Reservdelar Viking bio 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JanLinner
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 dec, 2022 19:45

Reservdelar Viking bio 20

Inlägg av JanLinner »

Hej.
Har blivit husägare och som uppvärmning finns en Viking Bio 20 installerad.
Jag har införkaffat några extra roster men är det andra delar som kan vara bra att ha liggandes hemma om något skulle gå sönder?
Tänker på exempelvis tändelement och fotocell. Bor i en mindre ort så tillgängligheten på delar i närområdet är minimal.
Följdfråga, vart beställer man sådana delar?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Reservdelar Viking bio 20

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, välkommen hit och välkommen som Viking Bio användare..

Hur mycket reservdelar man vill ha på lager hänger väl lite ihop med brännarens ålder, tillgänglighet på annan effekt (elpatroner t.ex.), tillgång på reservdelar och hur mycket man vill fixa med själv. De allra flesta på det här forumet meckar ju ganska mycket med sin utrustning själva.

För egen del så har jag genom åren köpt några begagnade, kompletta brännare (på ex. Blocket) som jag sedan plockar reservdelar från. Blir betydligt billigare än att beställa nytt.

Förutom rostret, så får väl det inre brännarröret också anses som slitagematerial. Båda håller dock flera säsonger vid normal användning. Båda finns numera också som "pirattillverkade" alternativ. Jag har just nu ett sådant brännarrör och roster i vår brännare. Mycket hög kvalité.

Tändelementet, faktiskt bara den ena halvan, i vår brännare gick sönder i förra veckan. Det har faktiskt suttit där sedan två veckor efter installationen 2003. Även det finns från alternativ tillverkare.

Ursprungligen sålde Värmebaronen reservdelar direkt till slutkund, men idag ska det gå via installatörer och återförsäljare.
Jag brukar oftast köpa från www. eldkraft.se
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Mikemc
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 25 nov, 2022 08:56

Re: Reservdelar Viking bio 20

Inlägg av Mikemc »

Hallå, jag har fråga angående arbetstemperatur givaren till Viking bio. Den verkar dyr att köpa orginal har någon alternativ produkt förslag på vad en sådan kan heta och var man köper en sådan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Reservdelar Viking bio 20

Inlägg av GoForIt Pellets »

#Mikemc

Hej, och välkommen..

Inget tips att komma med, men måste du använda temperaturgivare? Fungerar det inte att styra via pannans termostat?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
JanLinner
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 dec, 2022 19:45

Re: Reservdelar Viking bio 20

Inlägg av JanLinner »

GoForIt Pellets skrev: tis 06 dec, 2022 18:34 Hej, välkommen hit och välkommen som Viking Bio användare..
Hej och tack så jättemycket för bra svar.
Jag är ingen meckare direkt men behövs det så lär jag mig. Jag tar till mig dina synpunkter och har bokmärkt sidan. Ha en bra dag. 😃
Skriv svar