Ecoflex problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Langsor
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 okt, 2023 13:58

Ecoflex problem

Inlägg av Langsor »

Hej.

Helt ny här på forumet. Hoppas kunna få hjälp med min panna. Är en ctcecoflex pelletspanna som funkar finfint sen installation 2013.
Nu verkar dock det hänt något med elektroniken.
Matarskruven slutar inte gå.. föränns pannan säger att det saknas pellets. Eller att jag gå in i service läget och stänger av där.
Testat att byta nivåvakterna. Ingen skillnad. Har också noterat att efter omstart så startar brännaren på 5K. Brännarens matning verkar funka som den ska.
Finns det något sätt jag kan återställa programvaran eller noo på nåt? Lr ska jag behöva köpa nytt styrkort/processor?

/Thomas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex problem

Inlägg av Stegatorparn »

Om du lossar pelletsslangen och låter den mynna i en hink, kommer det normalt med pellets då?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Langsor
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 okt, 2023 13:58

Re: Ecoflex problem

Inlägg av Langsor »

Ja det kom normalt med pellets då.

Nu när pannan varit avstängd ett tag så verkar det som att jag har fått igång pannan. Men nu måste jag köra den externa skruven manuellt. Nu startar den inte alls automatiskt.

Kan heller inte se att nivåsensorn skickar någon irsignal längre vilket den gjorde innan. Eller den blinkade till då och då.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex problem

Inlägg av Stegatorparn »

Nivåvakterna består av en sändare (svart och gul kabel) och en mottagare (svart och orange kabel). Dessa kan inte byta plats sinsemellan utan måste anslutas till rätt kontakt.
Du kan testa funktionen genom att låta slangen mynna över en hink och föra ner en lagom bred och lång kartongbit genom pelletsanslutningen som bryter IR-strålen.
Kontrollera också om kablarna mellan vakter och kretskort är hela. Kontrollera med ett universalinstrument eller dylikt.

Larmet "Pellets saknas" utlöses om inte IR-strålen brutits efter en viss tid, fabriksinst. 30 sek. Ditt första inlägg pekade på att pellets inte matades fram i tillräcklig omfattning. Var det pellets över internskruven under pelletsanslutningen? En orsak kan vara att externskruvens inlopp är fullt av spån och behöver rensas.
Fungerar nivåvakterna vid testet ovan, kan du testa att öka externskruvens gångtid till 45 sekunder under "Inst pelletsbr".
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar