CTC Ecoflex säkring löser ut!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av Stegatorparn »

Mät också mellan J1/17 (blå kabel) och nolla J1/11, om det syns någon numrering av stiften.
Syna också blå kabel från kontaktstycket fram till brännarkontakten om det finns någon skadad isolering.
Resistansmät om blå kabel får kontakt med fler än ett stift i brännarkontakten.
Gör liknande kontroll av kabel mellan brännarkontakt och fläktkabeln. Eventuellt kan både fas och nolla vara blå till fläkten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
DavCarl
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 17 dec, 2022 22:31

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av DavCarl »

Jag har nu tagit bort kontakten vid J1, enligt bild nedan. Här har jag sedan mätt med lägsta resistansen på multimetern;

Den högra delen av säkringen har kontakt med den ljusblå kabeln. Den ljusblå kabeln har inte vidare kontakt med något annat stift.

Den vänstra delen av säkringen har kontakt med den grå kabeln längst ner till höger i bild. Denna kabel kan jag sedan följa till automatsäkringen för överhettningsskyddet (denna har inte löst ut).
F828FBA4-19C0-4A07-B5D2-1FD54A4811D2.jpeg
F828FBA4-19C0-4A07-B5D2-1FD54A4811D2.jpeg (139.35 KiB) Visad 1178 gånger
Ser ingen numrering av stiften och inga kablar med skadad isolering.

Jag kan även följa att andra kabeln till kedjemotorn matas från en brun kabel i J1 kontakten, den sitter bredvid den ljusblå. Mellan dessa två har jag ingen kontakt.

Den enda delen av kabeln jag inte kan syna är ju själva kontakten till brännaren. Denna vrids ju en del och kanske är orsaken? Men det går väl enkelt att testa genom att starta utan kontakten i kretskortet isatt?
DavCarl
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 17 dec, 2022 22:31

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av DavCarl »

Fläktmotorn matas av svart och vit kabel längst till vänster. Dessa har jag inte heller någon kontakt mellan.

Nu har jag iofs mätt detta utan en ny säkring isatt, borde jag haft det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av Stegatorparn »

Mät utan säkring tills vidare.
Mycke nu, har inte hunnit med detta. Återkommer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av Stegatorparn »

Om du mäter mellan den blå kabeln och den närliggande svarta i hörnet på kabelkontakten oansluten, vad säger instrumentet då?
Mät sedan mellan blå och gröngul som är ansluten till kortet till höger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
DavCarl
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 17 dec, 2022 22:31

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av DavCarl »

Har ingen kontakt mellan någon av dessa. Inte heller någon kontakt mellan jord och någon av kablarna i kontakten.
Antar att det betyder att kabeln är ok?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av Stegatorparn »

Var brännaren ansluten vid mätningen, så fläkt, tändelement och internmotorn gick med?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av Stegatorparn »

Försök att reda ut var kablarna i det vita kontaktstycket vid motorn tar vägen. Någon av kablarna måste leda till felkällan.
Syns ej på fotona.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
DavCarl
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 17 dec, 2022 22:31

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av DavCarl »

Kabeln till brännaren var i under mätningarna.

Från vänster verkar kablarna sitta i par;
Svart och vit matar fläkten
Blå och brun matar kedjemotorn
Grå och grå matar externskruven
Gul och ljusgrå matar brännaren
Mörkgrå och Grå/blå går till de båda automatsäkringarna.

Men kan vi inte utesluta alla dessa saker om jag kör igång utan den vita kabeln i? Går säkringen ändå så måste det ju ligga innan denna? Går den inte så måste felet ligga mellan vita kontakten och kontakten till brännaren?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av Stegatorparn »

Det blir ju strömrusning genom säkringen och den blå kabeln som slutar i ett vitt kontaktstycke vid kedjemotorn? Ta isär det kontaktstycket och prova med säkring i. Händer inget, ligger felet efter kontakten.
Vilken vit kabel menar du? Vit till fläkten?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
DavCarl
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 17 dec, 2022 22:31

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av DavCarl »

Jag menade den vita kontakten vid J1.
Börjar med att testa med denna urkopplad, håller säkringen då så kan jag dela vid kedjemotorn och sätta i kontakten vid J1 igen?
Har bara en säkring kvar nu, så det blir sista testet innan måndag :)
DavCarl
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 17 dec, 2022 22:31

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av DavCarl »

Testade nu med vita kontakten vid J1 urtagen och ny säkring. Då håller det.

Innan testade jag ju med J1 ikopplad men kontakten till brännaren urtagen, då gick säkringen.

Jag tror felet sitter i själva kontakten till brännaren. Det är ju en stiftkoppling med bajonettkoppling, den åker ut i och ut varje gång som brännaren åker ut för rengöring. Kanske även vrids lite grann vid varje öppning…

Hade velat ta isär den kontakten men vet inte riktigt hur det ska göras?

Nästa steg är ju (som du skriver) att dela den ljusblå (som går ner till kedjemotorn) vid själva motorn. Då vet jag iaf att den kontakten är ok. Vad tror du?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av Stegatorparn »

Det verkar som att du lokaliserat felet. Lossa brännarkontakten och lokalisera vilket stift den blå kabeln har och sedan med en testpinne på blåstiftet, avsöker du om det blir kontakt med något annat stift.
Foton på kontakten vore intressant.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
DavCarl
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 17 dec, 2022 22:31

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av DavCarl »

Testade kontakten mellan stiften men då fick jag bara kontakt mellan ett stift och en kabel. Iofs kan det ju ändras om det är glapp i själva kontakten?

Går det att ta isär brännarkontakten på något sätt för att se eventuella skador på kablarna? Eller behöver jag en elektriker som byter detta? Hittade denna på pbs, är det samma kontakt?

https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare-r ... nnare.html
21FF1890-AA91-4B87-B6F3-178772CAF05B.jpeg
21FF1890-AA91-4B87-B6F3-178772CAF05B.jpeg (65.56 KiB) Visad 1110 gånger
65B20E2C-6D80-4A8F-9F31-C95574FBA3F2.jpeg
65B20E2C-6D80-4A8F-9F31-C95574FBA3F2.jpeg (55.87 KiB) Visad 1110 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: CTC Ecoflex säkring löser ut!

Inlägg av Stegatorparn »

Den kontakten borde man kunna ta isär, dock vet jag inte hur på den modellen. Börja med att skruva loss den sexkantade strypningen. Brukar finnas en skruv i sidan eller en spärr mellan kontakterna och höljet.

Enligt PBS beskrivning låter det som rätt kabel, dock hutlöst dyr. Kabeln ser klen ut jämfört med kablarna vid J1.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar