Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Gustenviking
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 jul, 2023 02:02

Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av Gustenviking »

Hej

Nån som löst nån automatisk uraskning ?
Funderar starkt på byta till bio 200
Kommer den passa som typ plug and play ?
Mvh
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av nyman »

Har du tummen mitt i handen så byt till en ny Vikingbio med uraskning. Den är ju väldigt dyr. En bra luftvärmepump frår du billigare.
Passar den kraftiga Vikingbio för din panna egentligen?
Gillar du att meka så finns det ju begagnade alternativ.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Gustenviking
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 jul, 2023 02:02

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av Gustenviking »

Luftvärmepump, känns som den kommer bli dyr vinterhalvåret ? Bor i söndra Sverige , då våra elpriser är inte dom roligaste just nu
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av nyman »

Pelletspriserna är inte heller de roligaste, 35 kr påsen för några år sedan nu 89:95 på varuhusen.
Hos mig i mellansverige är luftvärmepump ett måste. Ca 3,5 gånger billigare el än direktel vid några minusgrader. Det klarar inte pellets att slå.
Uppgraderade en gammal bionordicbrännare med automatisk uraskning jag köpte för 3000 med ny PLC för 2500 så i vinter blir det lättskött pellets för varmvatten och källarvärme och luftvärmepump till själva kåken. Elbidragen sänker elkostnaden en del också.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det framgår inte vad du har för panna #Gustenviking..?
Påverkar ju förutsättningarna en del.

Jag blåser ur vår brännare manuellt med tryckluft, och en styv, smal tryckluftsslang. Går på 10 sekunder.
Gör så vid tom respektive halv silo ungefär. Blåser av kakan på rostret och högen framför in i pannan.
Tömmer aska i pannan och drar tuberna efter ungefär 2-2,5 körda silos. Efter den volymen vill vår brännare börja larma för högt mottryck i tuberna.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Gustenviking
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 jul, 2023 02:02

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av Gustenviking »

GoForIt Pellets skrev: tor 20 jul, 2023 18:24 Det framgår inte vad du har för panna #Gustenviking..?
Påverkar ju förutsättningarna en del.

Jag blåser ur vår brännare manuellt med tryckluft, och en styv, smal tryckluftsslang. Går på 10 sekunder.
Gör så vid tom respektive halv silo ungefär. Blåser av kakan på rostret och högen framför in i pannan.
Tömmer aska i pannan och drar tuberna efter ungefär 2-2,5 körda silos. Efter den volymen vill vår brännare börja larma för högt mottryck i tuberna.

Kan du snälla skriva hur du har löst det ?
Ritning / vilka prylar / hur
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av Snapphane »

Gustenviking:
Vilken panna har Du? Hur ofta (efter hur många kg) måste Du rengöra brännaren? Har Du optimerat förbränningen? Alla värden ok?

Min Viking Bio 20 som följde med Pellmax-pannan lägger jag inte 50 spänn på. Det är rena stenålderstekniken jmf med PellasX. Kass brännarrör, styrningen rudimentär och utan internet. Ren falllschaktbrännare utan internskruv bäddar för problem.
Viking Bio 200 G2 är inte utan problem
Nymans variant är bättre än VB G2 tror jag.

Angående brännare som inte behöver rengöring - kolla PellasX Revo. 16-26-35 kW - alla effektmodulerande och förbränner 99%.
Behöver ej rengöring med tryckluft. Eminent styrning via internet.
Känner ägaren till en 35 kW (Facebook) som var helt ren efter 28 ton på 21 månader. Brännarröret är gjort i en ny värmetålig legering ”Incrox”. Liknade underhållsfrihet uppvisar bara dyra österrikiska helautomatiska pannor. Glöm Viking, Ulma, Effecta, Baxi, Janfire m. fl.
Nyligen monterade jag en Revo 26 kW i min VB Pellmax UB och har provkört några timmar. Hittills imponerad. Absolut inget att rengöra i brännaren trots att jag antagligen inte hunnit optimera inställningarna.
Sök på ”PellasX” hör på forumet. Nej, jag säljer inte PellasX…..
Nackdelen med PellasX är att firman ligger i Polen, men min säljarkontakt har varit perfekt i förhållningssättet och behjälplig med råd osv.
Inställningar kan han läsa av via internet, följa brännaren och ge råd om justering.
Jag känner fler som är nöjda med PellasX.
LLVP ger mest pang för pengarna ((endast värme - ej vv) kW/investerad krona)). LVVP är underbart bekvämt icke-vintertid men glöm att det garanterat är billigare än pellets vintertid åtminstone i elområde 3+4.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Gustenviking
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 jul, 2023 02:02

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av Gustenviking »

Ok ok ska kolla lite på PellasX Revo se vad det är
Jag har en joker panna ? Tror jag det står på nått ställe 🤪

Luft värmepump har jag med varit inne på , men som du säger så är jag i område 4 vilket kommer bli svindyrt vinter tid ? Sen visst får vi elstödet , men de inte säkert man får detta varje år , så jag funderar på bara byta brännare som är mer effektivare och askar ur sig själv.
Har inga problem än med att kånka på 16kg säckar 🤪
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av Snapphane »

Ja, kolla kan man ju alltid göra.
Klokt att inte skippa brännaren innan man kollat.
Bäst info här
https://pellasx.pl/en/home-page/
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av GoForIt Pellets »

Gustenviking skrev: tor 20 jul, 2023 21:55 Kan du snälla skriva hur du har löst det ?
Ritning / vilka prylar / hur
Inget avancerat. Jag bara lossar fallslangen och kör ner tryckluftsslangen i fallröret, förbi luckan i brännargaveln.
Andra änden på slangen ansluten till en helt vanlig tryckluftspistol. Ansluten till en liten kompressor från Biltema.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Gustenviking
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 jul, 2023 02:02

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av Gustenviking »

GoForIt Pellets skrev: lör 22 jul, 2023 12:37
Gustenviking skrev: tor 20 jul, 2023 21:55 Kan du snälla skriva hur du har löst det ?
Ritning / vilka prylar / hur
Inget avancerat. Jag bara lossar fallslangen och kör ner tryckluftsslangen i fallröret, förbi luckan i brännargaveln.
Andra änden på slangen ansluten till en helt vanlig tryckluftspistol. Ansluten till en liten kompressor från Biltema.

Smälter inte slangen i brännaren ? Hur får du luften att blåsa av vid rätt tidpunkt?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av GoForIt Pellets »

Brännaren är ju inte drift när jag gör det, och jag låter den svalna några minuter efter den har stannat.

Jag vet inte om vi missförstår varandra? Jag gör alltså detta när brännaren har kört cirka 100 kg pellets. Inte mellan varje start eller så.

Jag ska försöka ta någon bild när jag gör det nästa gång. Just nu går ju bara pannan för varmvatten, och mest på elpatronen..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Haseld
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av Haseld »

Gustenviking skrev: tor 20 jul, 2023 02:06 Hej
Nån som löst nån automatisk uraskning ?
Mvh
Läs det här i Iwabo-avdelningen, går kanske att göra nåt liknande. Brännarna är ju ganska lika varandra, finns en hel del bilder där också.
https://pellets.info/viewtopic.php?p=160866#p160866
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Gustenviking
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 jul, 2023 02:02

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av Gustenviking »

GoForIt Pellets skrev: mån 24 jul, 2023 20:24 Brännaren är ju inte drift när jag gör det, och jag låter den svalna några minuter efter den har stannat.

Jag vet inte om vi missförstår varandra? Jag gör alltså detta när brännaren har kört cirka 100 kg pellets. Inte mellan varje start eller så.

Jag ska försöka ta någon bild när jag gör det nästa gång. Just nu går ju bara pannan för varmvatten, och mest på elpatronen..

Aha ja då missförstod jag dig , trodde du löst nått automatiskt :) men tack för din tid :)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sjukt trött på uraskningen på vikingbio 20

Inlägg av GoForIt Pellets »

Stegatorparn automatiserade sin lösning redan för 10 år sedan.. Viking Bio Aero:
https://pellets.info/viewtopic.php?t=13555

Jag tycker min manuella lösning är så enkel att jag inte orkar lägga tid på att automatisera.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar