Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av dguldstrand »

Hej på er..
Det var ett tag sedan som jag behövde hjälp senast, men nu är jag tyvärr i stort behov av hjälp (igen).
Jag har alltid fått bra med hjälp från detta forumet, och hoppas på att få det även denna gången.

Pannan går inte upp i temperatur, och jag har därför inget varmvatten sedan i natt någon gång.
Använder elpatron i min CTC 1100 Ekonomi, och det har fungerat kanon, fram till i natt.
Har redan kollat alla proppar, samt de två skydden på pannan, allt ser bra ut.

Jag är usel på att använda multimeter, men om någon har tid -och ork att förklara, så kanske jag kan felsöka elpatronen på något sätt?
Är verkligen tacksam för all hjälp!

P.S! Är sjukskriven på 100% sedan februari, och har en väldigt liten inkomst, men jag kan Swisha en liten peng till den person som orkar hjälpa mig få igång värmen i huset igen.

EDIT:
Jag plockade bort termostaten och plåten ovanför elpatronen för att FÖRSÖKA mig på att felsöka vidare.
Multimetern är inställd på Ohm, och jag fick snarlika värden på alla tre slingor på elpatronen. Vad innebär detta? Är den ok då?

Det var inte så längesedan som jag bytte termostat, men kan det vara överhettningsskyddet/metallpinnen i dykröret som är sönder?
Hur kan man kolla det?

Tacksam för all hjälp.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Om resistansen är lika på alla tre slingor är den sannolikt frisk. MEN, och det är ett stor MEN. Vatten och el har ju den egenheten att det blir fenomen i kombination. Du bör också mäta mellan slingorna och jord, dvs chassit på pannan. Det ska vara väldigt hög resistans, minst flera 100 kOhm. Högre är bättre. Vad hade du för värde på slingorna?
Överhettningsskyddet kan du kontrollera genom att mäta mellan in och ut på det. Stäng givetvis av spänningen först. Likadant med termostaten. Värdet där ska vara nära 0. Är pannan kopplad på jordfelsbrytare?
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av dguldstrand »

Echo Foxtrot skrev: sön 08 okt, 2023 17:01 Om resistansen är lika på alla tre slingor är den sannolikt frisk. MEN, och det är ett stor MEN. Vatten och el har ju den egenheten att det blir fenomen i kombination. Du bör också mäta mellan slingorna och jord, dvs chassit på pannan. Det ska vara väldigt hög resistans, minst flera 100 kOhm. Högre är bättre. Vad hade du för värde på slingorna?
Överhettningsskyddet kan du kontrollera genom att mäta mellan in och ut på det. Stäng givetvis av spänningen först. Likadant med termostaten. Värdet där ska vara nära 0. Är pannan kopplad på jordfelsbrytare?
Jag är inte helt säker på om jag mätte på rätt sätt. :?
Är tacksam för om du kunde förklara lite mer, så jag inte gör något fel med mätningarna?

Har varit helt utan värme och varmvatten nu ett par dagar, och jag måste få ordning på pannan idag.
En väldigt tråkig sak, är att jag lyckades förstöra båda "givarna" (överhettning + temperatur?) i dykröret, när jag skulle ta upp och kolla dem.
Eller kabeln lossnade från både givarna/bulberna, men det kanske går att löda tillbaka?

Insidan av dykröret var ganska fuktig, så allt satt fast.
Ska båda givarna bara ligga/hänga löst i dykröret?

Som det ser ut nu, måste jag:
1. Löda fast båda givarna till termostaten, och sedan sätta tillbaka dykröret och elpatronen.
2. Fortsätta mäta/felsöka?

Tacksam för fortsatt hjälp.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Om rören lossnat från bulberna, är de körda. Måste till nya termostater. De är fyllda med en vätska med en specifik kokpunkt som påverkar termostaterna via tryck. Insidan av dykröret borde inte vara fuktig. Men om pannan nu är så kall så det bildas kondens på den kan det ju hända.
Slingorna har tre kablar till sig, korrekt? Mät mellan vardera av de tre anslutningarna och skriv ner värdena. Mät också mellan varje enskild anslutning och chassit, tanken eller en känd jordpunkt.
Båda bulberna ska ligga lösa i dykröret ja. Den ena är till för ordinarie styrning och den andra för katastrofskydd. De får oftast inte plats sida vid sida utan en innanför den andra brukar det bli.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av dguldstrand »

Echo Foxtrot skrev: mån 09 okt, 2023 17:56 Om rören lossnat från bulberna, är de körda. Måste till nya termostater. De är fyllda med en vätska med en specifik kokpunkt som påverkar termostaterna via tryck. Insidan av dykröret borde inte vara fuktig. Men om pannan nu är så kall så det bildas kondens på den kan det ju hända.
Slingorna har tre kablar till sig, korrekt? Mät mellan vardera av de tre anslutningarna och skriv ner värdena. Mät också mellan varje enskild anslutning och chassit, tanken eller en känd jordpunkt.
Båda bulberna ska ligga lösa i dykröret ja. Den ena är till för ordinarie styrning och den andra för katastrofskydd. De får oftast inte plats sida vid sida utan en innanför den andra brukar det bli.
Fixade ett annat dykrör, då det fanns små hål på det gamla.
Bulberna är hela, är bara kabeln som gick av på båda.

Jag är fortfarande osäker på hur jag mäter patronen/slingorna, korrekt.
(bifogar en bild på patronens ovansida)

P.s. En annan jävligt jobbig sak som hände, är att jag drog av två av de tre bultarna som håller fast elpatronen.
Så just nu kommer jag bara ha en bult/mutter som håller fast patronen. (tätar) :(

Har fortfarande inte fått igång värmen, och det börjar bli ganska akut nu.

Utan att "blotta" mig allt för mycket.. men jag kämpar med svår depression och utmattning sedan någon månad tillbaka.
Och detta med värmen (och min okunskap att fixa det) gör det inte bättre.


Så jag är verkligen tacksam för all hjälp.

Hade varit guld ifall någon hade möjlighet att komma hem till mig i eftermiddag/kväll.
Men jag antar att det blir svårt, då jag (pga min ekonomi) bara kan betala max 200 kr, just nu.

Bild
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Där har du tre kablar anslutna, och en gemensam punkt där alla slingor går ihop. Mät mellan de tre kabelanslutningarna och den fjärde som inte är ansluten på bilden. Värdet ska vara ganska lika på alla. Anteckna dem och skriv här. Mät också mellan de tre kabelanslutningarna och chassit. Detta värde ska vara högt. Högre är bättre.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av dguldstrand »

Sorry, men behöver tydligare instruktioner angående mätningen, om jag ska ha en chans.

Just nu lyckas jag inte ens löda fast bulberna igen, (som lossnade när jag tog ut dem ur dykröret).
Det är typ ståltråd, och min lödkolv är skit.

För att inte bryta ihop helt, försöker jag istället att just nu fokusera på att gänga nya hål för fästet till dykröret.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Bild

Mät mellan de tre rosa punkterna och den gröna. Mät sedan mellan de tre rosa och den blå/lila. Anteckna alla värden, sex värden totalt.
Och visa bild på bulberna och vad du försöker löda fast.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av dguldstrand »

Echo Foxtrot skrev: tor 26 okt, 2023 06:53 Bild

Mät mellan de tre rosa punkterna och den gröna. Mät sedan mellan de tre rosa och den blå/lila. Anteckna alla värden, sex värden totalt.
Och visa bild på bulberna och vad du försöker löda fast.
Tusen tack!
Ska testa detta.

En annan sak, går det att "koppla förbi" användning av elpatronen en period, och istället testa min pelletsbrännare?
Anledningen är att bulben till både elpatronens övh -och tempgivare har gått av, och jag har inte råd att köpa en ny termostat just nu.

Bulben till tempgivaren har läckt, så den är bortom räddning.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Ja visst går det. Tyvärr vet jag inget om brännaren och pannan du har, så kan tyvärr inte hjälpa dig där.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av dguldstrand »

Har testat att köra pelletsbrännaren ett par dagar nu och det verkar fungera.
Men jag måste få ordning på elpatronen snarast möjligt, som komplement (stödvärme).

Jag har inte råd* eller möjlighet att köpa hem en massa säckar pellets i dagsläget.
(Har precis fyllt på de två sista säckarna med pellets just nu som jag hade hemma, sen blir det svinkallt i huset igen.)

Därför undrar jag (och hoppas) att någon här kan hjälpa mig att få ordning på termostaten + övh till patronen.
Båda bulberna gick av när jag skulle ta ut dem från dykröret (som jag nämnde tidigare).

Den långa bulben är körd, den har "läckt", men tänkte om det t ex skulle gå att löda på den andra bulben och sedan köpa en begagnad del med tillhörande bulb?

Tacksam för all hjälp!
Bifogar några bilder.

Bild Bild Bild
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av dguldstrand »

Det har låtit en del från elementen, typ ett kluckande/porlande ljud.
Och så fort jag använder lite varmvatten, låter det i elementen. (precis som att elementet töms/fylls på?) Så jag var dum nog att ge mig på att försöka lufta elementen idag.

Luftade merparten av elementen, och det kom en del luft från två element, men inget vatten alls. Elementen var ljumna tidigare, (fast inte så mycket på den sidan där luftnippeln sitter).

Efter luftningen var alla elementen kalla, men det fanns varmvatten.
Gick ner och i källaren, och såg då att det läckte vid elpatronen och dykröret, så det blir nog inget bra tryck.

Bifogar några bilder på termostaten, och ”bulberna” (givarna), som har lossnat.

Just nu vet jag inte alls vad jag ska göra faktiskt.
Skulle i första hand behöva tre nya (eller bättre begagnade) gummipackningar/platta ”ringar” till dykröret, elpatronen och ”dummyn”(?) .

Sen är det problemet med de två avdragna pinnbultarna för trekantsfästet till elpatronen, som måste fixas till. Gängade upp till M10, men det blev inte så bra (första gången), och det håller inte tätt.
Kanske hade varit bättre att svetsa dit något? Men jag har igen svets, eller kunskap.

Och till ”sist” en lösning på bulberna som har lossnat från termostaten och övh till elpatronen.

Just nu är det runt -2 där jag bor (norra Örebro län), och det kommer att bli ännu kallare de kommande dagarna.
Köpte några säckar med pellets tidigare idag, och är så gott som pank just nu.

(Man badar inte i pengar direkt, med sjukersättning.)

Finns det någon här som kan hjälpa mig på något sätt?
Du kommer givetvis att få en liten slant, om du kan vänta till den 27:e.

Pannan är en CTC 1100 Ekonomi.

Hör gärna av era via pm, om ni skulle ha möjlighet att komma hem till mig.
Tusen, tusen tack på förhand.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: Inget varmvatten, problem med elpatron? SNÄLLA HJÄLP!

Inlägg av dguldstrand »

Jag är verkligen i akut behov av hjälp... :cry:
Någon som har möjlighet att hjälpa mig?
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Skriv svar