Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Skriv svar
ratman
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av ratman »

Hejsan alla kunniga!
Vi har haft problem med att pannan löser ut på hög temperatur. Efter många justeringar med drifttemp, hysteres, tempinställning på laddomat pumpstart, internmatning, fläkthastighet mm, kom jag fram till att det kanske låg smuts i laddomat ventilhuset. Jag plockade av ventilhuset och upptäckte att alla plastdetaljer inuti ventilen höll på att smula sönder.
Kan man köpa enbart ventilhuset eller måste man köpa en komplett laddomat med pump?
Lite historik.
Vi hade problem med högtemp även när pannan installerades för drygt 11 år sedan. Då bytte installatören ut termopatronen i den monterade Laddomat 11-30, från 63°C till 57°C. Det löste problemet i och med att pannan fick tillbaka svalare retur från tekniktanken. Nu har jag läst att ibland blir det problem med högtempslarm innan det syrsatta vattnet hunnit bli "död" efter nyinstallation och jag inser att det hade kanske varit klokare att sänka arbetstemperaturer tills vattnet blivit luftfritt.
Hysteres har varit inställd på kring 15 - 20°C i ett försök att uppnå så långa eldningstider som möjligt. Efter eldning blir tekniktanken kring 90°C längst upp, 80°C i mitten och 50°C längst ner. Jag skulle vilja att pannan gick ännu längre och att tempen längst ner ökade till typ 70°C. Helst vill jag ha 90°C i hela tanken men jag vet varken om det är möjligt eller bra för systemet.

Har läst att Laddomat 11-30 kan arbeta med en delta T på 22°C. Vad menas med det? Är det högsta panntemperatur mot termostatpatron? Vid drift blir pannan kring 90 - 95°C och termostatpatron är på 57°C. Det blir en delta T på uppemot 38°C, alltså långt över vad Laddomaten klarar.
Denna text är kopierad från Termoventilens hemsida: "Enkel dimensionering – Laddomat 11 passar alla pannor med maxeffekt upp till 60 kW (vid ΔT 22°C)." Min laddomat är en 11-30 och klarar en effekt på max 30kW. Vår Ecotec Bioline 25 brännaren är på 25kW så laddomaten borde va korrekt dimensionerad men med fel termostatpatron. Eller har jag förstått fel?

Nåväl. Nu står vi här med en stillastående pelletspanna och 2st 6kW elpatroner som värmer tekniktanken tills jag hunnit åtgärda problemet.

Jag är jätte tacksam om någon kan råda mig kring ovanstående.
Är det någon som känner till en duktig pelletsanläggnings fantast i Molkom/Karlstad området, som kan hjälpa mig justera in allt så att anläggningen går så ekonomiskt som möjligt, är jag tacksam för tips där också.
Mvh
Adrian
Hus 200Kvm
Gårdshus 130 Kvm matad via kulvert
Ecotec MiniQ 25kW
Ecotec Bioline 25kW
Effecta Tekniktank EP 750L BBS
Laddomat 11-30, 57°C
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ju inte bra att överhettningsskyddet i pannan löser ut. Det är ett tecken på att panntemperaturen ligger för nära överhettningsskyddets utlösningstemperatur, som brukar ligga runt 95°C beroende på fabrikat och utförande. Vissa skydd går att justera och andra går inte.
Går laddomatens cirkulationspump på högsta hastighet, bör du sänka effekten på brännaren. Panntemperaturen bör maxa runt 85°-90°.

ΔT är temperaturskillnaden mellan pannans inlopp och utlopp, vilken regleras med laddpumpens kapacitet.

Plastdetaljer i ventilhuset låter inte så bra. Det borde gå att köpa en separat ventil antingen här https://perfecta.se/catalog/products/la ... 7-grader-c eller genom någon rörfirma.
Enda reservdelen för ventilen är o-ringen för locket, förutom termostatpatronerna.

http://www.termoventiler.com/applicatio ... 100_SE.pdf
http://www.termoventiler.com/applicatio ... ual_SE.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ratman
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av ratman »

Tack Stegatorparn!
Jag blev något klokare.
Ventilen du skickade länk på har tyvärr fel anslutning på pumpsidan. Det krävs en hona (gängad ring) på den sidan. Jag ska höra med perfecta på måndag.

Jag förstår att det inte är bra att överhettningsskyddet löser ut, det är dessutom besvärligt. Maxtemp för pannan är 95 °C enligt tillverkaren Ecotec. Jag antar att skyddet löser ut vid den tempen.

Pumpen på laddomaten är inställd på högsta hastighet.

Laddomaten bör palla min Bioline 25 som har en maxeffekt på 25 kW, så i teori i alla fall, bör jag inte behöva sänka effekten på brännaren men det kanske finns en annan anledning till ditt förslag?

Om jag förstår funktionen rätt så cirkulerar laddomaten enbart pannvattnet i uppstartsfasen, dvs vatten mellan pannans utlopp och inlopp, utan att blanda vatten från acktanken, tills dess att pannan kommit upp i arbetstemperatur för tankladdning. Laddomatens cirkulationspump styrs via pannvattnetstemp på min anläggning. Den har varit inställd på ca 60°C, men det är svårt att vara exakt då från början styrdes pumpen via rökgastemperaturen och vriden på den termostaten går mellan 0 - 300 °C! Installatören flyttade bara över givaren från dykröret i skorstensanslutning till pannans vattentank genom samma anslutning som överhettningsskyddet, eftersom överhettningsskyddet löstes ofta ut efter installation. Jag vet inte om det är knasigt att styra laddomatpumpen på pannvattnets temp, det va mitt förslag och installatören tyckte det löt vettigt???
Pannan har en liten vattenvolym på bara 60 liter så det tar en väldigt kort stund för uppvärmning innan pannvattnet skickas till acktanken.
När detta sker så blandas väl pannvattnet med vattnet som kommer från nedre delen på acktanken. Vattentemp som skickas till pannans inlopp avgörs väl av termostatpatronens temp, i mitt fall 57°C, så ventilen blandar svalt vatten från acktanken med hettvatten från pannan så att den erhåller 57°C, eller har jag förstått fel?
Jag undrar om jag borde köpa en laddomat med en högre temp på termostatpatronen än 57°C. Jag anar att det inte är så bra att mata pannan med vatten som är svalare än 60°C, men jag hittar inget info om min.temp. någonstans.

Borde jag inte kunna uppnå en högre temperatur i acktanken om jag eldar längre genom att öka drifttempen och hysteres?

Tack för din insatts!
Mvh
Adrian
Hus 200Kvm
Gårdshus 130 Kvm matad via kulvert
Ecotec MiniQ 25kW
Ecotec Bioline 25kW
Effecta Tekniktank EP 750L BBS
Laddomat 11-30, 57°C
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Får du inte tag i passande ventil, byter du pumpkopplingen till en med invändig gänga som bör finnas i närmsta vvs-butik.
https://www.rinkabyror.se/artikel/union ... 0rx25rinv/

Det kan hjälpa med en ny termostatpatron om den befintliga öppnar senare än 57° och den kanske inte öppnar fullt heller.
Du bör ha lite större marginal än 5° om pannan är maxad till 95°. Panntemperaturen regleras i första hand med pumpflödet och går den redan på max, är enda sättet att minska effekten på brännaren. För du har väl brännarens temperaturgivaren i ackumulatorn?

Du har helt rätt när du beskriver laddomatens funktion. Om man väljer en 57° eller 63° patron har ingen betydelse med så lite pannvolym, då uppvärmningen går mycket snabbt. Perfecta har 63°ventil också. https://perfecta.se/catalog/products/la ... 3-grader-c
Risk för kondens i pannan kan det vara om pannvattnet är kallt. Gränsvärdet 60° är satt med marginal och gällde främst vid oljeeldning då oljan innehöll lite svavel som kunde bilda svavelsyra som angrep plåten. Din panna är väl ganska kall när brännaren får startsignal från acktanken och har du sett någon rost i eldstaden? Jag har kört mot ackumulator i 30 år och pannan visar inga tecken på rostskador.

Temperaturen i acktanken brukar bli 5°-10° lägre än panntemperaturen. Brännaren går tills givaren känner inställd temperatur oavsett inställd effekt. Ju högre effekt du kör brännaren på, desto mindre marginaler blir det innan överhettningsskyddet löser ut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ratman
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av ratman »

Super tack för hjälpen! Jag blev ju ännu klokare tor jag 👍

Jag antar at skiktningen kan röras upp om jag installera en pump med större tryckhöjd (t.ex. en varvtalsreglerad inställt på en högre konstant flöde) men jag tycker skiktningen fungerat rätt bra som det är, så det är onödigt att punga ut för en ny pump. Då får jag prova sänka brännarens effekt lite istället.

Brännarens tempgivare sitter lite lägre än halvvägs upp i tanken. Drift temp ha varit inställt på 65°C med en hysteres på 26°C (+11 och -15). Om jag sänker effekten borde jag kunna sätta stopptemp på brännaren på 75 °C med en hysteres på 30°C ( +10 och - 20). Då skulle jag få ca 85 °C kring mitten av tanken och uppnå en högre tanktemp lägre ner, eller hur? Det kan jag prova mig fram med.

Efter närmare koll på laddomatens ventilhus inser jag att det redan är en Union koppel på den, så det är bara att beställa en ny ventil istället för en komplett laddomat. Borde jag köpa med en backventil? Det är väl inte nödvändigt med tanke på att pannvolymen är på 60 liter, eller?

Återigen super tack för hjälpen. Den är guldvärd!
Mvh
Adrian
Hus 200Kvm
Gårdshus 130 Kvm matad via kulvert
Ecotec MiniQ 25kW
Ecotec Bioline 25kW
Effecta Tekniktank EP 750L BBS
Laddomat 11-30, 57°C
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag kör utan backventil. Blir ju bara ett hinder som minskar flödet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ratman
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av ratman »

Tack för din tid och rådande ord Stegatorparn! Jag kommer troligen behöver fler tips o råd framöver. Vi får se...
Tack så länge!
Mvh
/Adrian
Hus 200Kvm
Gårdshus 130 Kvm matad via kulvert
Ecotec MiniQ 25kW
Ecotec Bioline 25kW
Effecta Tekniktank EP 750L BBS
Laddomat 11-30, 57°C
ratman
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av ratman »

Hej igen!
Lite uppdatering och följdfrågor.
Jag har bytt ut ventilen på laddomaten.
Jag beställde med en 63°C termostatpatron.
Luftade pumpen och satt igång pannan. Cirkpumpen på laddomaten började snurra när pannvattnet va upp i ca 60 - 65°C. Allt frid o fröjd.
Efter en stund löste högtemp ut på pannan. Första tanken led mig till att lufta panntanken. Nix, kom vatten direkt. Då sänkte jag fläkt hastighet och internmatning för att sänka effekten. Hjälpte till viss del men ändå blev pannan för varm och högtemp löste ut igen. Efter några sänkningar på effekten har jag hamnat på 15 kW (60% av brännarens och pannans maxeffekt, som är 25 kW. Pannvattnet hade en temp på typ 80 - 85°C ända tills tempen i botten på ack.tanken stigit till ca 55 - 60°C. Då började den stiga och när viloläge slog in va pannvattnet på ca 97°C, på gränsen till att högtemp skulle lösts ut.
Jag vill att hela ack.tanken ska komma upp i minst 80°C innan viloläge slår in men det verkar inte möjligt av någon anledning.
Drifttemp var satt till 65°C. Hysteres 30°C, (+15 och - 15). Även på så låg effekt son 15kW så löste högtemp ut vid ca 79°C där givaren är monterad i acktanken dvs 1/3 del upp i tanken. (kring 90°C I toppen, ca 65°C I botten).
Jag har nu sänkt drifttemp inställningar till +12 (77°C) och -13°C (52°C), drifttemp är den samma, 65°C. Nu gick pannan upp till 77°C utan att larma för högtemp. Efter att viloläge slog in steg tempen i ack.tanken till 90 högst upp, 80 1/3 del upp från botten och ca 75°C längst ner.
Visst ska jag kunna köra upp i minst 80°C i hela tanken utan att högtemp löser ut?

Jag misstänker att flödet mellan panna och ack.tank är lite för lågt men kanske någon annan har en annan idé om vad felet kan vara?

Känns i övrigt dumt att ha en panna, brännare och styr från samma tillverkare och ändå bara kunna köra på 60% av kapaciteten.
Tacksam för lite input från ni som kan.
Mvh
Adrian
Hus 200Kvm
Gårdshus 130 Kvm matad via kulvert
Ecotec MiniQ 25kW
Ecotec Bioline 25kW
Effecta Tekniktank EP 750L BBS
Laddomat 11-30, 57°C
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Tror inte du kan räkna med att få 80° i botten på tanken då marginalen till överhettningsskyddet minskar ju varmare returen till pannan blir.
Avgörande är temperaturskillnaden mellan tillopp/retur och pumpens kapacitet samt rörsystemets dimension och dragning.
Vid 80° retur och 90° panntemperatur, behöver pumpens kapacitet vara 1290 l/h vid 15 kW brännareffekt. Frågan är om pumpen klarar av att skyffla runt detta flöde genom rörsystemet med dess rörmotstånd och ventiler. Vid 25 kW erfordras 2150 l/h. Ökar man flödet genom rörsystemet, ökar rörmotståndet kvadratiskt.
Vad har laddningspumpen för beteckning?

Finns det inte någon termometer i pannans returledning, kan det vara bra att komplettera med en anliggningstermometer för full kontroll på funktionen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ratman
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 24 maj, 2011 00:12

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av ratman »

Tack Stegatorparn!
Pumpen är en Laddomat typ LM-4. Den är inställd på 3:an och som jag förstått har ett maxflöde på 756 l/tim utan rörmotståndsförluster. Rätta mig om jag har fel. Laddomatens rekommendation för systemets minsta rördimension är Cu22 och max rörlängd 10m totalt.

Laddomaten är monterad bredvid pannan, 40cm från golvet.
Totala rörlängd är 9,95m.
Tilloppet från pannan till ack.tank är Cu28 4,25m lång, 2st 90°böj och 2st 45° böj.
Avstick för panncirkulation till laddomat inlopp 2 är Cu28 1,7m lång, 1st T-koppling och 2st 90° böj
Retur mellan ack.tank och laddomat (inlopp 3) Cu22 3m lång, 6st 90° böj. (Jag antar att det blir en del motståndsförluster i det stråket).
Från laddomaten (utlopp 1) efter pumpen till botten på pannan Cu28 1m lång, 2st 90° böj.

Borde jag kunna köra på en högre effekt om jag monterar en pump med högre kapacitet, LM-6 till exempel? Räcker det med att byta drivsidan eller behöver jag byta hela, alltså pumphjulshuset också?
Ett högre föde borde väl medför en möjlighet att köra upp tempen i ack.tanken också, eller?

Har jag förstått rätt att anläggningen har en optimal effekt för optimal förbränning? Tappar den verkningsgrad om man inte kan köra på mer än 60% (15kW)? Alltså fler pellets går åt per laddning, eller?
I manualen för brännaren står det:
"Om lägre effekt ställs in riskerar vi en försämrad förbränning eftersom den fysiska arean i brännarkoppen blir för stor. Blandningen av bränsle och försämras."

Styren för Bioline 25 är inställd från fabriken på 25kW dvs 100% fläkt och 86% internmatning. Jag gissar att 25kW är den optimala effekten för denna brännaren, eller???
Nu kan inte jag köra mer än 15 kW, 60% fläkt och 51% internmatning utan att högtemp löser ut.

Tack för all hjälp.
Hus 200Kvm
Gårdshus 130 Kvm matad via kulvert
Ecotec MiniQ 25kW
Ecotec Bioline 25kW
Effecta Tekniktank EP 750L BBS
Laddomat 11-30, 57°C
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vilken temp på termopatron - Laddomat?

Inlägg av Stegatorparn »

Har inte hittat någon pumpkurva för LM4, men en Perfectapump av motsvarande storlek borde klara av 1500 l/h i ditt korta rörsystem.
En snabb rörberäkning ger ett tryckfall på 1,2 mvp vid 1500 l/h, vilket pumpen borde klara av. Frågan är om pumphjulet är okej.
25 kW skulle vid 1500 l/h motsvara ett delta T på 14°.
Enligt Thermoventilers uppgifter klarar LM4 max 30 kW, LM6 max 45 kW och LM6ErP max 60 kW i en Laddomat 11-30.

Högre effekt och pumpflöde hänger ihop. det gäller att hålla nere delta T så inte panntemperaturen skenar iväg.
Kan inte säga säkert att det går att byta drivsida, men det skulle förvåna mig om man gjorde olika pumphus när bara motoreffekten skiljer. Numera finns endast drivsida LM6 som reservdel.

Brännkoppen är dimensionerad för en viss effekt, så det påståendet kan nog stämma.
Pannans maximala verkningsgrad brukar dock i regel ligga vid 80 - 90% av maxeffekt.

Beträffande Laddomaten kan du prova att strypa lite på den övre ventilen i bypass ledningen och på så sätt tvinga ett större flöde genom ackumulatorn. Håll koll på panntemperaturen!
Kulventilen är inget optimalt strypdon, men kan duga för ett test.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar