Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Skriv svar
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Erikjonsson »

Jag har en BeQuem 12d med 750L ackumulator tank.

Panntempen nås väldigt snabbt, börvärde (80) vilket gör att den slutar bränna tills den sjunkit i temp (nu pratar jag om givaren som sitter i pannan). Brännaren går på låg effekt, oavsett hög eller inte (alltid gjort). Men nu tycker jag den beter sig skumt, varför ökar panntempen så fort? Det verkar som att vattnet i pannan inte slussas vidare till tanken??

Brännaren går mot diff 40-65 grader.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Stegatorparn »

Hur ser ditt system ut?
Har du en Laddomat som innehåller en laddningspump och en termisk ventil som styr laddningen, kan det vara pumpen som inte går på max eller termostatpatronen som börjar bli trött och behöver bytas.
Det kan också vara pumpens termostat som antingen sitter i rökkanalen eller i pannan som inte fungerar.
Startar pumpen vid laddning?

Brännarens temperaturgivare ska sitta i mitten på ackumulatortanken för bäst funktion. Då startar brännaren innan varmvattenslingan blir nerkyld.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Erikjonsson »

Ja precis, en laddomat och en en Wilo (1 år gammal) som går på läge 1 av 3, alltid gjort och likaså den gamla. Den snurrar och går.

Jag har tagit ur tempsensorn till pannan och tempen sjunker snabbt, så tror den fungerar (?). Termostaten vet jag inte läget på, den kan ha gjort sitt, men hur vet man de?

Ja, jag har en givare i mitten av ack tanken och en i topp som brännaren går mot. Skiftingen eller vad det kallas, är bra då jag har 30 i botten (har solfångare).

Vad är mest troligt? Tempen stiger fort från ex. 73 till 80 som är Börvärde, slutar att brinna och pannan svalnar o slår sedan igång igen, tills dess att diff tank Max är uppnått.

Edit: jag ändrade till steg 2 på pumpen, det gurglade till och värmen i pannan (när den gick) stabiliserade sig och skenade inte iväg. Vad betyder detta? Nu tycker jag dessutom att panntempen sjunker väldigt fort när den brunnit klart?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag får inte hela bilden klar för mig.

Har du en Ekontroll TK1H som styr brännare och solfångare med 3 temperaturgivare eller har du någon annan styrning?
Vad styr temperaturgivaren i pannan? Laddomatens pump brukar styras av en termostat i pannan eller en termostat i rökkanalen.
Du använder diff-tank i brännarstyrningen. Då ska brännarens givare sitta i mitten på tanken.

Bequem 12D har bara en anslutning för temperaturgivare men du nämner att brännaren styrs av 2 givare i tanken, hur är det tänkt, kopplat?

Laddningspumpens termostat kontrolleras genom att notera om pumpen startar vid inställd temperatur +/- några grader.

När du höjde pumpvarvtalet åkte en luftbubbla iväg från laddomaten och det blev bättre cirkulation genom pannan. Panntemperaturen sjunker snabbt tills laddningspumpen stoppas av sin termostat.

Det skulle underlätta om du lite utförligare beskriver vad du har för styrningar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Erikjonsson »

Min panna har en givare i toppen, där jag har ställt in Börvärde 80, alltid varit.

Jag har en 750l ack tank kopplad, mellan har jag en laddomat 21 med en 72 termostat och en wilo laddpump (1 år gammal).

Brännaren går på diff tank min Max (40-65 grader), startar när givaren i botten är på 40 och stoppar på 65 på topp, har då cirka 75 grader i toppen.

Jag har prom 0633 och jag tror att laddomaten går när brännaren går men också tills dess att pannan sjunkit 10 grader? Osäker här.

Ändrar jag laddpumpen till steg 2 så blir pannan inte varmare än 75 grader. Jag har fortfarande bra skiktning i tanken. Kör jag på steg 1 som jag alltid har gjort nåt den Börvärde (80) snabbt och brännaren slutar.

Nu har jag testat kört den på läge 1 och höjt Börvärde till 85, då stabiliserar sig panntempen på 81 verkar det som, i och med detta har jag även höjt till diff tank från 65 till 70.

Är det termostaten som är dålig? Den i laddomaten?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad har du för returtemperatur från Laddomaten till pannan när tanken är halvladdad, alltså mitt i laddningscykeln?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Erikjonsson »

Cirka 35-38 enligt termometern
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Stegatorparn »

Returtemperaturen borde ligga runt 60-75°C.
Finns det en ventil i ledningen till laddomatens övre inlopp som är stängd eller hårt strypt?
Inte bra att så kallt vatten går in i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikjonsson
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: fre 11 dec, 2020 17:40

Re: Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Erikjonsson »

Jag har 3 tempgivare på laddomaten, två av dessa visar värden mot 80 grader och en 35-38 grader.
Jag har solfångare och håller botten svalare för att kunna vinna lite energi när solen nu väl lyser.
Men om detta är fel, hur ska det då vara? Och varför är det fel?

Inget är strypt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Thermia BeQuem - når Börvärde snabbt?

Inlägg av Stegatorparn »

Ska vi kalla termometrar med avläsbar skala för just termometrar och sensorer utan skala som styr något för givare. Det blir förvirrande annars och lätt att det blir missuppfattningar.

Du läste inte av termometern på utloppet till pannreturen när du fick 35-38°, utan returvattnet från tanken. 80° från tankbotten är inte möjligt.

Det kommer alltså 80°igt vatten från pannan till laddomatens övre anslutning som sedan passerar laddomaten till pannreturen utan att vatten från tanken blandas i. Det här är tecken på att termostaten i laddomaten inte fungerar och måste bytas ut.
Anvisningar finns i manualen. http://www.termoventiler.com/applicatio ... ual_SE.pdf
https://www.rinkabyror.se/artikel/laddo ... ron-72-gr/

Det är därför som pannan snabbt blir varm, eftersom vattnet bara cirkulerar runt i rören och inte kyls.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar