Hur installera rökgasfläkt på rökrör?

Skriv svar
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Hur installera rökgasfläkt på rökrör?

Inlägg av Snapphane »

Har testkört ca 70 kWh med effektmodulerande PellasX Revo 26 kW ( effektbegränsad till max 20 kW) som ska ha minimum 15 Pa drag. Panna Pellmax UB. Skorsten 10 meter, aldrig dragproblem med Ecotec. Brännarens låga har 26 cm fritt utrymme innan den slår i en vertikal pannplåt.
Brännaren varnar för bakvärme i överkant. Möjligen pga bakåtstudsande låga, men mottryck måste man förstås tänka på.
Ska prova sätta en stos så att brännaren för ökat fritt utrymme för lågan
Med Odest dragmätare fås vid ett par mättillfällen, 9-12 Pa vid varm väder och ingen eller lite vind. Dragbegränsaren stängd
https://www.lohr.se/tillbehorvarmeregle ... ang-vatska
Draget lär bli bättre vintertid men brännaren ska ju kunna köras året runt vb.
Jag vill undvika sätta rökgasfläkt uppe på skorstensmynningen.
Airvac gör rökgasfläktar som används av flera panntillverkare
https://www.airvac.se/se/ventilation/rö ... r-46182039
Är det någon som installerat en sådan eller liknande i rökkanal som inte är förberedd för fläkt?
Hur monterar man på bästa sätt?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur installera rökgasfläkt på rökrör?

Inlägg av Stegatorparn »

Har du provat att dra ner maxeffekt till 15 kW sommartid? Mer lär väl inte behövas för varmvatten.

Airvac´s fläktar är avsedda som utbytesfläktar i vedpannor, där fläkthuset så att säga finns inbyggt i pannan.
Är väl inte omöjligt att få till på en Pellmax, men mycket jobb.
Fläktaxeln ska sitta horisontellt. Ett fläkthus ska tillverkas som ska passa på befintligt rökrör och skorstensanslutningen behöver sannolikt flyttas upp.
Sedan blir sotningen mer komplicerad, m.a.o inget jag rekommenderar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Hur installera rökgasfläkt på rökrör?

Inlägg av Snapphane »

Tack för svar i midsommarhelgen.
Brännaren modulerar mellan 6-19 kW, men visst kan man prova begränsa till 12-15 kW.
Brännaren har en tempsensor som mäter vid bakre delen av internmatningen.
Flera pannor har ju sugande fläkt. Atmos, Vedolux, Calmar, Effecta, VB osv.
Hittar inga sprängskisser som visar hur fläkthuset skall utformas.

Min avsikt är att bygga en ”fläktmodul” som lätt kan lyftas bort från rökröret.

Jag kan nog (nåja, hoppas och intalar mig…) mha tålamod och svets bygga bara jag får en skiss eller det teoretiska som underlag.
Förbindelsen panna-gammalt rökrör blev en svetsövning som jag inte glömmer.
Har bett Värmebaronen om förslag på skiss samt fläkt.
Fläktaxeln kan lagras horisontellt i keramiska värmetåliga lager. Motor och fläktaxel kan sammankopplas mha en slangbit som stoppar värmeöverföring till motorn.
Kanske ett Åsa-Nisseprojekt….
God forts på midsommarhelgen
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hur installera rökgasfläkt på rökrör?

Inlägg av nyman »

Ja glad midsomnmar!
Men vaför måste du stoppa in en för kraftig brännare. Det är ju en klassiker.
Är den byggd för 25 kW så är detta utgångspunkten. Modulering blir som det blir men inte optimalt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Hur installera rökgasfläkt på rökrör?

Inlägg av Snapphane »

Ok, tack. Alla synpunkter välkomna.
PellasX har bra värden även då den modulerar. Pannan klarar 25 kW, men kör med 20.
Finns en kille på annat forum som kört en 35 kW PellasX Revo i snart två år och närmar sig väl 30 ton, utan att rengöra den. Sitter i en Veto-panna.
Rökgastemp 80-90 vid ca 7,5 kW, 110-120 vid ca 18,5 kW. Det tolkar jag som att pannan klarar av att ta emot brännareffekten.
Iofs är kanalen keramikdragen på 80-talet men jag vill ha upp tempen, så fläkt känns trolig.
Pannan laddar en CTC i255L innedel till LVVP, så uppåt 300 l vatten värms.
15 kW brännaren Ecotec i underkant. Badkar i huset.
Närmast mindre PellasX Revo är på 16kW. Därav blev det en 26kW.
LVVP är ofta ett dåligt skämt på vintern men underbar stora delar av året. Helt sjukt att den - CTC 622M, bara ger 10-11 kW när det är ca 10 minusgrader. Svindyr var den också.
Det skall vara bra kräm i prylarna vintertid. Pellets är golden standard.
Ska klura på detta. Först stos, sen ev fläkt.
Vad tror Ni om behovet att öka brännaravståndet till pannplåten? Har funderat på en lågriktare som steg ett.
Päror o sill ger energi!
God forts på helgen.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar