Är det dags att kasta in handduken nu?

Skriv svar
xterm
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 17:41

Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av xterm »

Efter att mer eller mindre ha ruinerat sig på att hålla huset varmt i vinter så har miniräknaren gått varmt... Är pellets verkligen det billigaste sättet att värma huset? Jag har kört pellets i 15 år nu. Har en hyfsad brännare i en modern vedpanna och en ackumulatortank på 700L som även ger mig varmvatten. I denna finns en elpatron som backup ifall pelletsbränningen stannar av när jag befinner mig på jobbet eller är iväg. Det har varit ett påfallande säkert system som tjänat mig väl. Allt som oftast har jag inte ens reflekterat över priserna som mer eller mindre legat still kring 2200kr/pall under alla år. Men nu är det ju som bekant andra tider.

Jag har inte fört någon vidare statistik över hur just min anläggning presterar. Orkar inte hålla på med sådant så när jag klurar på detta får jag utgå från vad jag kan hitta på nätet. Men jag är inte heller ute efter att få rätt på öret vad det kostar. Mer ställa pelletsbrännandet i relation till andra sätt att värma huset på... Så min tankegång nedan är ju väldigt enkel men om någon orkar hänga med så tänker jag såhär då.

Enligt vad jag kan googla mig till är det ca 5Kwh/kilo pellets vilket skulle innebära 80Kwh/säck pellets.
En säck har senaste året legat på 100kr i snitt. Det var för bedrövligt i höstas med upp på 120kr/säck men är nu nere på 95kr så... säg 100kr. Det ger ett kvh-pris på 1,25kr

Det är ju extremt svårt att se vad elpriset varit den senaste tiden. Men med tibber och lite extra hårdkörning på natten skulle jag nog komma ner på samma nivå per kwh om jag helt sonika valt att slå på elpatronen istället för pelletsbrännaren vilket känns snudd på hårresande. Jag menar... elpatronen är väl typ det sämsta sättet att värma huset på. Skulle jag haft en luft/vatten-pump hade den väl ändå varit många gånger mer effektiv än en elpatron? Lägg därtill på att regeringen högst troligt kommer fortsätta kompensera elkunderna nästa vinter då vi garanterat hamnar i samma sits igen. Det känns ganska lumpet faktiskt.

Jag går nu i allvarliga tankar att helt enkelt investera i en luft/vattenpump och överge pelletsbrännaren. Det störde ihjäl mig att tillverkare prioriterade utlandsförsäljning framför kunderna här hemma och jag köper väl inte helt resonemanget kring att sågverken inte går för högtryck och därför är råmaterialet dyrare... Det känns ändå som att någon skor sig på situationen och håller priserna på pellets uppe lite extra. Går jag över till luft/vatten så får jag ju ändå lite kompensation från staten och så slipper jag ju bära pellets också...

Tänker jag helt fel här?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag går i precis samma tankar..

Tyvärr så får du ju öka på kWh-priset på pellets i din jämförelse med förlusterna i pannan. I vår installation cirka 20%.
Så med 95:- per säck, så rullar elpatronen här när elpriset ligger under 0,75 kr/kWh. (Vi har 0,80 kr i rörliga nätavgifter).

Pelletsbrännaren kommer att få stå kvar, och rycka in när det blir rejält kallt (eller när elpriserna skenar fullständigt).
Jag tittar runt på utrustning, och kommer att välja en monoblock LVVP.
Kikat på bl.a. denna: https://lunnateknik.se/artikel/5300/

I ett större perspektiv känns det ju helt galet att gå över till el, men för tillfället måste var och en se om sitt hus.
För att inte tala om elkompensationerna. Snacka om snedvridet för oss pelletseldare.

Min bedömning är att priset inte inom närtid kommer att gå tillbaka till normal nivåer. Det beroende på att tillgången på billig rysk träråvara helt saknas i Baltikum. Med det produktionsbortfall det innebär, och höga efterfrågan från Danmark/Tyskland räcker inte den inhemska tillgången.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av sunkman »

Beställ pellets från Vida 3450kr vid köp av mint3-4 pall rabatt kod pellets25 kan användas fram till 31/3 :D det blir ju 1 pris på 66kr säcken
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
xterm
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 17:41

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av xterm »

sunkman skrev: ons 22 mar, 2023 10:57 Beställ pellets från Vida 3450kr vid köp av mint3-4 pall rabatt kod pellets25 kan användas fram till 31/3 :D det blir ju 1 pris på 66kr säcken
Tyvärr har jag inte plats att förvara 4 pallar pellets inomhus så det är ändå inget alternativ för mig.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av SB »

Samma tankar här. Här nere i Malmö där jag bor kom det in Danska lastbilar med släp som köpte upp all pellets i sydvästra Skåne så varje gång en ny leverans anlände blev det huggsexa. Situationen blev ohållbar så Byggmax där jag i stort sett köper all min pellets införde max 3 pallars inköp per dag. Lyckades få tag i 3,5 pall Södra för ca 85 kr/säck och ytterligare 3,5 pall för ca 100kr/säck. Frågade chauffören för den senare leveransen om Södra hade ont om pellets. Han svarade då att deras lager var fyllda. Det är ett slående tecken på girighet, kan man pressa upp priset, så gör man det.

Till råga på allt så uttalade Danmarks statsminister sig om att de skulle sända ner 1 000- tals pelletseldstäder med tillhörande pelletsleveranser till Ukraina. Värmning genom eldning av pellets har varit en god affär, men nu verkar den vara över. Därför siktar även jag på att installera en Luft/vatten värmepump. Såg att du GoForIt Pellets funderade på en monoblockpump, har inte dessa värmeväxlaren i utedelen, skulle i så fall inte va så lyckat vid strömavbrott.
TMV E20 + Janfire Flex A
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av Snapphane »

Xterm- ja, Du är på god väg att tänka fel om Du avser att riva ut pannan.
Gör inte energival baserat på elstödet. Solcellers lönsamhet avseende att sälja el, är inte att lita på. Sannolikt kommer en produktionsavgift. Solceller är väder/årstidsberoende.
” Jag har inte fört någon vidare statistik över hur just min anläggning presterar. Orkar inte hålla på med sådant så när jag klurar på detta får jag utgå från vad jag kan hitta på nätet.” Var öppen för att åtminstone delvis vara villig att ompröva det förhållningssättet.
Om Du har ca 80 gr rökgastemp 1m (tappar ca 10gr/m skorsten) ner i skorstenen och ljusgrå beläggning i pannan, så presterar den sannolikt ok. Har Du dragbegränsare? Rökgastermometer? De komponenterna är ”obligatoriska”.
Du måste ha koll på hur stort Ditt effektbehov och FLT är vid DVUT eller den utetemp Du själv anger som gräns för vad LVVP skall klara utan elpatroner. Annars kan Du hamna i beroende av att elpatronerna går in (billigt i Norrland, svindyrt i Skåne) pga feldimensionerad anläggning. Mät snarast Din pelletsförbrukning nattetid (kallast o inget vv-behov). Det kan gå att extrapolera utifrån mätt värde. Obs att schablonmässig kalkyl räknar med att i januari förbrukas 14% av en fastighets årsförbrukning kWh.

Otaliga skäl att inte ta ut en ved/pelletspanna (den gyllene kombinationen). Flexibilitet. Beredskapsaspekten! Var bor Du? Glesbygd? Luftburet nät? Elområde? SE3-4 talar starkt emot att gå över till enbart elberoende uppvärmning. Har nätbolaget infört effektavgift? Om inte - när? Elmätarna utbytta? Har Du inkluderat effektavgift i kalkylen?
Inkluderat ev behov av att säkra upp (16-20-25A)? Har Du redan elberoende prylar
Har Du inkluderat kostnaden för förlängd försäkring (Arctic) av VP? Premierna stiger brant med åren - flera tusen kr.
Ha Du inkluderat ev behov av skorstenshuv, skorstensskada (vittring) samt ev installation av radiator/radiatorer i källaren? Gammalt eller nytt hus? Öppen planlösning? Källare? Krypgrund (mår bra av varm murstock)?
Det finns inget icke väderberoende uppvärmningssystem som är optimalt året runt. LVVP och LLVP har uppenbara nackdelar vintertid både avseende avtagande effekt och COP vilket tillika belastas med höga elpriser och vintertaxa effektavgift (kr/kW). Även BV har nackdelar vintertid då COP minskar om hög FLT och högt vv-behov finns. Det går inte att säkert förutse brinetempen.
LVVP är bekvämt och sannolikt billigt att köra ”icke vintertid”. Är LVVP lämpligt mht geografin (var i landet?)?
Pellets är hushållets ”kärnkraftverk”. Icke väderberoende. Full effekt alltid - ger mest effekt per investerad krona (jmf skräckexemplet FLVP o BV….). Låg ekonomisk risk gällande reparationer. Beredskapsfördel - kan drivas mha omformare och kan ofta repareras av ägaren.

Pelletspriset i Tyskland har gått ner rejält. Även om Du ger 5000:-/ton (ca 1:-/kWh, kanske ca 1,2:- inkl verkningsgrad) så måste det jämföras med elpris, överföringsavgift (elområde) och nätpris inkl effektavgift. LVVP kan mycket väl ha COP på 1,8-2,2 vintertid och halverad effekt jmf med märkeffekten.

Summa summarum förslag:
- glöm att hitta den perfekta ”året-runt” anläggningen. Det krävs kombinationer.
- överväg starkt att satsa på en dubbelanläggning pellets-LVVP som var för sig kan värma året runt men metod väljs som passar bäst mht årstid, elpris, effektbehov, vv-behov, bekvämlighet osv
- glöm att riva ut Din panna ved-pellets!
- överväg LLVP (ok effekt och COP för pengarna men Du måste göra vv mha pellets eller elpatron
- överväg kombination med LVVP monobloc (Lunna. ev Baxi) . Lunna EVI18 )EVI-teknik, Copeland kompressor) har de bra erfarenhet av och ev kommer den att få internetstyrning
- var försiktig med att haka på trender
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av SB »

Alldeles rätt att behålla så många alternativ som möjligt för uppvärmning. I mitt fall tänker jag docka sekundärsidan på LVVP:ens innedel till pannan som har en inbyggd varmvattenberedare. För att vid LVVP-drift nå upp till >55ºC kommer jag låta pannans beredare mata en välisolerad elektriskt värmd beredare med förvärmt vatten för att minska elåtgången. Med möjlighet till pelletsdrift de få dagar med minusgrader där jag bor så behöver man inte heller överdimensionera en LVVP. Att för min del använda en monoblockpump skulle vid ett längre elavbrott och minusgrader tömma ner
hela värmesystemet.
TMV E20 + Janfire Flex A
Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av Stego385 »

Glöm inte investeringskostnaden för LVVP eller BVP..
En granne till mig satte in Bvp för ett par år sedan. 160 tkr, nu tror jag det ligger runt 200 tkr. Priserna gick upp rätt duktigt 2023.
Sparar man ca 10 000 om året med pumpen tar det 20 år innan man går på plus.
Vattenpumpen är lite billigare men det hamnar ändå runt 150 tkr för dom bästa.
Det verkar som att man är torsk vad man än väljer. Vi bor ju i dårhuset Sverige där man pungslår folket med pseudofria marknader. Elmarknaden är ju en sådan. Jag vågar inte tänka på vad elpriset hamnar på när grönt stål ska tillverkas.
Elbolagen vill införa effektavgift och det är väl i första hand för att slippa bygga ut.
Går elpriset upp blir pelletsen dyrare också.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av Snapphane »

EFFEKTAVGIFT: det är NÄTbolagen som ska ha infört den senast 1/1-27 - uppskjutet. Eg var det 1/1-25 som gällde.
Nätavgift som baseras på att elmätaren loggar effekttoppar som blir avgiftsgrundande. Ett ramdirektiv gör nätbolagen ( s 175 st) kan ha mycket varierande taxor. Ta reda på hur långt Ditt nätbolag kommit i planeringen! Kräv att nätbolaget (prata med VD), politiker, energirådgivare osv informerar om vad som komma skall i Din kommun.
Mina inlägg om detta: https://www.pellets.info/search.php?key ... fektavgift
Se exempel på taxa: https://kristinehamnsenergi.se/elnat/el ... varmepump/
Det är skandal att staten inte informerar om avgiften.
Ännu dyrare att använda elpatroner, elfläktar mm.
Att ladda elbil kan bli dyrt - det har redan konstaterats av många elbilsägare.
Enklaste sättet att få koll (monitorera, logga) på hushållets effekttoppar är att koppla in en Tibber Pulse i HAN-porten på elmätaren om mätaren är utbytt (alla mätare skall vara utbytta 1/1-25!).

https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1. Skandal att den sk ”marknaden” fått ansvaret att tillhandahålla dylik utrustning. Det borde staten tagit fram och nämnt 2018 i kravspecifikationen för elmätarna. Flera nätbolag jobbar med att ta fram utrustning, men det är ”så dags’ - bollen är redan i rullning och nu jobbas det helt i onödan parallellt med att uppfinna hjulet. Knappast optimalt resursutnyttjande.

Svårt att sia om pelletspriserna. Råvarubrist o elpris håller priset uppe.
Tydkland har sett sjunkande priser. https://www.holzpellets.net/pelletspreise/. Ca 300 EU för bulk och 360 för säck.
Var mycket rädda om Era pelletspannor och mycket försiktiga med att haka på elberoendet. Staten tjänar storkovan på höga elpriser, moms , arbetsgivaravgifter mm i den ruljans som uppstår kring värmepumpar, solceller mm. Slutanvändaren (vi vanliga konsumenter) får i slutänden alltid betala.

F. ö. anser jag att galna självplågeridirektivet Agenda/Vision 2030 skall ifrågasättas i alla sammanhang och stå tillbaka och gärna makuleras för gott.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av sunkman »

Vida har rabbat nu igen 10% för nya kunder o 20% på gamla kunder :)
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Skogvaktarn
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 feb, 2024 16:22

Re: Är det dags att kasta in handduken nu?

Inlägg av Skogvaktarn »

Håller helt med. Kör också bara pellets när det blir så kallt att inte elpatronen klarar av uppvärmningen. Vad jag kan räkna fram blir det billigare så, speciellt som elpriset är nu!
Är också helt övertygad om att pelletstillverkarna passar på att sko sig på situationen - de skulle absolut kunnat anpassa priserna neråt igen men så länge folk köper så...
Bilagor
Laxå pellets.PNG
Laxå pellets.PNG (70.39 KiB) Visad 244 gånger
SCA Energy.PNG
SCA Energy.PNG (62.89 KiB) Visad 244 gånger
Skriv svar