det ska ur luftningen och stiftet i termostaten fjädrar ut som det ska men får inte någon värme dit.
Tips på vad jag kan testa?
Kör med en CTC EcoFlex pelletspanna
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ett kallt element

Inlägg av Stegatorparn »

Om du öppnar ventilen på problemelementet helt och stänger övriga ventiler helt, får du fram lite värme då?
Vad är det för fabrikat och typ av ventil? Foto?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: Ett kallt element

Inlägg av Sachs340 »

Har inte testa att stänga dom övriga, får testa det.
Kan det vara Danfoss ventil?
Bild Bild Bild Bild Bild

Citering borttagen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ett kallt element

Inlägg av Stegatorparn »

Det är en Danfossventil. Vad jag kan se står det ett N inpräglat överst på den yttersta ringen på ventilen, vilket betyder att förinställningen är fullt öppen.
T-korset på sista bilden visar att det troligen bildats en luftficka i avsticket till radiatorn. En erfaren rörläggare gör ett understick, där luften leds ut i stamledningen till översta radiatorn i systemet, såvida det inte sitter en avluftare utanför bild.

Som rekommenderats tidigare, stäng övriga ventiler och kör pumpen på max. Ta av termostatdelen, vilket garanterar fullt genomlopp.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: Ett kallt element

Inlägg av Sachs340 »

Tack för tipsen.
Testade lite snabbt att stänga av dom övriga elementen så började det sprida värme till det som varit kallt. Men så fort jag drog på dom övriga elementen igen blev det kallt igen. Får testa att stänga av dom övriga lite längre till helgen och sen se om det håller sig varmt även när alla andra element är igång.

Edit: Man bör inte använda citering när man svarar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen./ Moderator
Skriv svar