Nymo 150 förbrukning för varmvatten

Skriv svar
omolin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 okt, 2023 14:08

Nymo 150 förbrukning för varmvatten

Inlägg av omolin »

Jag undrar vad som är en normal förbrukning av pellets för att värma varmvatten och om det finns något lätt sätt att minska förbrukningen?

Vi hade tidigare vattenburen värme och oljepanna, en Högfors Maxi 14 (160l vatten) 17-20W. Nu värmer vi huset med en LLVP och oljebrännaren är utbytt till en Nymo 150 som vi alltså kör i den gamla pannan för att få varmvatten med cirkulationspumpen avstängd.

Jag körde pannan först med elpatron och cirkulationspump på men elementen av men såg då att det verkade läcka iväg mycket värme den vägen så jag stängde av pumpen och mätte upp att med pump av så förbrukar vi ca 15kWh per dag för att värma varmvatten. Skorstenen är då öppen från pannen och pannrummets intag är öppet så det är säkert en hel del förluster.

Efter lite beräkningar på mitt fasta elpris så kom jag fram till att pellets vid 80% verkningsgrad är billigare än elpatron ända upp till ett pelletspris på 150kr per 15kg, och nu kostar 15kg pellets här 103kr styck (jag har översatt från Euro för att göra det enklare).

Så följaktligen började jag köra med pellets, och har nu istället en förbrukning på 15kg / 2 dygn ungefär, eventuellt 3, det är lite svårt att mäta exakt då jag var utan pellets någon dag här och där.

Är det en rimlig siffra och vad gör jag för fel? Det känns som det går åt för mycket.

Mitt system ser ut som följande:
Nymo 150 med standardinställningar förutom TMS DRÖJ satt till 60min. Temperaturen går ner till strax under 60 vid mycket duschande men oftast är den lite över. Dubbeltermostaten stänger vid 77C, det är en Danfoss, förmodligen ganska liten hysteres. 77C är det högsta jag kan ställa in utan att övertemperaturskyddet stänger av termostaten.
Jag har ingen dragbegränsare, röktemperaturen är ca 180C. Stor murad skorsten, dock med rör en bit uppe i toppen av gången. Kanske är den 8 meter, går från källare genom våningsplan och en ganska låg vind.

Jag tar gärna emot tips vad jag kan pröva på. En termostat med mer hysteres har jag tänkt på men den gör kanske inte så mycket till i praktiken.

edit: räknade ut att energin från 15kg pellets är 63kWh så om förbrukningen är en säck på 2.5 dygn så blir det en verkningsgrad på 70%. I så fall kanske inte så hemskt dåligt när man kör med många stopp.
160kvm trähus 1934, Högfors 14 Maxi, Nymo 150
omolin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 okt, 2023 14:08

Re: Nymo 150 förbrukning för varmvatten

Inlägg av omolin »

Nu har jag satt i turbulatorerna igen som jag tog bort efter råd i Nymos instruktionsbok, och rökgastemperaturen är nu runt 140. Ska se om det påverkar.
160kvm trähus 1934, Högfors 14 Maxi, Nymo 150
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Nymo 150 förbrukning för varmvatten

Inlägg av Stego385 »

Om du inte har rökrör i skorstenen så är det lite låg rökgastemp.
Risk för kondens i skorstenen.
Verkningsgraden är rätt ointressant. Den blir väl lika stor med en om patronen sitter i samma panna. Åtgången är det viktiga.
Om du bara värmer varmvatten med pannan så kan du inte göra så mycket. Blandningstempen får inte bli för låg pga legionella. Rätt användningstemp ställs ju med blandaren.Möjligen sätta in ett automatiskt styrt spjäll för att minska draget när pannan står stilla. Men det kräver att du fixar en styrning till spjället så att det öppnar när brännaren startar.

Jag värmer hela kåken med pellets. LLVP passar inte i min kåk pga planlösning. Lvvp och bvp går inte att få ekonomi på.
Jag betalar 85,65 sek för 16 kilo/säck. Det ger ett pelletspris på ca 1.10/kwh. Mina nätkostnader på el ligger på 1.35 sek/kwh.
Elen kostar 60 öre/kwh. Totalt alltså 1.95 sek.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
omolin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 31 okt, 2023 14:08

Re: Nymo 150 förbrukning för varmvatten

Inlägg av omolin »

Det är bara rökrör i sista delen av skorstenen, oklart hur långt. Det kan vara för kondensrisk det sattes in. Den murade skorstenen svänger längre ner så kanske svårt att ha rör hela vägen.

Jag ska pröva med bara en turbulator nu och jämföra, men utan så gick den inte så länge utan att få tändfel. Med två så har jag inte fått några stopp alls, men sotat med kanske 10 dagar emellan då det är kanske 10liter aska vilket för denna panna är ganska mycket. Jag kör några radiatorer nu också så den får köra längre än innan.
160kvm trähus 1934, Högfors 14 Maxi, Nymo 150
Skriv svar