Vikingb16 inget varmvatten

Skriv svar
Gimsan
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 10 jul, 2023 15:49

Vikingb16 inget varmvatten

Inlägg av Gimsan »

Hej!
Helt ny på pelletspanna och behöver hjälp! Nyligen flyttat till hus med pelletspanna vikingb16. Efter sotning av pannan fungerar den ej. Vet nu i efterhand varför den inte fungerade då jag tydligen inte hade satt in rostret ända in så det fick inte kontakt med tändelementet. Först stod det tändfel men efter några omstarter ändrades det till ” p-teknik paus temp 000”. Varmvattnet är borta och efter många om och men bytte jag tändelementet och hoppades att det skulle lösa problemet ( Nu fick jag kontakt med förra ägaren som frågade hur jag satt i rostret och då förstod jag att jag inte hade gjort rätt). Satte sen i rostret rätt när jag bytte tändelement. Fortfarande samma ”felkod” ( dock finns inte denna felkod i manualen). Har gjort brännsten strömlös och startat om flera ggr utan resultat. Har kontaktat elektriker med kunskap om pelletspannor och han kommer hit imorgon. Men tänkte ändå höra om någon här hade förslag på vad felet kan vara? Undrar också vad brickorna till tändelementet har för betydelse? Det fanns nämligen inga sådana eller så tappade jag bort dem när jag öppnade förpackningen.
Mycket tacksam för hjälp!
/: Gimsan
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vikingb16 inget varmvatten

Inlägg av nyman »

Brickorna är till för att tänddelen inte ska kylas av plåten under.
Temp 000 brukar betyda att temperaturgivaren inte är inkopplad i PLC:n.
Eller så har sladden slitits sönder men den tål ganska mycket.
Skicka en mail till Pelletsteknik om felkoden kvarstår.
Men elda pellets på sommaren för att få lite varmvatten är ingen bra ide.
En varmvattenberedare är mindre jobb.
Har du en skaplig panna så är pellets ett bra alternativ på vintern.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar