Ny shuntstyrning eller smarta termostater.

Skriv svar
Frede
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 05 okt, 2005 20:34

Ny shuntstyrning eller smarta termostater.

Inlägg av Frede »

Korspostning från Byggahus då jag inte fick nån vidare respons där.
Jag misstänker att min nuvarande shuntstyrning verkar sjunga på sista versen och har funderat på att byta ut den, men funderar samtidigt om det är vettigare att satsa på smarta termostater(Natamo tado, Danfoss ECO eller liknande) på radiatorerna istället.
Villa ca 150 m2 med pellets, en gammal shuntstyrning "Villasystem ETTAN" från Landis & Gyr med inne/utegivare och anliggningsgivare mot framledningsröret. Termostaterna är kanske 10 år gamla och radiatorerna gamla stora sektionsradiatorer med grova rör. Framledningstemp är 40 grader vid 0 grader ute och med innegivare sker en parallellförskjutning av kurvan. Varför tror jag att det håller på att säcka ihop? Trots att jag ställer innetemp på 16 grader så håller det 20 grader inomhus, det är ingen digital inställning utan ett vanligt skjutreglage, känns som om nåt inte står rätt till där. Det fungerade för några år sen (20 grader på kontrollpanelen gav 20 grader), men konstaterade sen att det blev alldeles för varmt så jag har fått justera ned på centralen tills det blev lagom. .
Varför jag inte bara byter till ny shuntstyrning är för att jag ev. är i tagen att byta till fjärrvärme och då kommer jag inte kunna använda shuntstyrningen. Smarta termostater kan jag däremot ha nytta av även med ett annat uppvärmningssystem.
Vad tänker ni om för/nackdelar med respektive alternativ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny shuntstyrning eller smarta termostater.

Inlägg av Stegatorparn »

Din gamla shuntstyrning verkar fungera i stort. Vid felfunktion som i ditt fall, är det ofta i plinten i utegivaren där det blir dålig kontakt mellan kabel och skruvplinten. Blir lätt korrosion i kontaktstycket.
Öppna givaren och gör ren plint och kabeländar och smörj in dem sedan med vattenfri vaselin.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Frede
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 05 okt, 2005 20:34

Re: Ny shuntstyrning eller smarta termostater.

Inlägg av Frede »

Jag roade mig med att koppla bort innegivaren (som sitter i kontrollpanelen) och då ska enligt bruksanvisningen den shunta ut exakt enligt utetemperaturen, och det funkar, dvs nu vid o grader så shuntar den ut 40 grader då det är det som kurvan på styrenheten är ställd på. Tyder det inte mer på att innegivaren möjligen är paj, men som sagt den kan styra, det är bara det att den håller 20 grader fast gradantal är ställd till 20 grader.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny shuntstyrning eller smarta termostater.

Inlägg av Stegatorparn »

Om du sänker eller höjer innetemperaturen, reagerar shuntventilen då? Det kan ta åtskilliga minuter för shunten att flytta sig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Frede
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 05 okt, 2005 20:34

Re: Ny shuntstyrning eller smarta termostater.

Inlägg av Frede »

Japp, jag kan styra med reglage på kontrollenheten, men skalan har blivit helt fel och motsvarar inte alls verklig temp. Som sagt 16 på kontrollenheten ger 20 grader i samma rum. Inga termostater på de radiatorerna i det rummet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ny shuntstyrning eller smarta termostater.

Inlägg av Stegatorparn »

Blir det rätt om du ställer in 12 på kontrollenheten? Annars går det väl att köra enbart på utegivare?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar