Endast 6mm pellets?

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Endast 6mm pellets?

Inlägg av mt4base »

Talade med en leverantör och de hade fått input om att 8mm pellets kommer försvinna helt i Sverige inom något år. Såg att Scandbio redan slutat med 8mm. Skälet angavs att det bara är vi i Sverige och några få i Finland som kör och använder 8mm.
Nån som har hört liknande, är det total justering av brännare som gäller vid byte eller är det bara att byta utan några större åthävor?
Intressant att höra om nån testat och gjort bytet.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Endast 6mm pellets?

Inlägg av nissetib »

Har precis själv börjat med 6 mm då Scandbio nu har upphört med 8 mm.
Jag har inget negativt att säga om 6 mm utan allt har varit bättre. Kör bulkad pellets och har ganska så långt avstånd till bulkkopplingen, med ganska så mycket finfraktioner som följd. Med 6 mm pellets så är dom i princip borta. Inget damm, ingen konstig lukt och mitt sugsytem klarar sig utan handpåläggning då dom aldrig fastnar i sugslangen.
Tilläggas skall också att jag i samma veva byte återförsäljare när jag köpte 6 mm, vilken skillnad på kundservice, till det bättre då.
Kort sagt jag är supernöjd med allt.....

Däremot måste man ju justera brännaren då matningen måste minskas ganska så drastiskt.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar