Skriver med förhoppning om synpunkter och argument för om och i så fall varför det kan tänkas vara dåligt på sikt att reducera ventilationen som jag beskriver nedan. Jag är igen expert inom området ventilation utan hyfsat ”självlärd” i huvudsak via olika online källor. Det hus jag bor i (mestadels ensam) är utrustad med FTX-ventilation(korsströmsväxlare från 1980-talet på kallvinden) som i normal(grund)-läge går 24/7/365(köksfläkt-styrning) vilket inte är speciellt snällt mot plånboken nu när det börjar bli kallare utomhus. Dubbel fläkten i lådan på vinden förbrukar ca150w när jag kör grundläges ventilation, dessutom förbrukar den termostat styrda värmespiralen(förvärmning) ca1200w när den kickar in. Jag har konstaterat tidigare vintrar att FTX:en går mer eller mindre hela tiden med full värme-effekt så jag tvivlar starkt på produktbladets påstående om ”temperaturverkningsgrad på 84%”

Enligt ritning som följde med huset motsvarar grundläget som jag förstår(med helt öppet spjäll för tilluften) frånluft=55 l/s resp. tilluft=44 l/s. FTX:en är installerad i ett 1-planshus på 140 kvadrat. Har testat stänga av FTX:en samtidigt som jag kontrollerat luft kvalité förändring via Airthings Wave Plus vad det gäller koldioxid och fukt. Har kört FTX:en ca 1tim per dygn de 7 senaste dygnen(utomhus temp. mellan 0 och -5) och enligt Wave plusen är förändringen marginell, luftfuktigheten har pendlat mellan 35-37%, koldioxid mellan 600-900co2, mätt i sovrummet med öppen dörr under natten ökade co2 från 650 till 800 för att sedan gå ner igen till ca 600-650 igen under dagen. Jag har flyttat runt wave plusen till olika rum under mät perioden men det är inga större skillnader. Jag tycker inte att undertrycket i huset förändrats nämnvärt, kalluft vill komma in om jag öppnar ytterdörren på glänt lite grann men så är det även när jag kör FTX:en. Ingen kondens vad jag kan se och jag upplever inget negativt när det gäller lukt och luftvägar. Temperaturen i lådan på kallvinden har legat mellan +5 och +8 grader när FTX:en varit avstängd. Jag är medveten om att test&mät perioden är i kortaste laget för att dra några säkra slutsatser så jag kommer att fortsätta ett tag till i alla fall. Eventuell förorenad luft i form av mögel etc. kan jag tyvärr inte mäta och det är ju inte bra.
Som sagt, alla synpunkter och argument för om och i så fall varför det kan tänkas vara dåligt på sikt att reducera ventilationen som jag beskrivit emottages tacksamt!
Jag har ingen onormal förbrukning när det gäller uppvärmning av kåken så ev. korsdrags teori kan vi lägga åt sidan

Bra är det ju definitivt för plånboken!
Mvh,
Anders