Återvinningskoppling?

Skriv svar
schagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 21 okt, 2023 22:43

Återvinningskoppling?

Inlägg av schagge »

Hej,
Har en Jula multitank som jag tänkte docka mot min Janfire Combifire med NH. Radiatorer från tanken och en varmvatten slinga i tanken (varmvattnet går nu först genom slinga i pannan med tänkte jag förbikoppla så småningom). Huvudsyftet är egentligen att komplettera med luft/vatten värmepump dockad till tanken för de varmare perioderna senare.
Förhållandena mellan pannvolym (150l) och tankens volym är (200l) väl inte så bra. För att ladda tanken en Laddomat 11-30. Som jag fattat det så kommer det vara en hel del värme kvar i pannan om jag styr laddomatpumpen med bara rökgastermostat. På termoventilers hemsida står det om att lägga en pannvattentermostat parallellt vilket väl skulle få att den går ett tag efter att pannan stannat och kommer väl då avge mer värme till tanken än med bara rökgasstyrning?
Alternativt har jag läst om återvinningskoppling och växla radiatorreturen så den går till pannbotten tills pannan gått ner i temperatur för att därefter växla över radiatorreturen till tanken.
För att ha lite handlingsfrihet tänkte jag åtminstone sätta ett avstick med ventil på laddomatinkopplingen mot pannbotten.
För/nackdelar med dessa varianter?

/Stefan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Återvinningskoppling?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag styr min laddningspump enbart med panntermostaten. Har fungerat bra i 30 år. Då har man koll på starttemperaturen vilket i mitt fall är 70° och stoppar vid 65°. Under laddningen brukar panntemperaturen gå upp till 80-85° då pumpen går på max.

Tror inte du har något att vinna på återvinningskoppel, då tanken är såpass liten som 200L. Pannan hinner inte kallna ner så mycket under tiden till nästa start. Du spär dessutom ut det heta vattnet i tanktoppen med svalare vatten från pannan.

Brännaren ska styras med en termostat eller två i tanken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
schagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 21 okt, 2023 22:43

Re: Återvinningskoppling?

Inlägg av schagge »

Tack för svaret!
Nu har jag redan köpt både rökgastermostat och en dykrörstermostat så det kan väl inte skada att använda dem parallellkopplade till laddomaten?
Och ett påstick med avstängd ventil och plugg kan väl inte heller skada att sätta dit mellan laddomatpump och pannretur? Kan ju kanske koppla expansionskärlet dit istället för mot panntoppen som det sitter nu. Växelventil (även utan motorstyrning osv för återvinningskoppling) kostar ju lite mer om jag inte har nytta av det.
Apropå laddomaten, såg nu att Laddomat 11-30 finns både med och utan backventil (hos t.ex. Lindquist Heating, men kan inte hitta nåt hos Termoventiler om det och de ser exakt likadana ut hos LH så det kanske bara är nån insats som skiljer). Hur som helst - vilken funktion har backventilen? Jag trodde det hade med självcirkulationen att göra, men då min tank har alla anslutningar inkl. bottenanslutningen på toppen av nåt estetiskt skäl så kan jag väl inte få nån självcirkulation ändå?
För styrningen av brännaren (NH Mody) tänkte jag sätta en PT100 givare i tanken som brännaren reglerar mot. Eller vore det bättre att köra den med fast effekt och termostater? Det ena dykröret på tanken sitter lite över mitten och det andra under mitten. (se bruksanvisning under teknisk spec på sidan
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... nk-416119/ )
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Återvinningskoppling?

Inlägg av Stegatorparn »

Använd du bägge termostaterna, hängslen och livrem som sagt.
God idé att koppla expansionskärlet till pannreturen. Kärlet blir svalare och membranet håller längre.

Ser ingen anledning att koppla radiatorreturen direkt på pannreturen. Pannans nedre del blir snabbt nerkyld, vilket kan skapa kondens och tjärbildning i eldstad och panntuber. Panntemperaturen ska inte gå under 55° för att undvika dessa problem. Värmer man varmvatten sommartid med pellets, då brännaren inte går så ofta och pannan kallnar ner, blir det lätt tjära.

Laddomat 21-60 har en backventil som öppnar för cirkulation mellan tankbotten och pannretur när laddningspumpen stannar. Någon sådan funktion finns inte i 11-30. Det finns backventiler som tillbehör till 11-200, men vad de tillför till funktionen har jag ännu inte klurat ut. I ditt fall med returledning i toppen av tanken, finns inga förutsättningar för självcirkulation.

Med tanke på tankvolymen kan det kanske vara bra att modulera brännareffekten för längre gångtider. Givaren sätter du i dykrör under varmvattenslingan, det övre dykröret som jag tolkar det. Då finns det alltid lite varmvatten kvar innan brännaren startat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
schagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 21 okt, 2023 22:43

Re: Återvinningskoppling?

Inlägg av schagge »

Tack igen för svaren. På 11-200 är väl backventilerna insatser man sätter i anslutningarna till ventilhuset,
http://www.termoventiler.com/applicatio ... 200_SE.pdf
Finns cylindriska utrymmen där i min 11-30 också, men om samma backventiler skulle passa är väl osäkert då både ventilhuset och anslutningarna skiljer mot 11-200. På en 21-60 kopplar väl klaff/backventilen förbi pumpen, men det kan ju inte gå så som 11-30 och 11-200 är byggda.
Tanken är ju att inte köra pellets på sommaren utan då brukar jag redan nu köra på el bara. Har som sagt nu slingan genom pannan och sedan en 90l varmvattenberedare efter det. Tänkte koppla förbi beredaren i första "inkrementet" i alla fall, men den sitter ju där så man kanske skulle köra utgående varmvatten från multitanken via den också. Tänkte nog börja med att koppla förbi slingan i pannan och se hur det blir med varmvattentillgången först.
Med "radiatorretur direkt på pannreturen" menar du med återvinningskoppling med växelventilen i det läget? Är inte det samma sak som pannan utsätts för i nuläget när den inte är dockad mot någon tank med laddomat? Och nackdelen du nämnde i förra svaret om att vattnet i tanktoppen späds ut med kallare vatten från pannan verkar ju inte så smart. Min radiatorkrets kommer ju sitta på tanken så vattnet från pannan kommer ju komma in i tanktoppen och röra till där innan det går ut till radiatorkretsen. Om man kopplar som i
https://docplayer.se/15756390-Det-finns ... ankar.html
där shuntvattnet tas på röret mellan panntopp och tanktopp kanske det undviks? Men som du sagt, vare sig återvinningskoppling eller självcirkulation/backventiler verkar vara nåt för mig.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Återvinningskoppling?

Inlägg av Stegatorparn »

schagge skrev: mån 23 okt, 2023 22:22 Med "radiatorretur direkt på pannreturen" menar du med återvinningskoppling med växelventilen i det läget? Är inte det samma sak som pannan utsätts för i nuläget när den inte är dockad mot någon tank med laddomat?
Ja, den kommentaren avsåg återvinningskoppel. Kopplet förutsätter en temperaturgivare i pannan som reglerar växelventilen mellan pannretur och tankretur. Sitter givaren högt i pannan där dykrören normalt är placerade, hinner nedre delen av pannan bli nerkyld till 25°-40°C innan givaren reagerar beroende på husets värmebehov. Tror inte att det finns någon låg anslutning för dykrör på Combifire.
Din nuvarande shuntventil borde vara en 4-vägsventil där returvattnet från radiatorerna shuntas med hett pannvatten för att pannan inte ska bli för kall.

Tycker det är en god idé att koppla elberedaren efter tankslingan som säkerställer en god varmvattentillgång.

Om jag förstått Julas produktblad rätt, tas radiatorvatten ut under varmvattenslingan, alltså i mitten av tanken.
Har du inget återvinningskoppel, är det ingen risk för inblandning av kallare vatten från pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
schagge
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 21 okt, 2023 22:43

Re: Återvinningskoppling?

Inlägg av schagge »

Pannan heter väl kanske Janfire Integral egentligen, Combifire är väl t.ex. Vedsols namn på samma panna fast röd istället för blå som min om jag fattat rätt. Vet inte om den har andra dykrör än det som sitter mellan elpatronsuttagen och där sitter nu temperaturgivaren som brännaren (NH Mody) reglerar mot. Tänkte låta den sitta kvar och köpa en annan och sätta på tanken till DB9 kontakten på brännaren. Sen finns det väl nåt dykrör till som inte omnämns i installationsmanualen som pannan själv använder till termostatstyrningen. Men med NH Mody i reglermod så är väl tanken att den alltid är till i normala fall. Jag tänkte sätta ett dykrör direkt i "expansionstanksuttaget" högst upp på baksidan av pannan till laddomattermostaten. När pannan installerades så satte de expansionstanken (hopbyggd med säkerhetsventil mot det andra uttaget "acktank/kulvert"). Så den tänkte jag göra ett påstick på till laddomaten och toppen på tanken.
Ja det sitter en 4-vägsshunt "integrerad" uppe på pannan. Tänkte sätta en 3-vägsshunt innan den mellan radiatorutgången från tanken och radiatorreturen. Och låta pannans shunt sitta kvar så länge och ställa den i läge "0". Och sen kanske ta bort den och ersätta med en rak rörstump när/om jag känner att allt funkar bra. Eller är det en dum idé att låta den vara kvar i kretsen?
Vet inte om bilden i Julas produktblad är för rätt tank. Ser ju ut som det skulle vara separata uttag för golvvärme t.ex. men det gör det inte. Finns en bild i manualen som nog stämmer bättre men är ganska svårtydd då det inte förklaras vad som är vad. Skälet att jag väntar lite med elberedaren är egentligen också att jag skulle vilja ta ner den och fixa till väggen och sen sätta tillbaka och koppla in den. Planen är dock att flytta över elpatronen från pannan till tanken på en gång, för i pannan kommer den väl inte göra någon nytta längre.
Skriv svar